Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Decentrale ventilatie D in keuken/living

• Tags ventilatie
  • Lid geworden
    14 dec 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag vrienden

Ik ben volop bezig in renovatie en aangezien ik toch best grondig geisoleerd heb lijkt het me belangrijk om ook voldoende te ventileren. De open keuken/living is waar ik twijfel wat te gebruiken. Qua toevoer heb ik raamroosters.Ik ontdekte onlangs het decentrale ventilatie type D. Dit lijkt me een goed systeem zonder veel breekwerken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mogelijks plaats ik dit nog in een slaapkamer ook. Zijn er naast dat het vrij prijzig is, nog grote nadelen?

Groetjes

als je raamroosters hebt, is het enkel afvoer dat je nog moet voorzien (in keuken en badkamer)

Decentrale ventilatie in de slaapkamer kan voor sommigen een storend geluid met zich meebrengen.

Ik weet dat de roosters toevoer zijn dus ik enkel nog afvoer nodig heb. Maar dacht dat ik teveel warmte naar buiten zou blazen dus leek een decentrale D me perfect voor mijn woonkamer/keuken.

Roosters in de living zijn verloren geld maar dan is dat maar zo.

Ik weet dat de roosters toevoer zijn dus ik enkel nog afvoer nodig heb. Maar dacht dat ik teveel warmte naar buiten zou blazen dus leek een decentrale D me perfect voor mijn woonkamer/keuken.

En hoe ga je dan de belangrijkste kamer ventileren? Want de slaapkamer is de ruimte waar je het meeste verblijft. Door ventilatie D in Keulen en badkamer, ga je dus geen toevoer creëren vanuit de slaapkamers..

En hoe ga je dan de belangrijkste kamer ventileren? Want de slaapkamer is de ruimte waar je het meeste verblijft. Door ventilatie D in Keulen en badkamer, ga je dus geen toevoer creëren vanuit de slaapkamers..
    Badkamer gaat niet via decentrale D, dat zal gewoon via een ventilator met condenssensor & nalooptimer zijn. Keuken & living dacht ik dan aan decentrale D unit. Als dat wat goed werk dan zou ik de slaapkamers eventueel ook hiermee doen. Aangezien ik geen fan ben om mijn warmte gewoon naar buiten te blazen.

Dan moet je aan de d ventilatie. Mss duurder, en wat meer werk, maar een zalig gevoel...

Buiten het feit dat je hier aan het freewheelen bent dat het een lieve lust is. Moet jij niet voldoen aan de EBP wetgeving?

Een decentrale D maar er zijn rooster :oops:, zie je de contradictie. Daarna lees ik die kamer wel, maar die kamer niet :unsure:...

Je hebt geen ventilatie je maakt werk uit het boek van kabouter knutsel. Doe het goed of doe het gewoon niet. Kies een systeem, berken dit en plaats dit.

Als je de woning ooit wil verkopen gaat dit sowieso impact hebben op de prijs. Heel het EPB verhaal wordt enkel nog maar belangrijker, woningkwaliteit gaat een belangrijk ding worden (zijn ze nu al over aan het denken) en dan wil je geen woning hebben die gemaakt is volgens het handboek van kabouter knutsel. Tenzij je tevreden bent met een verkoopprijs die laag is.

Je hebt al raamroosters zeg je. In welke kamers? Zijn er kamers waar je nieuwe ramen hebt geplaatst zonder roosters?

Buiten het feit dat je hier aan het freewheelen bent dat het een lieve lust is. Moet jij niet voldoen aan de EBP wetgeving?

Een decentrale D maar er zijn rooster :oops:, zie je de contradictie. Daarna lees ik die kamer wel, maar die kamer niet :unsure:...

Je hebt geen ventilatie je maakt werk uit het boek van kabouter knutsel. Doe het goed of doe het gewoon niet. Kies een systeem, berken dit en plaats dit.

Als je de woning ooit wil verkopen gaat dit sowieso impact hebben op de prijs. Heel het EPB verhaal wordt enkel nog maar belangrijker, woningkwaliteit gaat een belangrijk ding worden (zijn ze nu al over aan het denken) en dan wil je geen woning hebben die gemaakt is volgens het handboek van kabouter knutsel. Tenzij je tevreden bent met een verkoopprijs die laag is.

Ik verloor dit even uit het oog, vandaar mijn late antwoord. Maar bij deze, ik hoef niet te voldoen aan de EPB wetgeving. Ik had roosters in de ramen voorzien omdat dit qua kosten het kleinste was. Momenteel merk ik dat ik nog een beetje budget over heb en eventueel extra kan ventileren met de decentrale D units. Ik zie dat het tegenstrijdig is met de raamroosters, dat is wat verloren geld maar dat kan ik er eventueel bijnemen. Vandaar mijn vraag of het decentrale type. Momenteel ziet het er naar uit dat ik het bij de raamroosters hou.

Je hebt al raamroosters zeg je. In welke kamers? Zijn er kamers waar je nieuwe ramen hebt geplaatst zonder roosters?
    Niet alle ramen zijn vernieuwd omdat sommige reeds nieuw waren. In de nieuwe ramen op slaapkamers & living zitten roosters. In de badkamer & toiletten komt een condensgestuurde ventilator.

Zou je dan niet eerder kijken voor een extractie via type C in badkamers, toiletten en keuken? Daar ga je toch veel meer genot van hebben? Diezelfde ruimtes mogen dan zelf geen toevoerroosters hebben, alleen extractie.
    Zo worden die ruimtes droog gehouden, en de droge ruimtes krijgen verse lucht via de roosters op een ietwat gecontroleerde manier.

Dus ook niet met vochtsensor, maar permanent. Eventueel wat harder draaien op basis van vochtsensor/toiletlicht, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Zou je dan niet eerder kijken voor een extractie via type C in badkamers, toiletten en keuken? Daar ga je toch veel meer genot van hebben? Diezelfde ruimtes mogen dan zelf geen toevoerroosters hebben, alleen extractie.
    Zo worden die ruimtes droog gehouden, en de droge ruimtes krijgen verse lucht via de roosters op een ietwat gecontroleerde manier.

Dus ook niet met vochtsensor, maar permanent. Eventueel wat harder draaien op basis van vochtsensor/toiletlicht, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Daar dacht ik ook eerder aan maar wordt het niet te koud in de badkamer dan? Of krijg ik mijn badkamer wel verwarmd als de ventilator permanent staat te draaien?

De badkamer trekt drogere lucht van de omliggende ruimtes binnen; geen buitenlucht. Zo'n ventilator draait op een zodanig laag toerental dat je daar niet veel van merkt.

Je kan met roosters ook voor C+ gaan, dat is iets duurder maar vraaggestuurd.

Je hebt dus
    - raamroosters in leving
    - raamroosters in slaapkamers
    verder nog niks.

De huidige raamroosters zijn dus een goede stap in de richting naar een volwaardige ventilatie C (luchtoevoer in droge ruimtes)

Zorg dan inderdaad nog gewoon voor extractie in de badkamer, WC en keuken en je hebt dan eigenlijk een volwaardig ventilatie type C.
    En je respecteert dan de logica van luchttoevoer in de droge ruimtes enerzijds en luchtextractie in de vochtige ruimtes anderszijds. Aan dat principe zou ik niet beginnen te rommelen.

Ik zie totaal niet de meerwaarde van decentrale D units?

De badkamer trekt drogere lucht van de omliggende ruimtes binnen; geen buitenlucht. Zo'n ventilator draait op een zodanig laag toerental dat je daar niet veel van merkt.

Je kan met roosters ook voor C+ gaan, dat is iets duurder maar vraaggestuurd.

Ik bedoelde vooral dat als ik mijn badkamer verwarm, of ik dan niet de warmte te veel naar buiten blaas. Maar op zich lijkt het me dus een goed idee om een permanent draaiende ventilator te nemen.

Je hebt dus
    - raamroosters in leving
    - raamroosters in slaapkamers
    verder nog niks.

De huidige raamroosters zijn dus een goede stap in de richting naar een volwaardige ventilatie C (luchtoevoer in droge ruimtes)

Zorg dan inderdaad nog gewoon voor extractie in de badkamer, WC en keuken en je hebt dan eigenlijk een volwaardig ventilatie type C.
    En je respecteert dan de logica van luchttoevoer in de droge ruimtes enerzijds en luchtextractie in de vochtige ruimtes anderszijds. Aan dat principe zou ik niet beginnen te rommelen.

Ik zie totaal niet de meerwaarde van decentrale D units?

Alright, ik denk dat ik het zo aanpak dan. De decentrale D units dacht ik omdat de warmte terug winning wel leuk meegenomen is. Bedankt voor alle hulp iedereen!

Maar op zich lijkt het me dus een goed idee om een permanent draaiende ventilator te nemen.
    Waarom? Laat hem draaien als het nodig is. Hier gaat de ventilatie in maximum stand na douchen (verhoogde luchtvochtigheid)

Maar op zich lijkt het me dus een goed idee om een permanent draaiende ventilator te nemen.
    Waarom? Laat hem draaien als het nodig is. Hier gaat de ventilatie in maximum stand na douchen (verhoogde luchtvochtigheid)
    Ik dacht dat een permanent draaiende ventilator bedoeld werd door de andere leden die me advies gaven. Maar een condens gestuurde ventilator met eventuele nalooptimer kan ook.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan