• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Decentrale of centrale ventilatie? CODUMÉ SCVU2

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey allen,

Volgend jaar gaan we onze woning grondig verbouwen en de ventilatie is nog iets waar we niet goed uit zijn.
Misschien eerst even de plannen schetsen:
Momenteel is alles op het gelijkvloers met een zolder, die gaat er af en er komt een nieuw verdiep met daarboven een zolder (weliswaar niet over de volledige lengte, we zullen in de toekomst ook een stukje plat dak hebben boven de leefruimte).
De gevelsteen zal vervangen worden, alsook de ramen, met de bijhorende isolatie.

Allemaal een hoop zorgen, zeker gezien de prijsstijgingen in het afgelopen jaar.

We zouden opteren voor een ventilatiesysteem C of C+, de D is moeilijk omdat er op het gelijk niet zo veel zal veranderen en we nogal fan zijn van ramen open doen.
Qua natte ruimtes is er beneden een keuken, wasplaats & badkamer, boven komt ook een kleine badkamer en WC.
Die bovenverdieping is niet echt een probleem, daar kunnen we altijd langs de zolder weg.
Vanuit de keuken en wasplaats zouden er wel nieuwe leidingen (en gaten) moeten komen voor een ventilatiesysteem C.

Nu vroeg ik mij af of een CODUMÉ SCVU2 een oplossing kan zijn voor het gelijkvloers?
Kan dat in combinatie met een centraal systeem op het verdiep, of is het toch gewoon beter om alles op hetzelfde aan te sluiten?

Kan ik bij een centraal systeem ook zelf de afzuiging van bv. de badkamer na het douchen regelen?
Zo'n automatisch systeem met vochtsensor spreekt me niet zo aan, ik hoor dat dat soms te snel afgaat (er zijn nu éénmaal van die dagen met een hoge luchtvochtigheid, althans toch bij ons binnen).

Dat zou al de troef kunnen zijn van die aparte systemen.

Alle tips zijn welkom,
Bedankt,
Matthias
 

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bedankt allen voor de reacties, meer en meer neig ik naar het D systeem, blijkbaar waren de nadelen waar ik aan dacht niet allemaal even juist, alsook de eerste info die ik een jaar geleden kreeg van de architect (die waarschuwde ons voor noodzaak aan valse plafonds, maar dat blijkt nu toch niet nodig omdat ons verdiep een ruwbouw is waar nog chape op moet komen).

Qua zelfbouw, zouden jullie werken met een Solyd, easykit, sack, ... ?
Sack werkt met Begetube
Solyd met Zehnder of Renson (D+)
Easykit met Ubbink
Vedasco => https://www.vedasco.be/Ventilatie.aspx

Easykit en Sack hebben de voordelen dat die meer verdeelpunten hebben lijkt me.

Heeft D+ trouwens belangrijke troeven (of nadelen)?
Heb je dan niet meer aparte kanalen nodig (voor gerichte ventilatie van een bepaalde ruimte)?
Ik zie er zeker ook wel de voordelen van in, als bv. de was binnen aan het drogen is in de leefruimte.
 
Laatst bewerkt:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.203
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
wij hebben in "onzen tijd" met dierickx ventilatie... voordeel vond ik toen: Die doen alleen maar dat... (en nu nog altijd). en we waren toen tevreden... als ik ze tegenkom op één of andere beurs, dan spreken ze nog altijd :).
 

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
Met dank aan jullie overtuigingskracht (en goede argumenten) hebben we besloten om voor het D systeem te gaan :)
Tevens ook bedankt Cookie voor de tip van leverancier.

Nu zitten wel nog met één dilemma, de dampkap.

Ons besluit is dat we opteren voor een gewoon systeem indien het beste is qua etensgeuren.
Indien hetzelfde resultaat mogelijk is met recirculatie heeft dat de voorkeur, maar dat moeten we dus nog uitpluizen, ik zie wel dat er daarover al topics bestaan.
 
Laatst bewerkt:

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
wij hebben in "onzen tijd" met dierickx ventilatie... voordeel vond ik toen: Die doen alleen maar dat... (en nu nog altijd). en we waren toen tevreden... als ik ze tegenkom op één of andere beurs, dan spreken ze nog altijd :).
Ik heb er alvast een offerte gevraagd, alsook de vraag m.b.t. dampkap. Ik denk dat ik Ilke alleen kan overtuigen via een specialist (en gelijk heeft ze want ik ken er even veel van als zij).
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.174
Waarderingsscore
832
Punten
113
Jij gaat dan een C of C+ installeren, waar de droge lucht via raamroosters gaat binnengetrokken worden, en de natte/vuile lucht mechanisch gaat afgevoerd worden... Hier wordt de keuze van waar je de roosters steekt al heel belangrijk. Je zou de eerste niet zijn die hier komt vertellen: Mmmm, ik heb toch een tochtgevoel in mijn nek wanneer ik in de zetel zit. Of, mmm... koude lucht komt binnen, mag ik mijn roosters dichtzetten... Of, ik heb last van omgevingsgeluid door de roosters, hoe kan ik dat oplossen. Langs de andere kant... Overal wordt gehamerd op luchtdichtheid, maar spleten (excuse mijn denigrerend woord spleten ipv roosters) boven de ramen is best ok...
Dit kan ik beamen, toen we in dat huurhuis woonden (was Reynaerts aluminium schrijnwerk met Renson ventilateroosters) en aan de tafel van living zat voelde je de koude komen in de winter. Dan is vaak de reactie van dichtdraaien, maar dan heb je geen verse lucht meer. Ook het rooster in slaapkamer naar de straat maakte veel verschil naar lawaai of open of dicht was. Mijn vrouw vond dat er zo ook veel stof binnenkwam via roosters (was aan drukke weg), waardoor ze na eind liever de ramen 1-2 uur op kip plaatste per dag en de roosters gewoon dicht hield.

Die roosters in uw schrijnwerk zijn niet gratis, en gaan ook niet gratis in uw ramen. Die moet je kopen, uw schrijnwerken heeft daar extra werk aan dus hogere kostprijs per raam. Je moet in uw prijsvergelijk niet enkel kijken naar "systeem D is zoveel duurder als systeem C", je moet ook kijken naar uw ramen. Mijn neef zei me toen hij 15 jaar terug keek was het toen al goedkoper om alleen systeem D (DHZ) te doen dan systeem C met roosters in de ramen met meer dan standaard roosters. Ik wou direct systeem D dus ik heb het nooit bekeken.

Systeem D kan ook vraaggestuurd worden, dus je kan overwegen om bvb voor living en slaapkamer ouders een sensor te voorzien. Bij ons staat dat ding nu al heel de tijd op laagste niveau en wij hebben nog nooit behoefte gehad om dat aan te passen. Ik ben van plan eens van NHC zo'n meter set te kopen op stopcontact, en dan is mijn ventilatie unit iets dat ik zeker ga meten om te weten wat verbruik nu eigenlijk is.

Dat artikel eens zitten lezen. Ik heb nog les gehad van prof. Janssens, is op zich integere mens en hij was dan 20 jaar terug al zwaar isolatie aan het promoten en correcte uitvoering van luchtdichtheid. In artikel is een basis systeem systeem D vergelijken met een C+ dat vraaggestuurd is. Wat niet duidelijk is hoe het systeem D continue aan het draaien is in welke stand (laag, midden of hoog). Wetenschappelijk artikel zelf is achter paywall jammer genoeg (OT: wat een schande is algemeen).

Als je dan naar de breakdown van de verschillende kostonderdelen gaat kijken op 15 jaar toch paar opmerkingen:
  • Geel onderhoudskosten: C+ is 1,500 euro (of 100 euro per jaar) versus D wat 3.375 euro is (of 225 euro per jaar). Er staat niet in wat dit gaat inhouden, maar deze zijn volgens mij voor beide systemen zwaar conservatief genomen (gaat over één jaar studie). Wij geven 58 euro/jaar aan filters momenteel. Ik denk in realiteit bij veel Vlamingen dat C+ onderhoud 0 euro is op 15 jaar, dan kom je voor D op 870 euro als je correct uw filters gaat vervangen. Dat is verschil van 870 euro ipv 1,875 euro dus 1,000 minder nadeel voor systeem D.
  • Rood verbruik verwarmingskosten: C+ is 5,407 euro versus D is 4.779 euro (628 euro voordeel systeem D). Hierbij toch opmerking dat dit met energieprijzen voor verwarming van 2018 en op basis van een warmtenet is, wat maar héél laag percentage is van woningen in België. Het zijn ook huizen die bijna aan passief zijn (15 kWh/m² voor D versus 25 kWh/m² voor C+). Als ik lees voor BEN woning dat ze nog spreken van verwarming minder dan 70 kWh/jaar dan kan dit in uw geval veel groter zijn het verschil met gas/WP en meer warmteverlies.
  • Elektriciteit is systeem C+ een 150 kWh per jaar versus 750 kWh bij D, die 600 kWh verschil is in de orde van 150 euro per jaar momenteel of 2,250 euro. Dat ziet er wel nog zelfde uit als grafiek (niet goed leesbaar).
  • Installatie kost is het enkel over systeem, maar terug niet naar roosters/schrijnwerk. Nu, dit kan jij zelf gemakkelijk uitzoeken door gewoon voor beide systemen prijsvraag te doen. Maar ik denk dat best case voor C+ het breakeven zal zijn
Op basis dan van hierboven kom je dan eerder op 2,622 euro extra kost aan verbruik en installatie (als verwarming klopt en je voor bijna passief woning gaat, bij slechtere isolatie wordt voordeel groter voor systeem D dus volgende waardes lager) op 15 jaar tijd of 14,5 euro per maand voor systeem D. Als dat de effectieve extra kost is die wij betalen voor D versus C+, dan is het voor mij zeker waard naar comfort in de winter alsook vuiligheid buiten houden. Dit zegt trouwens ook Renson, de hoofdreden door hun lobby werk dat C nog zo populair is hier in België, en staat letterlijk op hun website "Je hebt geen last van tocht en je bespaart op stookkosten. Mooi, toch?" als ze spreken over hun systeem D.

Puur economisch misschien niet het beste tot op de euro, maar bij bouwen van een huis zijn er meer keuzes die eerder emotioneel (uiterlijk, design) en om comfort worden gemaakt dan puur economisch. Onze comfortkeuzes waren zwaar isolerend schrijnwerk (passief standaard) en VVW met WP overal. Zullen we nooit terug verdienen, maar daar na de eerste winter absoluut geen spijt over. Verder is dit een kost op 15 jaar tijd, tijdens bouwen heeft iedereen momenten waarbij hij budget wil beperken en dat je dan deze dingen in vraag gaat stellen. Dan moet je kijken naar de installatiekost, en terug, daar heb ik mijn twijfels over of je nog zoveel gaat besparen bij installatie als je alles in acht gaan nemen.

Bon, nu op einde zie ik dat er al 2de pagina was en TS al overtuigd is van systeem D, ik zal toch nog maar posten voor iemand anders eventueel :cool:
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.174
Waarderingsscore
832
Punten
113
wij hebben in "onzen tijd" met dierickx ventilatie... voordeel vond ik toen: Die doen alleen maar dat... (en nu nog altijd). en we waren toen tevreden... als ik ze tegenkom op één of andere beurs, dan spreken ze nog altijd :).
Ik heb die ook gebruikt, zijn niet de goedkoopste maar wel goede ondersteuning (goedkoper kon ik krijgen gewoon in groothandel met nul ondersteuning) en helpen goed bij samenstellen. Aan TS zeker uw vrouw meenemen naar daar.
 

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey Tornadinho, bedankt voor de extra overtuiging, maar voor ons hebben jullie het werk dus al gedaan :).
Hopelijk kan ik binnen enkele jaartjes m'n eigen ervaring hier nog aan toevoegen.

Over dat artikel en jouw analyse er van, je kan inderdaad altijd wat spelen met cijfers en ze zo sturen tot je het gewenste resultaat krijgt.
Zoals je zelf zegt, een passief woning op het warmtenet, dat is nu niet echt de doorsnee woning, en dat zie ik hier ons klein dorpje nog niet komen.

Enige nadeel aan Dierickx is de afstand, ik woon in Putte, regio Mechelen - Lier - Leuven.
Het is natuurlijk ook weer niet het einde van de wereld, ik ga er zeker eens langs.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo Belgische vrienden,

Alvorens in te gaan op de details van de systemen C, C+ en D ... heb ik een eenvoudige vraag.

Wat zijn de verschillen tussen de 2 systemen: C en C+?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.714
Waarderingsscore
1.213
Punten
113
Hallo Belgische vrienden,

Alvorens in te gaan op de details van de systemen C, C+ en D ... heb ik een eenvoudige vraag.

Wat zijn de verschillen tussen de 2 systemen: C en C+?
Een zelfverklaarde specialist die het verschil moet vragen… 🧐
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.519
Waarderingsscore
6.994
Punten
113
Maar daarover dus nog een vraag m.b.t. de ramen:
HR+++ glas in combinatie met roostertjes is misschien wat gek, maar kan het wel nuttig zijn in de natte ruimtes of de ramen zonder roosters?
Ik dacht bv. aan de badkamer die op het noorden gericht is.
Langs de zuidkant zou het volgens de ramenboer minder nuttig zijn omdat daar screens komen.

Het heeft niet echt meer met de hoofdvraag te maken maar een beetje afwijken moet kunnen
In badkamer ga je lucht afvoeren ipv binnentrekken.
 

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
2
Punten
8
Maar daarover dus nog een vraag m.b.t. de ramen:
HR+++ glas in combinatie met roostertjes is misschien wat gek, maar kan het wel nuttig zijn in de natte ruimtes of de ramen zonder roosters?
Ik dacht bv. aan de badkamer die op het noorden gericht is.
Langs de zuidkant zou het volgens de ramenboer minder nuttig zijn omdat daar screens komen.

Het heeft niet echt meer met de hoofdvraag te maken maar een beetje afwijken moet kunnen
In badkamer ga je lucht afvoeren ipv binnentrekken.
Hey Mario, ja dat bedoelde ik, maar misschien wat onduidelijk geformuleerd.
Enige nuttige ruimte waar dan geen roostertjes staan zijn de natte ruimtes, dus bv. 3dubbel glas in de badkamer.

Maar daar hoeven we verder niet op in te gaan gezien we vaarwel hebben gezegd aan de roosters en gekozen hebben voor het d systeem.

Nu is het enkel nog twijfelen over enerzijds de dampkap en anderzijds driedubbel glas.

De ramenboer zei dat je dat in bv. de badkamer niet gaat merken omdat dit een relatief kleine raam betreft.
Verder was hij van mening dat dubbel glas mooier is, maar wel nuttig kan zijn als de muur ook goed geïsoleerd is.

Meerprijs voor driedubbel glas zal +- € 2 500 zijn (voor 18 ramen, waarbij 6 grote ramen tot onderaan en 1 schuifraam)
Wat zouden jullie doen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.519
Waarderingsscore
6.994
Punten
113
Ik zou 3v glas nemen en het aantal opengaande ramen beperken.
Hier bv 3 opengaande ramen beneden + schuifraam. Al de rest is vast.
En in al die jaren zijn die eigenlijk nooit open geweest. Ja, voor de muggen ramen te verwijderen en terugplaatsen bij poetsen. Maar als die ramen vast waren, was er ook geen muggengaas nodig....
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
515
Waarderingsscore
317
Punten
63
Nu is het enkel nog twijfelen over enerzijds de dampkap en anderzijds driedubbel glas.
Ter inspiratie/vergelijking:
  • nieuwbouw (2021-nu nog bezig)
  • Ventilatie D
  • damkap gewoon naar buiten, met passieve terugslagklep
  • op gelijkvloers kan er open: schuifdeur in de keuken, achterdeur, poort, voordeur en één raam in de wasplaats. Gehele living, bureau (helft van de gelijkvloers) is glas en kan er niets open want geen nood aan. (Op de verdieping heb ik die strijd verloren en kan op elke kamer een raam open).
Nadelen aan niet-recirculatie dampkap:
  • onbalans in luchtstromen, dampkap heeft op zijn eigen een even groot of groter debiet dan ons gans ventilatiesysteem.
    • daardoor mogelijk deuren die op over/onderdruk staan
    • of dat je tocht ervaart in een nauwe opening
  • warmteverliezen
2e punt is niet op te lossen, 1e punt moet je dan zogezegd een raam open zetten om die onbalans op te lossen of je systeem gewoon in onbalans laten draaien.

Wij hebben dat bekeken en gekozen voor een gewone dampkap, waar sowieso alles naar buiten gaat, die goedkoper is en minder filters te onderhouden heeft. Die nadelen nemen we er dan wel bij. Als die onderdruk al te erg wordt, steek ik wel een extra inlaatventiel ergens. 30 minuten dampkap / dag is ook maar 2% van de tijd he. Onze EPB-verslaggever zei trouwens dat het gewoon mocht, alhoewel sommige beweren van niet, hij bepaalt onze EPB-getallen, dus geen issue voor ons hieromtrent. Hier meer discussie over dit topic.

ver/hernieuwbouw is toch al lastiger luchtdicht te krijgen, dus van te veel tocht (door groot debiet dampkap naar buiten) zou je dan alvast minder last van hebben dan wij :)
 
Laatst bewerkt:

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
122
Waarderingsscore
51
Punten
28
Dampkap is persoonlijk, wij hebben recirculatie en geen klachten over, maar een gewone kan even goed..
ik zou wel 3v glas nemen, en wij zijn ook heel blij dat we overal ramen hebben die open kunnen. Soms fijn om alles open te kunnen zetten, en ook handig met poetsen van de ramen!
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo Belgische vrienden,

Alvorens in te gaan op de details van de systemen C, C+ en D ... heb ik een eenvoudige vraag.

Wat zijn de verschillen tussen de 2 systemen: C en C+?
Een zelfverklaarde specialist die het verschil moet vragen… 🧐
Hallo,

Ik ken de verschillen tussen het C- en C+-systeem.

Ik heb de vraag gesteld omdat ik denk dat er enige verwarring is. Veel mensen hebben het over het C+ systeem, ook al hebben ze een C systeem geïnstalleerd.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
30.016
Waarderingsscore
2.536
Punten
113
Hallo Belgische vrienden,

Alvorens in te gaan op de details van de systemen C, C+ en D ... heb ik een eenvoudige vraag.

Wat zijn de verschillen tussen de 2 systemen: C en C+?
C+ heeft detectoren om debiet naar minimum te brengen indien mogelijk, co2 en/voc detectoren zijn veel gebruikt
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo Belgische vrienden,

Alvorens in te gaan op de details van de systemen C, C+ en D ... heb ik een eenvoudige vraag.

Wat zijn de verschillen tussen de 2 systemen: C en C+?
C+ heeft detectoren om debiet naar minimum te brengen indien mogelijk, co2 en/voc detectoren zijn veel gebruikt
Hallo,

JA, maar je moet alles uitleggen
. Ik denk dat er vaak verwarring is op het forum.

In elke slaapkamer met een CO2-sensor: om het C+ systeem te laten werken, heb je een pijp + een afzuigventiel nodig specifiek voor elke slaapkamer. Dit geldt voor alle droge ruimtes met een CO2-sensor (eetkamer, kantoor, etc.).

Uiteindelijk: wordt het C+ systeem even ingewikkeld als een D systeem ... maar dan zonder warmtewisselaar! En tegen welke prijs?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.298
Waarderingsscore
5.163
Punten
113
C+ en D+ bestaat niet. Het is een uitvindsel van de producent.
Bij sommige producenten is de + een aanpassing van het algemene debiet op basis van meting luchtkwaliteit aan de unit, bij anderen is het met meting en stuurbare ventielen per ruimte.

Het eerste zorgt ervoor dat de ventilatie automatisch bijna altijd op minimum debiet draait tenzij tijdens het koken of bij een feestje, het tweede is zeer de vraag of je die meerkost er ooit kan uithalen aan minder verbruik en mindere verliezen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.617
Waarderingsscore
3.150
Punten
113
Een groot voordeel hier is de zuivere lucht: geen pollen binnen in huis.
Nooit last van hooikoorts thuis, daar betaal ik graag 30 euro per jaar filters voor :cool:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan