• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Deze week nog beslissen om pur/glaswol of EPS te spuiten

Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb dringend jullie advies nodig.



We zouden onze woning beter willen isoleren. Vandaag enkele firma's gecontacteerd en blijkt dat het belastingsvoordeel dit jaar afloopt. We zouden in onze spouw laten volspuiten met EPS parels maar de firma die de werken zou uitvoeren raad glaswol aan.



Nu heb ik 2 vragen:



Is 25 euro per m² de gangbare prijs?

Klopt het dat het belastingsvoordeel eind 2010 stop en je dus nog dit jaar een overschrijving moet hebben uitgevoerd?



Bedankt,



Christophe



ps Iemand ervaring met de firma rodinia uit Zelzate?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik zou zonder twijfel kiezen voor EPS parels. 25 €/m2 lijkt me wel redelijk veel maar de prijs hangt natuurlijk ook af van de spouwbreedte en het type materiaal (vb witte EPS tov de beter isolerende grijze EPS).
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
chrismir wrote:
Vandaag enkele firma's gecontacteerd en blijkt dat het belastingsvoordeel dit jaar afloopt.

euh???



Walter
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Dus je gaat "rap / rap" moeten beslissen en ook nog eens "rap / rap" een voorschot betalen omdat je mogelijk een premie misloopt.



Sorry ... maar beide "rap / rap" situaties laten bij mij al alarmbellekes rinkelen => je moet je tijd pakken om een goede aannemer te vinden voor een goede prijs (voor hetzelfde werk kan je door offertes te vergelijken veel meer winnen dan met je premies)

+ zomaar even snel een voorschot betalen vind ik ook niet zo verstandig. Zeker als de aannemer niet zo koosjer is.



Premies zijn leuk, maar ik raad je toch niet aan om op basis daarvan dingen te snel te willen doen. Dat kan je op termijn een pak meer kosten.
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
chrismir wrote:
Ik heb dringend jullie advies nodig.



We zouden onze woning beter willen isoleren. Vandaag enkele firma's gecontacteerd en blijkt dat het belastingsvoordeel dit jaar afloopt. We zouden in onze spouw laten volspuiten met EPS parels maar de firma die de werken zou uitvoeren raad glaswol aan.



Nu heb ik 2 vragen:



Is 25 euro per m² de gangbare prijs?

Klopt het dat het belastingsvoordeel eind 2010 stop en je dus nog dit jaar een overschrijving moet hebben uitgevoerd?



Bedankt,



Christophe



ps Iemand ervaring met de firma rodinia uit Zelzate?





Dag Christophe,





persoonlijk vindt ik de tarieven die je aanhaalt eerder aan de hoge kant. Deze zouden eerder tussen 16 (minerale wol) à 22 (PUR) euro moeten liggen, afhankelijk van welke materiaal je kiest. Die 25 is dus louter winstbejag owv last minute boeking ikv belastingsaftrek.





het klopt inderdaad dat de belastingsaftrek voor muurisolatie afloopt. Dat scheelt wel wat vanuit financieel oogpunt.µ



Op vlak van isolatiewaarde en materiaalkeuze. Als je voor PUR gaat, dat is op vlak van isolatiewaarde het beste. Het is echter dampdicht waardoor je ervoor moet zorgen dat je enigzins voldoende verluchting binnenshuis hebt. Doorgaans ondervind ik hier weinig problemen mee. Minerale wolvlokken zou ik niet nemen omdat de isolatiewaarde ervan zal verminderen indien er inwendige condensatie optreedt door damptransport van binnen naar buiten.



EPS-parels met een aluminium coating (=thermo parels) zijn dampopen, zijn niet zo onderhevig aan inwendige condensatieproblemen als minerale wol (het droogt beter en sneller) maar hebben een mindere isolatiewaarde als PUR (vergelijkbaar met Minerale wol).



als je beschikt over een spouw van 5à6 cm zou ik gaan voor de EPS-parels. als de spouw kleiner is, kies dan PUR. Bij een spouw van 5à6 cm is het verschil in prestatie tussen PUR en EPS voldoende klein.





hopelijk ben je erwat mee.

groetjes,

w
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
De prijs van 25 euro vind ik veel. Wij betalen ongeveer 19 euro voor een dikte van 6 cm. Wij laten glaswol inblazen, voor onze situatie de meest geschikte oplossing. Het bedrijf dat wij contacteerden wenst ook geen eps-korrels meer in te blazen, aangezien er problemen vastgesteld zijn met de lijm tussen de korrels. De hechting blijkt niet optimaal te zijn (bij boringen bleken er bolletjes uit de spouw te lopen - niet dat de hele spouw leegloopt), en zij wachten nu op een nieuwe, betere lijm om hun machine terug op te starten.



Van pur ben ik geen voorstander, wegens vermijdbaar op ecologische gronden.



Betreft het dauwpunt in minerale wollen. Dat klopt uiteraard, al hoeft dat effect niet te erg geproblematiseerd worden. Bij correct gebruik van dampscherm/rem (pleister enzovoort) en goede ventilatie, zal max 2% van de vochtige luchtstroom je isolatie bereiken. Dat is niet erg veel. In tegenstelling tot EPS en PUR zal bij minerale wol het effect van die 2% op de islatiewaarde iets groter zijn, dus de glaswol verliest iets van zijn performantie. Anderzijds kan het vocht ook veel makkelijker ontsnappen bij de minerale wollen (in de zomer emigreert het vocht). Je moet dus echt niet denken dat de helft van je isolatiewaarde verloren gaat, hoogstens enkele procenten (en hoe dikker de isolatie hoe minder groot het effect zal zijn).
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
In de praktijk is er weinig verschil tussen pur en EPS, aangezien de pur minder goed vult en er ook luchtholtes mee ingesloten zitten. Daar waar de witte EPS parels wat minder goed isoleren maar veel beter vullen. De grijze EPS parels zullen volgens mij in de praktijk de beste isolatiewaarde opleveren van alle materialen.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Kepler wrote:
Het bedrijf dat wij contacteerden wenst ook geen eps-korrels meer in te blazen, aangezien er problemen vastgesteld zijn met de lijm tussen de korrels. De hechting blijkt niet optimaal te zijn (bij boringen bleken er bolletjes uit de spouw te lopen - niet dat de hele spouw leegloopt), en zij wachten nu op een nieuwe, betere lijm om hun machine terug op te starten.

In Nederland wordt deze methode al 10 tallen jaren toegepast zonder problemen, dus 't zal dan eerder aan de beperkte ervaring liggen van dat bedrijf.
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beurt wrote:
Kepler wrote:
Het bedrijf dat wij contacteerden wenst ook geen eps-korrels meer in te blazen, aangezien er problemen vastgesteld zijn met de lijm tussen de korrels. De hechting blijkt niet optimaal te zijn (bij boringen bleken er bolletjes uit de spouw te lopen - niet dat de hele spouw leegloopt), en zij wachten nu op een nieuwe, betere lijm om hun machine terug op te starten.

In Nederland wordt deze methode al 10 tallen jaren toegepast zonder problemen, dus 't zal dan eerder aan de beperkte ervaring liggen van dat bedrijf.



Neen, want het probleem was niet bij hen vastgesteld maar bij enkele Nederlandse werven, met dezelfde lijmproducent. Er zijn trouwens niet veel bedrijven die lijm (het is een soort latex) voor deze toepassing produceren. Trouwens de meeste inblazers van EPS, die deze lijm gebruiken, hebben daar weet van.



Het hoeft daarom ook geen probleem te zijn. De grootste opp van je opgevulde spouw kent wel een goede verbinding. Daar waar geen goede verbinding is, stelt zich ook niet onmiddelijk een probleem, want de goede zones zorgen ervoor dat de korrels toch op hun plaats blijven. Heb je echter de pech dat je juist daar boort waar er een zwakkere plek is, wel ...



Er zijn trouwens bedrijven die zonder verbinding de eps in de spouw spuiten (bv boomer), maar dan weet je dat je geen grote gaten meer moet maken.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Kepler wrote:
Neen, want het probleem was niet bij hen vastgesteld maar bij enkele Nederlandse werven, met dezelfde lijmproducent. Er zijn trouwens niet veel bedrijven die lijm (het is een soort latex) voor deze toepassing produceren. Trouwens de meeste inblazers van EPS, die deze lijm gebruiken, hebben daar weet van.



Ik heb hier onlangs een aantal stukken muur afgebroken die met EPS nageïsoleerd waren en de isolatie was helemaal intact. Wat dat over 20 jaar geeft weet ik niet, maar tot nu toe dus nog geen problemen mee. Ik heb dan ook wel een Nederlands bedrijf laten komen met heel veel ervaring, en die man zei me ook nog dat de specifieke lijm "bedrijfsgeheim" was, maar was ook wel op latex gebaseerd. Maar dan nog, het hoeft inderdaad geen probleem te zijn dat ze ooit los komen te zitten.
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beurt wrote:
Kepler wrote:
Neen, want het probleem was niet bij hen vastgesteld maar bij enkele Nederlandse werven, met dezelfde lijmproducent. Er zijn trouwens niet veel bedrijven die lijm (het is een soort latex) voor deze toepassing produceren. Trouwens de meeste inblazers van EPS, die deze lijm gebruiken, hebben daar weet van.



Ik heb hier onlangs een aantal stukken muur afgebroken die met EPS nageïsoleerd waren en de isolatie was helemaal intact. Wat dat over 20 jaar geeft weet ik niet, maar tot nu toe dus nog geen problemen mee. Ik heb dan ook wel een Nederlands bedrijf laten komen met heel veel ervaring, en die man zei me ook nog dat de specifieke lijm "bedrijfsgeheim" was, maar was ook wel op latex gebaseerd. Maar dan nog, het hoeft inderdaad geen probleem te zijn dat ze ooit los komen te zitten.



Ik heb dan ook niets tegen EPS, integendeel. Ik wou gewoon een kleine - een héél kleine - kanttekening maken. Maar de raad die je geeft om een ervaren inspuiter te contacteren, kan men beter ter harte nemen, want een goede plaatsing (verhouding lijm/korrels enz) is noodzakelijk.
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb in het bouwverlof nog 2 firma's gevonden die me een prijs konden geven voor het blazen van Supafil van Knauf:



Een bedrijf uit Zelzate Rodinia : 2981 euro voor 122 m² btw incl = 24,4 m²

En een bedrijf uit Aalter Isolblow 2513 euro voor 122 m² btw incl = 20,5 m²



Mijn keuze zou snel gemaakt zijn als ik enkel naar de prijs kijk. Maar van het bedrijf uit Aalter vind ik naast een prachtige website niks terug in fora op het internet.



Ik ben normaal niet van het impulsieve type. Zit voor ik beslis alles uit te pluizen en te vergelijken. Maar het zou jammer zijn dat ik het belastingsvoordeel van bijna 1200 euro mis loop.



Christophe
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
chrismir wrote:
Ik heb in het bouwverlof nog 2 firma's gevonden die me een prijs konden geven voor het blazen van Supafil van Knauf:



Een bedrijf uit Zelzate Rodinia : 2981 euro voor 122 m² btw incl = 24,4 m²

En een bedrijf uit Aalter Isolblow 2513 euro voor 122 m² btw incl = 20,5 m²



Mijn keuze zou snel gemaakt zijn als ik enkel naar de prijs kijk. Maar van het bedrijf uit Aalter vind ik naast een prachtige website niks terug in fora op het internet.



Ik ben normaal niet van het impulsieve type. Zit voor ik beslis alles uit te pluizen en te vergelijken. Maar het zou jammer zijn dat ik het belastingsvoordeel van bijna 1200 euro mis loop.



Christophe



Zoek de bedrijven ook eens op via de "balanscentrale" op de site van de nationale bank (www.nbb.be)



Dan kan je eens kijken naar de balansen die ze de afgelopen jaren hebben neergelegd / evolutie van personeel / ...
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
chrismir wrote:
Ik heb in het bouwverlof nog 2 firma's gevonden die me een prijs konden geven voor het blazen van Supafil van Knauf:



Een bedrijf uit Zelzate Rodinia : 2981 euro voor 122 m² btw incl = 24,4 m²

En een bedrijf uit Aalter Isolblow 2513 euro voor 122 m² btw incl = 20,5 m²



Mijn keuze zou snel gemaakt zijn als ik enkel naar de prijs kijk. Maar van het bedrijf uit Aalter vind ik naast een prachtige website niks terug in fora op het internet.



Ik ben normaal niet van het impulsieve type. Zit voor ik beslis alles uit te pluizen en te vergelijken. Maar het zou jammer zijn dat ik het belastingsvoordeel van bijna 1200 euro mis loop.



Christophe



Ik begrijp je situatie, maar ben je al niet te laat? Of ga je je factuur dit jaar nog betalen, voor de werken effectief uitgevoerd zijn? Dat houdt ook een risico in.
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja factuur zou dan deze week nog moeten betaald zijn.



Christophe
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
chrismir wrote:
Ik heb in het bouwverlof nog 2 firma's gevonden die me een prijs konden geven voor het blazen van Supafil van Knauf:



Een bedrijf uit Zelzate Rodinia : 2981 euro voor 122 m² btw incl = 24,4 m²

En een bedrijf uit Aalter Isolblow 2513 euro voor 122 m² btw incl = 20,5 m²



Mijn keuze zou snel gemaakt zijn als ik enkel naar de prijs kijk. Maar van het bedrijf uit Aalter vind ik naast een prachtige website niks terug in fora op het internet.



Ik ben normaal niet van het impulsieve type. Zit voor ik beslis alles uit te pluizen en te vergelijken. Maar het zou jammer zijn dat ik het belastingsvoordeel van bijna 1200 euro mis loop.



Christophe



Zoek de bedrijven ook eens op via de "balanscentrale" op de site van de nationale bank (http://www.nbb.be)



Dan kan je eens kijken naar de balansen die ze de afgelopen jaren hebben neergelegd / evolutie van personeel / ...



Zou er me iemand kunnen helpen met het opvragen van de gegevens van de firma isolblow.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Wat wil je weten van deze firma wat typen en klikken en Google en ik heb al iets. :wink:
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b. wrote:
Wat wil je weten van deze firma wat typen en klikken en Google en ik heb al iets. :wink:



Ik wou hun cijfers opvragen. Ik heb nu wel al gezien dat ze nog maar sinds begin dit jaar een BVBA hebben opgericht.

Nu goed we zullen wel zien he, normaal betaal ik nooit het volledige bedrag alvorens iets geleverd.



Christophe
 
Lid geworden
4 aug 2009
Berichten
127
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat je schrijft klopt !



Je kan de helft betalen als voorschot (na ontvangst van de factuur natuurlijk + opgesteld nog in 2010) en de andere helft na uitvoering der werken. Zo heb je indien het geen zuivere firma is geen heel groot verlies mochten ze de werken niet uitvoeren. Je kan dan toch 40% terugtrekken en laat het daarna zonder de premie doen.



Is het risico waard: 3000euro > voorschot 1500euro > recup 40% 1200euro + evt netbeheerder premie 600euro (heb je nog winst :roll: ) Natuurlijk nadien moet je dan het echt laten uitvoeren en dan is het aan het vol tarief.



Is dus toch het risico waard hé, je kan er alleen maar bij winnen



Wat de prijs betreft voor thermoparels, de gangbare prijs is 19à20euro + 6% btw.

Indien ze meer vragen is het inderdaad omdat ze misbruik maken van het feit "2011 finito met de premie"



Anderzijds zullen ze dan volgend jaar wel gaan zakken met de prijzen hoor (vernomen van goede bronnen binnen een isolatiebedrijf)
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Tiens ... 40% van 1500 is geen 1200 hé, maar 600.

Die 40% gaat alleen gaan als het totale factuurbedrag van 3000 is ingebracht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan