Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Depth-of-Discharge van thuisbatterij

• Tags thuisbatterij
  • ellyjore

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    27 jan 2024
    Waarderingsscore
    155
    Punten
    43
    We hebben thuis een batterij van Felicity laten instaleren. De depth of discharge staat by-default op 80% (dus de batterij ontlaat niet onder de 20%), wat me nogal zwak lijkt - met een 20 kWh batterij blijft er dus 4 kWh in de batterij 'verloren'. Op de datasheet van de FLH96050SG1 staat een DOD van 95%. Als ik dat juist begrijp zou ik dus perfect het minimum-baterijniveau naar bijvoorbeeld 10% of zelfs 5% kunnen verlagen zonder verlies van levensduur?

Klopt dit? Met de warme zomerdagen trekt de airco op een nacht die batterij soms wel leeg tot 20%, dus het zou super zij moesten we nog 10 of 15 % extra hebben.

Zeer conservatief ingesteld ;)
    • Dieper ontladen is wat meer stress voor de batterij, die periode best zo kort mogelijk houden
    • Als de batterij tegen de ochtend nog 5 of 10% heeft, en bij de eerste zon toch weer geladen wordt, zou ik zeker zo diep durven gaan
    ‘s Winters een ander verhaal, zeker niet tot 5% gaan en dan een week wachten op een zeldzame zonnige dag 🌞

Zeer conservatief ingesteld ;)
    • Dieper ontladen is wat meer stress voor de batterij, die periode best zo kort mogelijk houden
    • Als de batterij tegen de ochtend nog 5 of 10% heeft, en bij de eerste zon toch weer geladen wordt, zou ik zeker zo diep durven gaan
    ‘s Winters een ander verhaal, zeker niet tot 5% gaan en dan een week wachten op een zeldzame zonnige dag 🌞
    Verdorie eh, nu dat ik dat weet gaat mijn perfectionistisch over optimalisatie brein niet anders kunnen dan daar iets predictief van proberen maken en loxone die maximale depth-of-discharge laten instellen op basis van het voorspelde weer van de volgende dag en toestanden :ROFLMAO:

Ik heb er ook al over nagedacht om dat te doen waar hij bij hoge piekvermogens toch nog uit de batterij trekt om die nadien, wanneer het piekvermogen weg is, vanuit het net terug op te laden. Ik denk dat die paar kWh per week om dat te doen me meer gaan sparen in capaciteitstarief...

Het gegarandeerde aantal cycli is meestal berekend bij 80% DoD (wat meestal tussen 10 tot 90% is) en 0,1C charge/discharge in W (C = batterijcapaciteit in Wh).
    Dus een batterij van 10Kwh mag dan aan 1000W geladen/ontladen worden.

De levensduur zakt als een pudding in elkaar zodra het laad/ontlaad wattage omhoog gaat. Heel veel batterijsystemen gaan naar 0,5C (bvb marstek op 2400W zetten) en dat kost ongeveer 40% van jouw cycli. De sweetspot zit op 0,25C.

Ik zou daar dus van af blijven, vooral omdat er typisch al veel te snel geladen/ontladen wordt.

Ik weet niet in hoeverre je écht cyclus-garantie hebt, maar bij het aanpassen van de DoD (en laadsnelheid) zal dat wellicht vervallen.

Iemand vertelde me laatst dat ze een EV hebben met ruime kilometergarantie op de batterij, maar ze kunnen wel maar 1x per 24u aan een snellader en laadt niet boven 90 en zakt niet onder 10%.
    Probeer dan maar eens in het Zuiden te geraken op een dag.
    Ben wel merk/type vergeten.

Laatst bewerkt:
    Bedankt voor deze aanvulling, @D I Y . In ons geval zouden we dan aan een 2kW laadvermogen hebben met 0.1C charge/discharge. Ik denk dat we niet vaak over die 0.1 (laat staan 0.2) komen bij ontladen, bij laden zal dat wel eens voorkomen. Maar is wel een bijkomend argument om een grotere batterij te plaatsen, feitelijk.

Verdorie eh, nu dat ik dat weet gaat mijn perfectionistisch over optimalisatie brein niet anders kunnen dan daar iets predictief van proberen maken en loxone die maximale depth-of-discharge laten instellen op basis van het voorspelde weer van de volgende dag en toestanden :ROFLMAO:
    De Loxone heeft een input "verwachte zonneschijn de komende 12u" die hiervoor goed van pas zou komen ...

Ja, een grotere batterij, tegen grotere kost, maar je krijgt er maar even veel in (of eerder uit) per dag. Als die niet leeg is na een dag, dan laadt die de volgende dag natuurlijk geen volle C bij.
    Dus de TVT gaat weer een pak omhoog. De levensduur gelukkig ook, dus in totaal misschien beter maar niet noodzakelijk de investering waard.

dus in totaal misschien beter maar niet noodzakelijk de investering waard.
    Laten we eerlijk zijn dat voor sommige (waaronder ik) de 'het is cool om te weten dat ik een 25 kWh batterij in mijn kelder heb staan' factor een niet-verwaarloosbare value-add is... Net zoals mijn serverrack, ubiquiti thuisnetwerk, etc... allemaal ook niet persee de financieel meest logische keuzes waren, maar ik heb er toch geen spijt van...

Bedankt voor de info! Weer wat bijgeleerd vandaag.

Bij mijn Dyness is de DoD 12%
    Mijn omvormer heeft ook een functie om vanaf 5% de batterij op het grid te laden naar 10% om de batterij niet helemaal leeg te trekken . Dat gridladen is dan aan 200W ingesteld. (Dit zou enkel kunnen gebeuren als je in de winter dagenlang amper of geen PV opbrengst in de batterij steekt.)

Die BMS’en worden ook almaar uitgebreider, blijkbaar.

Bij de batterijen die ik plaats (Pylontech) stel ik die altijd in op 15%, vanaf dat de omvormer onder 10% gaat, gaat ie laden via 't net aan max 500W ofzo.

Als een deel van het elektrisch bord op de backup zit, zet ik die wel op 20%, dan ontlaad ie maar tot daar, en is 't maar de omvormer + backup die ontlaad tot 15 of 10 als het net uitvalt.

Bij mij is het ook seizoensgebonden:
    - in de winter laat ik hem zakken tot niet lager dan 40%. Hij kan dan effectief weken aan 1 stuk op 40% blijven staan. Hij gaat ook nooit naar 100%, dus het heeft geen zin om de ondergrens lager te zetten.
    - in de zomer laat ik hem zakken tot 20%. De laatste weken gaat hij overdag mooi naar 100% en 's nachts naar 20%, dus ik benut de volledige netto capaciteit tussen 20 en 100% dan wel mooi.

Ik verander de parameter ondergrens dus 2x per jaar. Het risico is groot dat je dat vergeet. Een automatische setting met predictie van weer de komende dagen, zou zeker mooi zijn.

Is dat de waarde die de omvormer instelt of de batterij?
    Mijn Felicity batterijen lijken geen beperkingen in het BMS te hebben. Wat me op zich ok lijkt. De omvormer lijkt me de de logische plaats dat te sturen...

Bij mij is het ook seizoensgebonden:
    - in de winter laat ik hem zakken tot niet lager dan 40%. Hij kan dan effectief weken aan 1 stuk op 40% blijven staan. Hij gaat ook nooit naar 100%, dus het heeft geen zin om de ondergrens lager te zetten.
    - in de zomer laat ik hem zakken tot 20%. De laatste weken gaat hij overdag mooi naar 100% en 's nachts naar 20%, dus ik benut de volledige netto capaciteit tussen 20 en 100% dan wel mooi.

Ik verander de parameter ondergrens dus 2x per jaar. Het risico is groot dat je dat vergeet. Een automatische setting met predictie van weer de komende dagen, zou zeker mooi zijn.
    Hoe zinvol dat is hangt natuurlijk af van de energie-inhoud.
    Ik heb nu de thuisbatterij 1.5 maand staan en die heeft nog maar 1 keer 100% gehaald.... omdat het echt een super zondag moet zijn om de battterij vol te krijgen en de EV niet thuis mag zijn. De batterij van 32kwh (tegen 6kwp pv) doet dan ook niet zoveel volle cycli.
    In de winter moet ze ook nog harder werken met stroom laden in de goedkope uren....

Klopt dit? Met de warme zomerdagen trekt de airco op een nacht die batterij soms wel leeg tot 20%, dus het zou super zij moesten we nog 10 of 15 % extra hebben.
    Je wil uiteindelijk een maximale energie in en uit de batterij kunnen halen. Dat is het enige zinvolle doel.
    Gelijktijdig wil je natuurlijk wel zoveel mogelijk capaciteit uit de batterij halen.

Maar het is wat koffiedik kijken of de batterij boven of onder bepaalde soc houden ook idd de totale hoeveelheid energie die je in de batterij kan stoppen over zijn levensduur echt kan doen stijgen. Je zou dan moeten weten welke cellen ze juist gebruiken en hoe de fabrikant zijn SOC geeft (is dat puur het minimum en maximum van de cellen of neemt die een marge).
    Sommige fabrikanten geven de energie die je in/uit de batterijen kan halen ipv een aantal cycli.

Het gegarandeerde aantal cycli is meestal berekend bij 80% DoD (wat meestal tussen 10 tot 90% is) en 0,1C charge/discharge in W (C = batterijcapaciteit in Wh).
    Bij Felicity is het aantal cycli gegeven bij 0,5C; je mag dus 'zonder problemen' aan 5kW landen/ontladen om binnen de specs te blijven voor de 10kW. Kijk even in de handleiding welke stroom 0,5C is...
    Of omgekeerd: als 0,1C een veel grotere levensduur geeft dan 0,5C dan zal de gemiddelde thuisbatterij > 10kWh met de Felicity specs veel meer cycli gaan halen dan het minimum..En.0,5C toch wat echt wat de meeste thuisbatterijen tegenwoordig als referentie geven (250Ah naakte cellen geven dikwijls dit zelfs in 1C).

De levensduur zakt als een pudding in elkaar zodra het laad/ontlaad wattage omhoog gaat. Heel veel batterijsystemen gaan naar 0,5C (bvb marstek op 2400W zetten) en dat kost ongeveer 40% van jouw cycli. De sweetspot zit op 0,25C.
    Marstek is nu niet echt een referentie ;-).

Ik zou daar dus van af blijven, vooral omdat er typisch al veel te snel geladen/ontladen wordt.

Ik weet niet in hoeverre je écht cyclus-garantie hebt, maar bij het aanpassen van de DoD (en laadsnelheid) zal dat wellicht vervallen.

Iemand vertelde me laatst dat ze een EV hebben met ruime kilometergarantie op de batterij, maar ze kunnen wel maar 1x per 24u aan een snellader en laadt niet boven 90 en zakt niet onder 10%.
    Je thuisbatterij van wat grootte (>2xkWp in kWh) zal niet zoveel uren per dag op 'max vermogen werken. En een beetje installateur zorgt daar toch voor.
    EV zijn nog dikwijls een oudere chemie waar max min SOC, laadsnelheid veel meer veroudering geven (en waar je bij snelladen, hoge vermogens bij versnellen of remmen snel aan 2C zit...).

Ja, een grotere batterij, tegen grotere kost, maar je krijgt er maar even veel in (of eerder uit) per dag. Als die niet leeg is na een dag, dan laadt die de volgende dag natuurlijk geen volle C bij.
    Je kan een teveel aan opgeladen energie savonds natuurlijk altijd verkopen...
    Hier gaat een teveel naar de auto waarvoor de werkgever een 30cent geeft of naar het net als de verkoopprijs >30 cent (of de auto vol is, dan is dat nog altijd meestal 15 en 20cent/kWh). Met natuurlijk de uitdaging een dynamisch tarrief zinvol te gebruiken.

Per use case moet inderdaad bepaald worden wat je met de natterij wil gaan doen:
    1) enkel verhogen eigengebruik van geproduceerde PV energie
    2) trading met dynamisch tarief, dus ool bewust laden van het net en injecteren op het net op tactische momenten

Pas dan kan je nadenken wat een optimale seizoensgebonden ondergrens is voor de SoC.

Ik denk dat dat Toyota was, maar dat is ondertussen aangepast.

Terug
Bovenaan