• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Deurgat toemaken: hoe?

Lid geworden
22 mei 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
In onze living komen twee deuren uit. We zouden graag één deur toemaken, zodat we een volledige muur krijgen en beter onze zetels kunnen zetten.



Hoe doe je dit het beste en het goedkoopste?



Groeten

Kirsten
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Het beste lijkt me toemetsen en bezetten.. Maar als je beide nooit hebt gedaan wil je hier in de leefruimte wellicht niet aan beginnen aangezien je daar dagelijks op moet kijken.



Ik zou aanraden... Tussen het deurgat maak je een raster uit houten balkjes.. 1 balk in het midden van het gat, 1 langs elke kant van het gat. Op deze balkjes plaats je een gyproc plaat dat je misschien best uitsnijd uit een plaat van 120cm breed zodat het uit 1 stuk bestaat. Nu voeg je met plaaster de rand tussen de gyproc en het plaasterwerk op.



Zorg er dus voor dat de houten balkjes exact 12mm voorbij het plaasterwerk zit zodat de gyproc in 1 effen vlak zit. Met deze oplossing zal je er na het behangen niks meer van zien.. Verven zal echter niet mogelijk zijn.. die naden zal je blijven zien.
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
444
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tiele, en als ze nu ook nog nooit gyproc geplaatst hebben? Dan kan je ook niet verwachten dat de afwerking beter zou zijn dan wanneer ze een muurtje zetten en bepleisteren.



Ik zou zelf een muurtje metsen en dan laten bezetten.



Jurgen
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou ook gaan voor metsen/bezetten. Beide kanten van het deurgat zijn reeds recht uitgeplakt dus is het supermakkelijk afreien.



Gaan we een poll starten? :D
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
'k Denk eerlijk gezegd ook dat metsen en zelf bezetten het eenvoudigste is en een mooier eindresultaat zal geven.



Misschien is leempleister een alternatief, zou heel makkelijk zelf aan te brengen zijn.
 

Freek Deferme

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jun 2006
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik zou ook dichtmetsen maar vergeet geen spouwhaken in te boren zodat die muur niet los staat van de rest
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik vind metsen ook makkelijker, als je geen van beiden ooit gedaan hebt.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Eerst de vloer van de deuropening verwijderen tot op gelijke niveau van de beide ondergronden. Daarop de waterdichting, dan de eerste laag ruwbouw, daarop de dpc band volgen die in de muren steekt.

Het metselwerk verankeren in de bestaande muren : kan met inmetsen in de muren of met schroeven.

Met ytong of kalkblokken gaat dat razend snel.



jp
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even een bestaand topic terug opgerakeld.



Ik ga dit weekend ook een deurgat opmetsen. Lijkt me geen al te moeilijke klus, maar welke stenen zijn het best? Het gaat om een deurgat tussen gang en woonkamer die bepleisterd zal worden.



Eronder zit nog een oude tegel. Verwijder ik die best om dieper te beginnen of kan ik hier gewoon opmetsen?

Welke stenen zijn het best geschikt? Kan Ytong? Best eerst een gewoon steentje om de waterkering in de bestaande muren te kunnen volgen?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
een gewone snelbouwer is voldoende lijkt me.

ytong kan ook natuurlijk maar heeft weinig meerwaarde.
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is Ytong niet handiger om te behandelen, etc?



Wat met waterkering: best zoveel mogelijk op de hoogte van de bestaande muur uitkomen? DPC?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je de vloer eronder niet wegneemt heb je in feite geen waterering nodig.

ALs je het wil goed doen, kan je idd die vloer wegschijven en waterkering voorzien.

Maar die zou dan heel moeten aansluiten op de bestaande.
 
Lid geworden
26 feb 2008
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dichtmetsen met een snelbouwsteen lijkt me de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, met gyproc moet je nadien ook smeren en foefelen om het af te werken en als je het dichtmetst en plakt kan dat perfect afwerken.

En idd ik zou wel een beetje vloer wegnemen dibake steken op de eerste laag en enkele keren verankeren. Muurke laten verharden en dagje later de bovenste voeg (tussen laatste steen en linteel) goed opvullen met mortel.
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voila... Klusje geklaard sinds zaterdagmiddag. Staat nu te drogen in onverwarmde ruimte, dus het zal wel effe duren. We hebben het inderdaad met snelbouwers gedaan.
 
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
220
Waarderingsscore
0
Punten
0
kan geen schade om muurtje met 2 stukke aan beide kanten een klein betje laten intanden.
 

Nick

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2006
Berichten
2.403
Waarderingsscore
1
Punten
38
Is er niemand die er aan denkt om gewoon de deur te sluiten, op slot te doen en de sleutel weg te smijten? :lol:
 
Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
83
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij de brekers hebben ze dit ooit eens gedaan, maar dan wel met een buitendeur ... de eigenaars lachtten groen ...
 
Lid geworden
2 jul 2006
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik lees dat je niet mag vergeten spouwhaken in te boren.

Hoe doe je dat het beste?



Danku

Sveake
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
NIKS DOEN!



Want als je leest zegt de TS dat ze er gyproc voor gaat zetten, hewel maak dan gewoon een kader en vijs er gyproc tegen, en laat het deurgat staan... Simpel! :wink:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan