• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Decentrale ventilatie: vragen over debiet, boorgat, aantal

Monty

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2020
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik woon een dik jaar in een oud rijhuis waar tot voor kort geen isolatie aanwezig was. Er zijn wel dikke (40+ cm) bakstenen muren. Vorige winter hadden we veel last van condens door koken (hercirculerende dampkap die vocht dus niet wegzuigt), wassen, slapen, en door de lage temperatuur in huis (hoge gasprijs), geen droogkast… Hygrometertjes geplaatst en inderdaad, de luchtvochtigheid was veel te hoog. In de lente en zomer is er geen probleem.

Ik heb nu het volledige dak volgens de regels van de kunst geisoleerd, een vast gascontract met aanvaardbaar tarief, en een eerste kindje op de weg. Het zal hier dus een stuk warmer worden, maar tegelijkertijd zijn er ook heel wat kieren in het dak weg, dus ik vermoed dat condens nog steeds een probleem zal zijn. Daarom wil ik nu ventileren, maar het budget is beperkt. Daarom wil ik 1 of twee decentrale ventilators met RH meter plaatsen: gelijkvloers (1 grote ruimte met voordeur, living, keuken, trap naar boven) en badkamer. Ik heb daarom nog volgende vragen:

1. De badkamer / wasruimte is relatief groot: 12m² en 3m hoge plafonds. Volgens de gangbare formules moet ik dan een ventilator hebben met capaciteit van 360m³/u. Is dat echt nodig? De grootste die ik vind bij de gangbare winkels doet maar 280. Dat is toch zeker goed genoeg?
  2. De ventilator zou in de badkamer dicht bij de afvoer van de gasketel zitten. Twee zo’n 100mm gaten in de (dragende) muur dicht bij elkaar, dat vormt geen probleem?
  3. Ik dacht dus om eventueel op het gelijkvloers (keuken/leefruimte met voordeur) ook een ventilator te steken, of zal die in de badkamer (open hal naar boven met spleet onder badkamerdeur) voldoende zijn? Bovendien is het gelijkvloers 1 open ruimte van 150m³ (5x10x3), maar een ventilator van 750 m³/h kan toch niet de bedoeling zijn?
  4. Zou het een goed idee om mijn dampkap ook naar buiten te laten gaan? Die kan namelijk omgeschakeld worden en zit vlak aan de achtergevel.

Uiteraard heb ik ook andere ventilatiesystemen bekeken, maar die zijn momenteel niet betaalbaar voor ons.

En met een kindje op de weg wil ik echt een beter binnenklimaat op korte termijn.

Bedankt!

Monty

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2020
Waarderingsscore
4
Punten
8
Niemand die me kan helpen nu het weekend weer voorbij is? :)

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.230
Punten
113
In nieuwbouw woningen wordt dacht ik uitgegaan om op de maximum stand 1x per uur het volledige volume te verversen.
Dus hoe jij aan een factor 10 komt voor de badkamer en factor 5 voor de woonruimte?

Monty

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2020
Waarderingsscore
4
Punten
8
In deze reactie wordt gesproken van het volume maal factor tien voor badkamer. Voor de leefruimte had ik het mis gelezen, daar is het oppervlak maal 3.6.

Mocht je inzichten hebben over mijn andere vragen, ook heel erg bedankt bij voorbaat

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.230
Punten
113
Kijk hier eens: https://bouw-energie.be/nl-be/blog/...kantenmeter vloeroppervlakte worden afgevoerd.

50m³/h in badkamer, 75m³/h in keuken als afvoer.
Keuken kan je nog naar 100-125m³ gaan

Steek 1 decentrale in je badkamer, en 1 in je leefruimte.
Slaapkamers? Ook belangrijke ruimtes. Decentrale units doen niks aan de andere ruimtes.

Dampkap zou ik zeker niet wijzigen, je hebt nu net een energiezuinig systeem.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan