Depressief angstaanvallen na nieuwbouw

• Tags nieuwbouw
  • STPIE

Nieuw Lid
    Lid geworden
    28 mei 2020
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    8
    Ik kom hier even aankloppen omdat ik even niet meer weet waar ik naartoe moet.

Wij hebben een prachtig huis gebouwd en er enorm veel centen ingestoken.

Echter is er in mijn ogen 1 grote bouwfout gebeurd en dat is dat onze elektricien alles in Xvb kabels en sftp in de chape en muren gestoken heeft en geen enkele wachtbuis voorzien.

we hebben een plat dak en geen valse wanden en weinig onzichtbare verloopmogelijkheden

Het is gekeurd dus technisch is het OK maar ik stel me van s morgens tot s avonds rampscenarios voor waardoor ik ergens met een nodige kabel ( door breuk of vervanging ) nooit meer ga geraken.

ik slaap er niet van, ik eet er niet van en ik zit in een heel zware depressie waar ik mijn 2 kinderen en vrouw in meesleep.

ik probeer alle mogelijke "oplossingen" te zoeken voor als er zich eens iets voordoet waar ik een nieuwe kabel zal nodig hebben.

De reden waarom dit zo gepasseerd is omdat ik dit niet wist ( had toen geen kennis hierover ) en mijn elektricien en architect hier heel gerust in waren.

ik ben op zoek naar jullie mening maar aub als het kan geen verwijten en of vragen om de aannemer aan te klagen want dat heeft toch geen zin.

ik besef dat er in theorie veel ergere dingen in het leven zijn maar op dit moment ga ik er volledig onder door en zou ik willen alles verkopen.

ik ben tegelijkertijd heel angstig voor negatieve reacties van anderen.

en ja ik heb alle facturen betaald die trouwens veel te duur waren voor het aanbod maar daar heb ik me overgezet.

ik kan niet meer

dat is de doodsteek geweest.
    gisteren kwam ik bij mijn schoonpapa en die "stoefte" omdat hij van de ene kant van zijn huis zijn coax heeft kunnen vervangen door utp zonder enige moeite. toen ben ik echt ingestort

Werkt alles? Ja?dan maak u niet zo een zorgen. Als je alles in flex had laten leggen kreeg je er heel waarschijnlijk ook geen nieuwe draden meer door.
    dat is de doodsteek geweest.
    gisteren kwam ik bij mijn schoonpapa en die "stoefte" omdat hij van de ene kant van zijn huis zijn coax heeft kunnen vervangen door utp zonder enige moeite. toen ben ik echt ingestort

Ik ken weinig gezinnen (lees: woningen) waar er uiteindelijk iets veranderd is qua bekabeling in de jaren dat ze er wonen.
    Ik heb zelf ook weinig tot geen wachtbuizen steken.
    Zelfs domotica wordt zelden of nooit aangepast na plaatsing

Voor TS, zorgen om niets

zelfmoord staat niet in mijn woordenboek met kinderen, hoe erg ook, het kan alleen maar beteren. ik besef ook wel dat in theorie er VEEL ergere dingen zijn, maar dit is hetgeen waar ik me al 2 jaar over ziekelijk obsedeer tot ik niet meer kan.

bedankt voor de reacties alvast

Hier ook alles onder de vloerverwarming en chappe dus kan ook niet meer aan. Als echt moet is er altijd een oplossing via muur, onder trap,…
    Tegenwoordig ook veel draadloze oplossingen.
    Als echt in je hoofd blijft hangen en je leven beïnvloed zou ik toch aan professionele hulp denken. Is even vervelend en duur maar beter korte pijn. Zowel voor jou als voor de kinderen. Alvast beste wensen

bedankt voor de reacties alvast
    Stop met eraan te denken.
    Doemde ken en stressen, helpt jou niets verder.
    Als er zich al eens een issue moest voordoen, dan is daar altijd een oplossing voor. Soms een pak simpeler dan dat je zou denken. Want wat zou er nu zo een probleem kunnen zijn, dat je daar wakker van ligt nog voor het gebeurt......als het al ooit zou gebeuren....?

Kijk naar wat je wel hebt en wees daar blij en content over.

Ken jou leeftijd niet, maar ik zie rondom mij helaas veel mensen tussen de 18 en pakweg 30-35j die zich nodeloos zorgen maken over (voor ons) onbenullige dingen. Imperfecties bekijken als een ramp.
    Zorgen maken over asbest terwijl zij het minst van al in de maatschappij er ooit mee te maken hebben.

Merk dat ze daardoor graag zekerheden willen en daardoor graag nieuw hebben (woning) en bv auto leasen. Dat maakt dan ook dat alles duur wordt.....

Best idd proffesionele psychologische hulp zoeken. Die mensen hebben daar meer ervaring mee.
    Want ook al ga je hier het gevoel krijgen dat die XVB dan toch geen echt issue is, misschien is er morgen dan weer iets anders dat je brein gaat knellen.

ik ben tegelijkertijd heel angstig voor negatieve reacties van anderen.
    ik kan niet meer

Ook zoiets... Waarom moet je daar angstig om zijn. Probeer vooral te begrijpen waarom iemand negatief reageert (als het bv over die XVB gaat) zodat je daar iets positiefs kan uithalen.

Verder zie ik ook de polarisatie, vooral online.
    Negeer dat gewoon. Lees dat niet.
    Maar ik zie mensen daar zo extreem in gaan ... Bv: Links tegen rechts, voor hen bestaat "een midden" niet.

Dartsplelers die mentaal onderuit gaan om de reacties op social media......

Vraag me echt af wat het nut van dat online gebash is. Alof daar iemand beter van wordt..

De kans dat je door flex nog zaken kan vervangen is ook eerder klein. Heb recent een appartement ook gerenoveerd met xvb. Komt soms gewoon beter uit.

Geen slaap over laten.

En met de recente wetgeving ( AREI ) dient alles zodanig te zijn opgesplits dat er van een overbelasting van leidingen zo goed als geen sprake meer is . Als er al eens iets defect raakt is 't meestal net voorbij de leiding en zijn het schakelaars of stopcontacten waar het fout gaat of in de zekeringskast .

Mijn advies: als het echt te veel wordt, professionele hulp zoeken.

Gevaar is dat je nu veel te erg focust op dat ene punt. Je wil dat oplossen, maar dat lukt niet meer. Je gaat het moeten loslaten.
    En dat gaat lukken ook, je moet enkel de juiste stappen nemen.

Over de zaak zelf: de kans is heel erg groot dat je je zorgen maakt om niks. Maar een probleem is helaas maar zo groot zoals je het zelf ziet. Nogmaals, eens je in perspectief kan plaatsen, komt het goed.

Die leidingen zijn prima. Je focust op iets dat geen zin heeft. Het gebeurt niet zo vaak dat je iets moet vervangen, en vaak lukt het zelfs niet door bestaande buizen. Tenzij heel oude gladde buizen.

Je hebt wellicht andere problemen.

Jouw schoonvader heeft gewoon geluk gehad.

Je maakt je zorgen om een "probleem" dat
    1) zich helemaal nog niet voordoet...
    2) dat zich waarschijnlijk ook nooit gaat voordoen...
    3) als je ooit toch ergens eens iets extra zou nodig hebben, is dat net de plek waar je géén wachtbuis voor voorzien hebt (binnen de hypothetische situatie dat je wel wachtbuizen zou voorzien hebben) en zou dat nog geen oplossing geboden hebben...
    - als je daar wel een wachtbuis zou hebben zou die wachtbuis of een flex waarschijnlijk geen oplossing geboden hebben omdat je er waarschijnlijk toch niks meer doorgetrokken krijgt

M.a.w. welkom in hetzelfde schuitje als 99,99% van de andere mensen qua technische mogelijkheden.

Beeld je eens in dat je een huis van 10 a 20jaar oud hebt gekocht ipv zelf hebt gebouwd, zoals ik heb gedaan? Geen wachtbuizen, niet gekozen waar stopcontacten, verlichtingen liggen, te weinig UTP's, lap die zijn "maar'" cat5e,... hmm geen mogelijkheid om een kabel te trekken voor een laadpaal....
    In een koophuis loop je als techneut tegen 1000x meer beperkingen aan dan in een nieuwbouw waar je alles hebt kunnen kiezen en voorzien. Soms is dat eens grommelen maar ik ga mij er niet te hard in opnaaien en al helemaal niet depressief in maken.

Als buitenstaander met een helicopterzicht kan ik zeggen dat je reactie dus buitenproportioneel is. Je zit in een spiraal van negatief denken voor een (zeer onwaarschijnlijk) probleem dat er (nog) niet eens is. Als het er al ooit gaat zijn....

Dus echt wel loslaten en genieten van te leven in een prachtig nieuwbouwhuis (wat veel mensen niet hebben). En professionele hulp inschakelen als je daar zelf niet in slaagt.

Los van het feit dat ik zelf geen voorstander ben van losse xvb ingewerkt in chape en muren is dit absoluut geen bouwfout. Is gewoon perfect volgens de regels. Ik moet ook de eerste spontane kabelbreuk nog tegenkomen, na 14 jaar te werken als elektricien.
    Klinkt hard maar lijkt me wat druk maken om niets dus.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan