• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Deurbel geeft rook

VAW

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jun 2022
Waarderingsscore
7
Punten
8
Ik plaatste vandaag een nieuwe deurbel in een huurhuis. De vorige werkte niet meer deftig na ongeveer een jaar of 2 wel gewerkt te hebben. Ik hoorde wel nog een soort klik bij het aanbellen, maar geen melodie. (Ter info, de woning werd ongeveer 2 jaar geleden compleet gerenoveerd, dus ook volledig nieuwe elektriciteit e.d).

Mijn vrouw bestelde online dus dezelfde bel als de vorige: byron dbw 24030 sh

Ik sloot deze exact hetzelfde aan als de oude bel. De bel werkte, maar ik zag meteen dat er een klein beetje rook uit de bel kwam. Niet veel later werkte de bel niet meer.

Wanneer ik met een voltmeter probeer te meten hoeveel er uit de draden komt, kom ik op 21V uit. De beltransfo in de zekeringskast zou echter maar 12V mogen geven als ik dat juist aflees (Ik probeer een foto toe te voegen als bijlage).

Wat kan er hier aan de hand zijn? Is de beltransfo stuk of moet ik een ander type bel kopen? Geen idee eigenlijk hoe ik dit verder best aanpak....

Alvast bedankt om even mee te denken!

Bijlagen

• Screenshot_20240330_214453_Gallery.jpg
    Screenshot_20240330_214453_Gallery.jpg
    42 KB · Weergaven: 49
Je bedoelt in de elek. kast, het paneel weghalen en vervolgens de uitgaande draden vd transfo meten?

Ik heb 2 toestellen om te meten maar weet niet zeker of ik ze juist gebruik en welke het meest geschikt is:

1. Multimeter vd Aldi, weet nooit hoe ik die moet instellen om te meten wat ik wil meten
2. Twee pennen verbonden met een draad. Op de ene pen gaan dan lichtjes branden die ongeveer aangeven hoeveel volt er op staat...

Je bedoelt in de elek. kast, het paneel weghalen en vervolgens de uitgaande draden vd transfo meten?

Ik heb 2 toestellen om te meten maar weet niet zeker of ik ze juist gebruik en welke het meest geschikt is:

1. Multimeter vd Aldi, weet nooit hoe ik die moet instellen om te meten wat ik wil meten
pak deze maar
zet anders eens een foto hier van je meter
dan kunnen we je wel naar de juiste instelling sturen
2. Twee pennen verbonden met een draad. Op de ene pen gaan dan lichtjes branden die ongeveer aangeven hoeveel volt er op staat...

Dat klopt!

Bijlagen

• Screenshot_20240331_120718_Gallery.jpg
    Screenshot_20240331_120718_Gallery.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 29
Een beltransfo is normaal kortsluitbeveiligd en gaat zonder belasting daardoor meestal een wat hogere spanning geven, die dan daalt wanneer de transfo wel belast wordt.

Hier vlug even ene gemeten die hier toevallig in de kast ligt en die geeft een kleine 18 volt op de klemmen 12 volt gemarkeerd.

22 volt is nu wel veel, maar als je die meet op de stand van 200 volt wisselspanning (je kan daar enkel meetbereik 750 of 200 kiezen) is dat niet met grote nauwkeurigheid..

Tip: als je dan toch voor een goedkoop multimetertje gaat is die van de Lidl handiger om wisselspanning te meten (automatisch meetbereik vanaf 2 volt), dan is het de gewoon stand wisselspanning, de rode V met een platliggende S achter:

Multimeter.jpg

En wat staat er op de bel zelf als mogelijke voedingsspanning, want de site van Byron geeft of een 9-volt batterij of 12 volt aan (niet gespecificeerd gelijk of wissel).
Maar op een verpakking van een DBW-24030 (kan niet zien met of zonder SH achteraan) zie ik volgende staan:

Bel.jpg

Laatst bewerkt:
Oeps, ik zie nu maar dat dat metertje maar tot 300 volt wisselspanning gaat.
Aangezien bij een 3x400 V + N huisaansluiting er ook 400 volt kan gemeten worden is die dan toch niet aangeraden.

Een ander goedkoop metertje met automatisch meetbereik en lagere stand voor wisselspanning, dat tot 500 volt gaat, bij de blauwe bol:

1711883100230.png

Aangesloten zoals in schema?1711884983144.PNG

Laatst bewerkt:
Hierbij 2 foto's van de bel. Nooit gedacht dat een bel vervangen zoveel moeilijkheden met zich zou meebrengen...

Bijlagen

• Screenshot_20240331_143934_Gallery.jpg
    Screenshot_20240331_143934_Gallery.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 30
  • Screenshot_20240331_143916_Gallery.jpg
    Screenshot_20240331_143916_Gallery.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 30
En idd aangesloten zoals in schema

Bijlagen

• Screenshot_20240331_144341_Gallery.jpg
    Screenshot_20240331_144341_Gallery.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 21
Mogen we ook eens een foto van u elektrisch bord open met aansluiting transfo?

Het betreft een huurhuis dus ik kan daar zomaar niet binnen om een foto te nemen.

Bedoel je dat de transfo mss fout werd aangesloten? Want ik zie dat die zowel 8V als 12V kan geven, vermoedelijk afhankelijk vd manier van aansluiten van de transfo?

Zou die transfo gewoon stuk kunnen zijn waardoor hij een te hoge spanning doorgeeft waardoor de bel stuk gaat?

Het betreft een huurhuis dus ik kan daar zomaar niet binnen om een foto te nemen.

Bedoel je dat de transfo mss fout werd aangesloten? Want ik zie dat die zowel 8V als 12V kan geven, vermoedelijk afhankelijk vd manier van aansluiten van de transfo?

Zou die transfo gewoon stuk kunnen zijn waardoor hij een te hoge spanning doorgeeft waardoor de bel stuk gaat?
Ik vermoed dat laatste

en ook daarom dat anderen vanaf begin gezegd hebben, meten is weten

Hierbij 2 foto's van de bel. Nooit gedacht dat een bel vervangen zoveel moeilijkheden met zich zou meebrengen.

🙃

De specificaties van de fabrikant zijn niet echt duidelijk.
Ofwel een batterijtje van 9 volt, ok.
Maar dan zou er moeten staan ofwel MAX 12 volt AC (wisselspanning), ipv gewoon MAX 12 V.

Want, de maximale waarde van een wisselspanning (topje van de sinus) is 1.41 x de effectieve waarde.
Bij 8 volt AC is dat dus een goede 11 volt.
Bij 12 volt AC is dat bijna 17 volt.

Stel dat jouw transfo op de 12 volt aansluiting onbelast een 18 volt geeft (bij jouw voltmeter nu is het laagste meetbereik 200 volt, wat wat onnauwkeurigheid zal geven), dan is de piekwaarde van die spanning meer dan 25 volt !

Bel-Byron-a.jpg

Op de verpakking staat er dan weer 1 A

Bel-Byron-2=a.jpg

Intern staat er dat de bel moet worden aangesloten op 8 volt wisselspanning:

Bel-Byron-3-a.jpg

Nu, je hebt elektro-mechanische bellen, waarbij een solenoïde een palletje doet bewegen, dat tegen iets van metaal slaat.

Dit is echter een elektronische bel, waarbij een elektronisch chipje een geluidje maakt (instelbaar hetwelk) en dan zit er ofwel een versterkertje ingebouwd of is er een tweede chipje dat dat geluid versterkt voor de luidspreker.
Normaal is het nodige vermogen van een elektronische bel een stuk lager dan dat van een elektro-mechanische bel.

Weet nu dat die kortsluitbeveiligde transfo's onbelast een hogere spanning afgeven dan hun specificatie.
Is de belasting kleiner (elektronische bel) zal de spanning ook minder dalen (en dus hoger blijven dan de specificatie).

En elektronica is veel gevoeliger aan een te hoge spanning dan een solenoïde.

Dikwijls resulterend in een wolkje rook :)

Aan de andere kant is die elektronica heel eenvoudig te beschermen voor een hogere spanning (oftewel geschikt te maken voor een grotere range van voedingsspanning), maar de fabrikant kiest hier om zo goedkoop mogelijk te werken.

Dus .. voor mij is het meest plausibele dat de aansluiting van de transfo verkeerd is gemaakt, namelijk op de 12 volt ipv op de 8 volt aansluiting.

Bij een nieuwere uitvoering van de ST303 beltransformator staan de nummers van de klemmen ook op de voorkant.
En de 8 volt aansluiting is tussen de klemmen 2 en 4

Hager-a.jpg

Laatst bewerkt:
Koop een gewone mechanische Friedland, nooit zever mee.
Die beltransfo's zijn voorzien op de belasting van zo 'n mechanische bel, dus als je daar een elektronsiche bel op aansluit is de uitgangsspanning effectief veel te hoog. Ofwel koop je een geregelde gelijkspanningsvoeding, maar dat gaat u meer kosten dan een bel.

Bedankt allemaal. We hebben het opgelost met een mechanische bel zonder beltransfo.

Blijkbaar was de bekabeling aangelegd voor video/parlefoon en hebben we last minute beslist een gewone bel te installeren. Vandaar de problemen.

Ik kan er zelf niet helemaal aan uit maar het is opgelost én ik heb bijgeleerd. Waarvoor dank allemaal!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan