• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Diameter gasleiding berekenen

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Berichten
49
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik wil het benodigde materiaal bestellen om de gasleiding voor mijn nieuwe verwarmingsinstallatie te leggen. Ik heb veel online gezocht, maar ik heb nergens een eenduidig antwoord gevonden. Mijn excuses dus als de vraag toch al gesteld is.

Hoe kan ik precies berekenen wat de minimale diameter moet zijn voor mijn gasleiding van de teller tot aan de ketel? De ketel zal het enige gebruikstoestel zijn. In de handleiding van mijn toestel staat dat het maximale debiet van het toestel bij L-gas 4,2 m³ per uur is. De leiding gaat 8 meter lang zijn met 3 bochten van 90° in.

Kan iemand aangeven wat de formule precies is om dit te berekenen? Of mij verwijzen naar de juiste tabellen? De bedoeling is om stalen leidingen te leggen met schroefkoppelingen.
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Best doen je dit in overleg met een installateur want alles moet gekeurd worden ... zowel gasleiding als de CV-installatie bij opstart
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
moet je een verdiep omhoog, speelt allemaal een rol.

best overleggen met u verkoper van de ketel/sanitairman.
 

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Berichten
49
Waarderingsscore
2
Punten
8
De teller hangt 20 cm lager dan de ketel op hetzelfde verdiep. De bedoeling is om eerst 40 cm naar beneden te gaan om dan aan de ketel weer 60 cm omhoog te gaan.

Het gaat hier om een zelfinstallatie van een recente gascondensatieketel (niet via verkoper of installateur aangekocht dus).

De keuring zal uiteraard gebeuren eens alles aangesloten is (gasleiding + schouw is voldoende om goed te kunnen keuren). De teller is nu nog verzegeld aangezien er nog niks in huis was dat gas gebruikte.

Eens de keuring dan gebeurd is kan ik een erkend technicus laten langskomen voor de ingebruikname.

Dit alles kan uiteraard niet zonder eerst de juiste diameter van de gasleiding te kiezen, vandaar mijn vraag.
 
Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
86
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat is het resultaat van de berekening? Denk dat 3/4 ok zou moeten zijn. Ga binenkort wsl ook aan dit klusje beginnen.
 

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Berichten
49
Waarderingsscore
2
Punten
8
Pepe7 zei:
Wat is het resultaat van de berekening? Denk dat 3/4 ok zou moeten zijn. Ga binenkort wsl ook aan dit klusje beginnen.

Als ik me baseer op het gasverbruik is 3/4" inderdaad voldoende. Er is dan een drukverlies van 0.96 mbar.

Als ik echter het hoogste nominaal vermogen ingeef (35,7 kW bij cv bedrijf 50/30 en L-gas) wordt er in de sheet een debiet weergegeven dat hoger ligt dan wat de documentatie van het toestel aangeeft. Dan moet er een leiding van 1" gekozen worden.

Nu weet ik niet goed wat te kiezen :) De aansluiting aan de ketel zelf is 3/4" dus het zou natuurlijk handig zijn als ik gewoon 3/4" kan nemen.
 
Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
86
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan ook enkele meter in 1 doen en de rest in 3/4.
 
Lid geworden
24 dec 2015
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het wil nu lukken dat ik net de Cerga opleiding met succes beëindigd heb. Je moet inderdaad uitgaan van drukverlies van max 1mbar.  Ik ben nu niet thuis, maar ik wil wel eens kijken in mijn tabellen of een juistere berekening maken, maar dan moet ik natuurlijk alle gegevens hebben. Je moet uit gaan van je hoogste nominaal vermogen. Een te lage gasdruk zal zich vooral kenbaar maken door problemen op sanitair ww ( ik vermoed dat je over combiketel spreekt), omdat dan het volle vermogen nodig is om water van 10 graden in no time to 60 te krijgen. Zit je op L-gas?

Zoals reeds geschreven kan je met een berekening gaan optimaliseren en deel in 1" duin en deel in 3/4". Welk materiaal zou je gebruiken?
 

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Berichten
49
Waarderingsscore
2
Punten
8
Pierre27 zei:
Het wil nu lukken dat ik net de Cerga opleiding met succes beëindigd heb. Je moet inderdaad uitgaan van drukverlies van max 1mbar.  Ik ben nu niet thuis, maar ik wil wel eens kijken in mijn tabellen of een juistere berekening maken, maar dan moet ik natuurlijk alle gegevens hebben. Je moet uit gaan van je hoogste nominaal vermogen. Een te lage gasdruk zal zich vooral kenbaar maken door problemen op sanitair ww ( ik vermoed dat je over combiketel spreekt), omdat dan het volle vermogen nodig is om water van 10 graden in no time to 60 te krijgen. Zit je op L-gas?

Zoals reeds geschreven kan je met een berekening gaan optimaliseren en deel in 1" duin en deel in 3/4". Welk materiaal zou je gebruiken?

Hey Pierre,

Wij zitten op L-gas. We werken met een externe boiler voor warm water.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen 2 ketels, maar degene met het hoogste vermogen heeft een nominaal vermogen van 35,7 kW bij L-gas en 50/30°C CV bedrijf. De andere heeft een vermogen van 21,2 kW. Volgens de sheet zou voor beide gevallen de 3/4" leiding voldoende moeten zijn. Wat zeggen jouw tabellen?
 
Lid geworden
24 dec 2015
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even m'n Cerga boek er bij gehaald. Ik zie dat de Excel een eenheidsdrukverlies van 0.11mbar/m geeft bij een debiet van 4.55m3/h.  (Voor DN20 of 3/4" koolstofstaalbuis) . Cerga geeft bij een debiet van 4.6m3/h een eenheidsdrukverlies van 0.09 mbar/m. Dit maakt dat je er wel komt met je 3/4".

 

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan