• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Defecte koppeling aan ketel vaillant

CiJu

Lid
Lid geworden
3 aug 2024
Waarderingsscore
42
Punten
18
Het gebeurd wel eens meer dat mijn Vaillant gas condensatieketel te weinig druk heeft maar na het bijvullen van wat water is dat weer voor maanden opgelost. Vandaag kreeg ik plotseling de foutcode f22 en stond er nagenoeg geen druk meer op (en dus ook geen warm water meer). Na het bijvullen alles weer normaal. Uurtje later ging ik kijken en stond er een plas water onder de ketel en bleek er een koppeling te lekken. Een waterpomptang vastnemen lukt nog wel, maar is dit lekkend onderdeel een onderdeel wat courant voorkomt bij sanitaire groothandels? Waarschijnlijk ook ineens de reden van mijn drukverlies.
Het vervangen op zich schrikt me niet af maar wat gaat er gebeuren met al da water? Is dat ergens te stoppen via een kraantje of is dat echt installatiegebonden en dus overal anders?

IMG_2378.jpeg

IMG_2373.jpeg

Onderdeel hoeft niet vervangen te worden. Op de plaats waar het water nu lekt zit normaal een platte dichting van 3/4. Kraantjes van de ketel dichtzetten, koppeling losdraaien, nieuwe dichting ertussen en opgelost.

Kraantjes kan je met een inbussleutel dicht zetten aan zowel pries als retour en dan met de aflaatkraantjes het water af laten van uw cv ketel.

• Leuk
Waarderingen: CiJu
Onderdeel hoeft niet vervangen te worden. Op de plaats waar het water nu lekt zit normaal een platte dichting van 3/4. Kraantjes van de ketel dichtzetten, koppeling losdraaien, nieuwe dichting ertussen en opgelost.

Kraantjes kan je met een inbussleutel dicht zetten aan zowel pries als retour en dan met de aflaatkraantjes het water af laten van uw cv ketel.
Is gelukt! Dichting was bijna helemaal vergaan! Wat ik me nu wel afvraag, kan er door de herstelling lucht mee in het circuit gegaan zijn? En moest dit zo zijn, geeft de ketel dat dan aan?

Heb je geen automatische ontluchter op de installatie?

Zal misschien wel, maar mijn kennis is te beperkt.
Is een gascondensatieketel die samen met twee soort van pompen instaat voor de vloerverwarming.
Die twee "pompen" worden volgens mij aangestuurd door een aparte sturing.
Ik ga ervan uit dat dit wel aanwezig zal zijn en dat anders de ketel wel een melding zal geven.
De vloerverwarming wordt tevens aangestuurd door een buitenvoeler maar net nu de buitentemperatuur zo hoog is, leek het alsof de ketel heel weinig in werking schoot.

In de Vaillant ketels zit een automatische ontluchter juist voor de pomp. De eerste dagen de druk in het oog houden aangezien deze nog wel wat kan zakken met de automatische ontluchter.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan