• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

delen ervaring koelen met vloer(verwarming) door middel van warmtepomp

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
126
Punten
43
Wij maken nu onze eerste zomer en hittegolf mee in onze nieuwe woning met zeer veel grote hoge glaspartijen op het zuiden gericht (18m glas 3m hoog beneden en 14m glas 2,5m hoog boven).
We hadden enorm veel schrik voor de opwarming in de woning tijdens de zomermaanden en zeker tijdens hittegolven.
In de wintermaanden was het heerlijk, wanneer er een beetje zon was warmde de woning op, wat natuurlijk voor nog meer angst zorgde voor de zomer die er aankwamen.

Er geen geen oversteken voorzien aan de ramen op het zuiden, geen externe zaken die voor verkoeling zorgen zoals grote bomen die schaduw geven.

De beglazing is 3V NIET zonnen werend glas met beneden overal screens (aan de buitenkant) en de boven overal (zwarte) rolluiken.

We hebben gekozen voor een L/W WP met actieve koeling voor de woning extra te koelen en voor deze reden ook vloerverwarming op de bovenverdieping geplaatst.
Op voorhand zeer veel over gelezen en aan het opzoeken geweest wat de mogelijkheden van koeling via die buizen van de vloerverwarming zijn en dit was toch eerder beperkt.

Nu de eerste zomer en hittegolf is in onze nieuwe woning ervaren we het dus zelf en deel ik deze graag voor de mensen die plannen maken voor te bouwen / verbouwen.

Mijn persoonlijke ervaring tot nu toe hierin is zeer positief, wij houden de woning perfect op 21 a 22°C door de vloerkoeling te laten werken tussen 9h en 19h wanneer de zonnepanelen goed aan het opbrengen zijn. De screens houden we toe wanneer we er niet zijn.
Wanneer we thuis zijn staat er een schuifraam open dus de screen hiervan ook.
De WP is zeker niet de hele tijd overuren aan het draaien.

Conclusie is dus dat het schrik voor niets was maar we wel zeer blij zijn met de combinatie screens, en (actieve) koeling in de vloer, dit zorgt voor een aangenaam binnenklimaat.

Persoonlijk vind ik airco's nooit mooi in een woning maar wanneer het binnen klimaat niet aangenaam is was dit iets wat we hadden overwogen.
Zijn dan ook zeer blij dat we dit niet nodig hebben.

Bimmer

Nieuw Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Waarderingsscore
19
Punten
8
Onze ervaringen zijn tot nu ook zeer positief.
Zoals de TS waren we ook nieuwsgierig, omdat je zoveel verhalen over hoort.

Onze woning heeft ook grote glaspartijen die richting het zuidoost en zuidwest staan, maar hebben hier wel de nodige maatregelen genomen om oververhitting te beperken. Een deel is terrasoverkapping voorzien en de rest screens.
Deze screens worden aangestuurd afhankelijk van de zon inclusief de positie van de zon + binnentemperatuur van die ruimte. Geheel automatisch dus. Geheel de woning is voorzien met vloerverwarming. (Die van de kelder zetten we wel af bij koeling).

Koeling staat ingesteld op 21°C en springt op als het 22°C is. In de praktijk schommelt de temperatuur hier tussen 21°C - 21,5°C. In de ochtend is het 21°C en overdag stijgt het naar 21,5°C (rond 19:00) dan koelt het terug wat af.
Ik wou eens testen hoever ik kon gaan de voorbije dagen. Maar op 20°C binnentemperatuur werd het wel te koud binnen, dus ben ik er maar mee gestopt.
Ik was er toen ook van verschoten hoe snel je het afgekoeld krijgt. Om 19:00 heb ik deze van 21°C naar 20°C gezet (het was toen 21,5°C binnen) en wou ik die in de nacht wel eens laten draaien. S'morgens stond ik op en was het 20°C binnen. Maar ik zag ook dat de warmtepomp om 01:30 was gestopt met actief te koelen (zag ik terug aan het verbruik). Het is dus niet dat die heel de nacht nodig had om te koelen. Om 08:30 sprong hij terug op.

Als de koeling stopt blijft het ook nog lang fris binnen. Ik heb de koeling eens 24u afgezet en het was binnen 0,8°C gestegen.

Voor de rest vinden we het aangenaam binnen. Vloer voelt fris aan wat leuk is. Ik wandel hier steeds rond met blote voeten. Je hoort ook niks. Temperatuur boven kunnen we ook vrij gelijk houden. Het is niet dat het beneden 21°C is dat het boven 24°C is, daar is het evengoed 21°C (elke ruimte heeft hier een eigen temperatuur sensor). Onze slaapkamer koelt overdag en als we er slapen warmt het wat op, tijdens de nacht warmt de ruimte met 0,8°C als we er met 2 slapen. Je ziet goed wanneer we opstaan, want dan koelt de ruimte direct af. In de badkamer staat de kring toe, dus daar is het 22°C.

Mijn schrik om toch niet te gaan voor airco in ons geval was voor niets nodig.

Met vloerkoeling streef je zoals vloerverwarming naar een stabiel temperatuur. Dus zoals vloerverwarming ga je ook niet uw woning laten afkoelen tot 17°C om deze terug op te warmen naar 21°C. Je gaat dus ook niet uw woning laten opwarmen naar 25°C om deze nadien te koelen naar 21°C.
Maar met de nodige maatregelen tegen oververhitting duurt het ook wel verschillende dagen vooraleer het hier 25°C wordt zonder koeling.
Zolang het in de avond/ochtend voldoende afkoelt buiten, dan komen we toe om de ramen open te zetten. Dan ligt de koeling af.
Is enkel wanneer het buiten onvoldoende afkoelt in de nacht dat we de koeling gebruiken. Als we dan in het begin de vloerkoeling mee aanzetten is dat al voldoende. Je moet die echt geen weken van tevoren aanzetten hoor. Gewoon in het begin, wanneer we de ramen niet meer openzetten om het af te koelen.

Lid geworden
20 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Fijn om te lezen dat er zoveel mensen tevreden zijn van vloerkoeling in het algemeen!
Wij zijn zelf ook een BEN-woning aan het bouwen, en overwegen voor het koelen (en verwarmen indien nodig zou zijn) van het verdiep om een L-L WP te plaatsen ipv vloerkoeling met L-W WP. Grootste reden hiervoor is dat we dachten dat de vloerkoeling niet zou volstaan om de kamers op een aanvaardbare temperatuur te krijgen tijdens een hittegolf. Andere reden is dat we wellicht parket gaan gebruiken voor de woonkamer en voor de slaapkamers. Na het lezen van deze positieve ervaringen gaan we dan toch misschien voor de vloerkoeling kiezen.
Qua isolatie zitten we met 16cm PUR dakisolatie (plat dak), 10cm PUR muurisolatie, 3v glas, rolluiken op verdiep, oversteek 2,5m beneden (zuidgericht)

@Aan alle mensen die positieve ervaringen hebben gedeeld ivm met vloerkoeling
- Hoe is de isolatie gesteld van jullie woning? (dakisolatie + muurisolatie)
- Wat is de vloerafwerking ? (parket, tegels, laminaat, andere..) En voelen jullie in geval van parket minder rendement van de vloerkoeling?

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
436
Punten
83
- Wat is de vloerafwerking ? (parket, tegels, laminaat, andere..) En voelen jullie in geval van parket minder rendement van de vloerkoeling?
Geothermische warmtepomp
Boven parket, beneden tegels.
Parket voelt minder koud, uiteraard. Ik veronderstel dat die ook minder warmte gaat afvoeren, maar om dat echt te testen, of indicatie te geven hoeveel minder die koelt dan de tegelvloer beneden is wel beetje lastig.
Ik zal vanavond eens kijken of er merkbaar verschil zit op de collector temperatuur boven en beneden.

Muur isolatie is 10cm PUR
Grootste deel dak is 22cm glaswol
stukje plat dak is 16cm PUR
Vloer is 10cm PUR
10 jaar geleden behoorlijk goed geïsoleerd, momenteel allicht maar net voldoende om aan EPB te voldoen.

Voor mij is vloerkoeling een succes, MAAR, je moet de zon buitenhouden in een goed geïsoleerde woning, dus rolluiken of screens.

Mijn collega heeft recent nieuwbouw gezet, zeer goed geïsoleerd, overhang om middagzon uit de leefruimtes te houden, maar met de avondzon die onder de overhang binnen schijnt gaat de temperatuur weldegelijk graad of 2 omhoog.
Door de vloerkoeling slaagt hij er dan wel in om die overtemperatuur er weer uit te krijgen zodat zijn huis niet dag na dag warmer wordt, maar een paar uur zonlicht in een goed geïsoleerd huis geeft sowieso warmte die je moet afvoeren.

Lid geworden
20 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Geothermische warmtepomp
Boven parket, beneden tegels.
Parket voelt minder koud, uiteraard. Ik veronderstel dat die ook minder warmte gaat afvoeren, maar om dat echt te testen, of indicatie te geven hoeveel minder die koelt dan de tegelvloer beneden is wel beetje lastig.
Ik zal vanavond eens kijken of er merkbaar verschil zit op de collector temperatuur boven en beneden.

Muur isolatie is 10cm PUR
Grootste deel dak is 22cm glaswol
stukje plat dak is 16cm PUR
Vloer is 10cm PUR
10 jaar geleden behoorlijk goed geïsoleerd, momenteel allicht maar net voldoende om aan EPB te voldoen.

Voor mij is vloerkoeling een succes, MAAR, je moet de zon buitenhouden in een goed geïsoleerde woning, dus rolluiken of screens.

Mijn collega heeft recent nieuwbouw gezet, zeer goed geïsoleerd, overhang om middagzon uit de leefruimtes te houden, maar met de avondzon die onder de overhang binnen schijnt gaat de temperatuur weldegelijk graad of 2 omhoog.
Door de vloerkoeling slaagt hij er dan wel in om die overtemperatuur er weer uit te krijgen zodat zijn huis niet dag na dag warmer wordt, maar een paar uur zonlicht in een goed geïsoleerd huis geeft sowieso warmte die je moet afvoeren.
Bedankt voor deze feedback! Inmiddels offertes gekregen voor een L/L WP met 4 binnenunits op het verdiep, deze kost ligt nog steeds hoger dan het plaatsen van VV in combinatie met vloerkoeling. Indien je puur kijkt daar de kost en het estetisch aspect blijft vloerkoeling in ons geval de beste keuze.
Wat betreft geothermie twijfelen we ook hieraan, maar volgens ons halen we die extra kost (15.000€) er nooit uit tov een L/W WP. Wat ons dan weer wel aantrekt is het feit dat je geen buitenunit hebt. Hmmm keuzes maken hé :)

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
436
Punten
83
Wat betreft geothermie twijfelen we ook hieraan, maar volgens ons halen we die extra kost (15.000€) er nooit uit tov een L/W WP. Wat ons dan weer wel aantrekt is het feit dat je geen buitenunit hebt. Hmmm keuzes maken hé :)
We hebben ook lang getwijfeld.
Idd geen buitenunit, en het zou moeten beter rendement hebben en bijna gratis koeling.
Of we daarmee de 10k€ van onze boringen gaan terugverdienen weet ik niet, veel te veel aannames te nemen over efficientie, energieprijzen hoe goed we zon kunnen buitenhouden en uiteindelijk toch airco moesten zetten of niet.

Uiteindelijk gezegd: fuck it, we zien wel, het kan er in ons budget wel bij.
Ondertussen 10 jaar in dienst en best gelukkig dus.

Bimmer

Nieuw Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Waarderingsscore
19
Punten
8

Bij ons is het 20cm PIR op plat dak en 14cm PIR platen muren. Beide geschrankt geplaatst.

De isolatie telt niet zo in de zomer, maar je gaat meer moeten kijken om de zon buiten te houden. Elke m² raam is bij een zonnige dag een verwarmingselement dat een 1000w geeft als de zon erop staat.

Vloerafwerking hebben we hier gekozen voor keramisch parket overal.

Beneden voelt de vloer minder koud aan als boven. Maar dat komt omdat de kringen beneden op 1L/min staan en boven op 2,5L/min.

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
259
Punten
63
Qua financieel rendement hebben de terugleververgoedingen voor PV in het voordeel van de lucht/water warmtepompen gespeeld.Het grote voordeel voor bodem/water was de bijna gratis passief koeling, maar met lage vergoedingen voor elektriciteit uit PV is dit voordeel grotendeels verdwenen. Dynamische tarieven gaan dit nog erger maken met korte momenten van zelfs negatieve energieprijzen wanneer de productie van PV piekt.

Los daarvan ben ik wel nog heel tevreden van m'n bodem/water warmtepomp. Ik schrik wel van de meerkosten die ik hier zie. Ik kwam maar op zo'n 7.000€.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan