• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Decentrale of centrale ventilatie? CODUMÉ SCVU2

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hey allen,

Volgend jaar gaan we onze woning grondig verbouwen en de ventilatie is nog iets waar we niet goed uit zijn.
Misschien eerst even de plannen schetsen:
Momenteel is alles op het gelijkvloers met een zolder, die gaat er af en er komt een nieuw verdiep met daarboven een zolder (weliswaar niet over de volledige lengte, we zullen in de toekomst ook een stukje plat dak hebben boven de leefruimte).
De gevelsteen zal vervangen worden, alsook de ramen, met de bijhorende isolatie.

Allemaal een hoop zorgen, zeker gezien de prijsstijgingen in het afgelopen jaar.

We zouden opteren voor een ventilatiesysteem C of C+, de D is moeilijk omdat er op het gelijk niet zo veel zal veranderen en we nogal fan zijn van ramen open doen.
Qua natte ruimtes is er beneden een keuken, wasplaats & badkamer, boven komt ook een kleine badkamer en WC.
Die bovenverdieping is niet echt een probleem, daar kunnen we altijd langs de zolder weg.
Vanuit de keuken en wasplaats zouden er wel nieuwe leidingen (en gaten) moeten komen voor een ventilatiesysteem C.

Nu vroeg ik mij af of een CODUMÉ SCVU2 een oplossing kan zijn voor het gelijkvloers?
Kan dat in combinatie met een centraal systeem op het verdiep, of is het toch gewoon beter om alles op hetzelfde aan te sluiten?

Kan ik bij een centraal systeem ook zelf de afzuiging van bv. de badkamer na het douchen regelen?
Zo'n automatisch systeem met vochtsensor spreekt me niet zo aan, ik hoor dat dat soms te snel afgaat (er zijn nu éénmaal van die dagen met een hoge luchtvochtigheid, althans toch bij ons binnen).

Dat zou al de troef kunnen zijn van die aparte systemen.

Alle tips zijn welkom,
Bedankt,
Matthias

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.986
Punten
113
Ook met een D kan je de ramen open zetten.
Met C ga je gewoon koude lucht binnen trekken terwijl je wss gaat investeren in betere thermische ramen .....
Ja, ook badkamer kan je apart of regelen voor hogere afvoer bij en na gebruik bad/douche

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
753
Punten
113
Dat is één van de grote misverstanden dat ze dan zeggen "met D mag je uw ramen niet open zetten", dan kan wel. Uw ventilatie is dan technisch gesproken "uit balans" maar dit wil niet zeggen dat uw huis gaat instorten of het systeem kapot zal gaan. In principe bij goed systeem D moet je uw ramen niet open zetten. Wij doen het enkel in de lente/zomer bij leuk (niet te warm) weer buiten dat we ramen opzetten, maar eenmaal koud is dan blijft alles dicht.

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zouden jullie dan alsnog D overwegen wetende dat we elke ochtend (ook in de winter) de slaapkamer raam een kwartier laten open staan (ik vrees ook dat dat geen discussiepunt is bij m'n vrouw, ze staat daar wel op).
Daarnaast ook de nadelen van onderhoud, nieuwe filters, hoger elektriciteitsverbruik, ...

Weegt dat allemaal op tegenover de voordelen?
En is een systeem C+ dan zoveel slechter? Ik had begrepen dat er een verschil is maar nu ook weer niet enorm.
Die natuurlijke ventilatie leek ons beter voor een gezond binnenklimaat (wonen in een rustig dorp in een klein straatje in het groen).

Indien toch D, zouden jullie dit zelf plaatsen en is er een bepaalde te verdelen (een easykit of sack of ... ?)

Deel gerust (slechte) ervaringen, alle info is nuttig

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Tevens nog toevoeging op bovenstaande, het gaat om een woning uit 1976 met kruipkelder.
De vloer moeten we nog isoleren maar dat zal voor binnen enkele jaren zijn wanneer we de benedenverdieping aanpakken.
Ons idee is om dan beneden te werken met vloerverwarming, in de slaapkamers met airco en iets van elektrische verwarming in de badkamer.

Vloerverwarming op het verdiep is overwogen maar dat lijkt ons niet handig, in de praktijk gebruiken we nooit verwarming in onze slaapkamer, maar als je het dan toch eens wil moet het vooruit gaat, wat bij vloerverwarming dus niet echt gaat.
Vandaar de uitkomst bij airco, die handig kan zijn in de winter voor bv. studerende kinderen maar in de praktijk enkel in de zomer zal gebruikt worden in combinatie met zonnepanelen.

Maar ik verwacht dat we qua isolatie nooit echt top gaan zitten omdat het geen nieuwbouw is, is dat ook niet noodzakelijk om het rendement uit het systeem D te kunnen halen?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
40
Punten
28
Wij hebben een D maar zetten ook vaak de ramen gewoon open.. dat is geen probleem.. en ja mss een hoger elektriciteitsverbruik maar dat weegt niet op tegen de winst die je hebt met lagere energiekosten die je dan weer uitspaart.. ik zou altijd voor een D gaan als dat mogelijk is..

Jaarlijks filters vervangen en onderhoud is natuurlijk een nadeel, maar voor mij weegt dat persoonlijk niet op tegen de voordelen

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb me tevens laten wijsmaken (door ingenieur) dat systeem C+ nog steeds gebruikt word bij nieuwbouw, maar het inderdaad op energetisch vlak z'n nadelen heeft.
Nu hoorden we dat er een ander type dampkap nodig is, waarbij de vuile lucht (na filter) terug binnen komt, ik hoor van een kennis dat de vette lucht op die manier binnen blijft.

Dat is voor de vrouw des huizes voldoende argument voor een C(+) systeem, ik vrees dat ik haar moeilijk ga kunnen overtuigen.

Maar daarover dus nog een vraag m.b.t. de ramen:
HR+++ glas in combinatie met roostertjes is misschien wat gek, maar kan het wel nuttig zijn in de natte ruimtes of de ramen zonder roosters?
Ik dacht bv. aan de badkamer die op het noorden gericht is.
Langs de zuidkant zou het volgens de ramenboer minder nuttig zijn omdat daar screens komen.

Het heeft niet echt meer met de hoofdvraag te maken maar een beetje afwijken moet kunnen

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
40
Punten
28
Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb me tevens laten wijsmaken (door ingenieur) dat systeem C+ nog steeds gebruikt word bij nieuwbouw, maar het inderdaad op energetisch vlak z'n nadelen heeft.
Nu hoorden we dat er een ander type dampkap nodig is, waarbij de vuile lucht (na filter) terug binnen komt, ik hoor van een kennis dat de vette lucht op die manier binnen blijft.

Dat is voor de vrouw des huizes voldoende argument voor een C(+) systeem, ik vrees dat ik haar moeilijk ga kunnen overtuigen.

Maar daarover dus nog een vraag m.b.t. de ramen:
HR+++ glas in combinatie met roostertjes is misschien wat gek, maar kan het wel nuttig zijn in de natte ruimtes of de ramen zonder roosters?
Ik dacht bv. aan de badkamer die op het noorden gericht is.
Langs de zuidkant zou het volgens de ramenboer minder nuttig zijn omdat daar screens komen.

Het heeft niet echt meer met de hoofdvraag te maken maar een beetje afwijken moet kunnen

Dat noemt een dampkap recirculatie. Wij hebben zo'n dampkap en wij hebben totaal geen last van vuile of vettige lucht. Filters doen prima hun werk! Maar als je liever een dampkap hebt met uitgang naar buiten kan dat ook met een ventilatie D.. Mijn broer heeft een ventilatie D met dampkap naar buiten, dat werkt ook.. Op dat moment is uw balans niet in evenwicht maar dat is ook niet erg.. Je verliest alleen warmte (of koude in de zomer). Is hetzelfde als een raam open zetten, dat kan perfect hoor.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Zouden jullie dan alsnog D overwegen wetende dat we elke ochtend (ook in de winter) de slaapkamer raam een kwartier laten open staan (ik vrees ook dat dat geen discussiepunt is bij m'n vrouw, ze staat daar wel op).
Daarnaast ook de nadelen van onderhoud, nieuwe filters, hoger elektriciteitsverbruik, ...

En is een systeem C+ dan zoveel slechter? Ik had begrepen dat er een verschil is maar nu ook weer niet enorm.
Die natuurlijke ventilatie leek ons beter voor een gezond binnenklimaat (wonen in een rustig dorp in een klein straatje in het groen).

Indien toch D, zouden jullie dit zelf plaatsen en is er een bepaalde te verdelen (een easykit of sack of ... ?)

Waarom staat zij daarop
heeft ze al geslapen in een slaapkamer waar tijdens de nacht constant ventilatie is?

• Leuk
Waarderingen: VdE

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Tevens nog toevoeging op bovenstaande, het gaat om een woning uit 1976 met kruipkelder.
De vloer moeten we nog isoleren maar dat zal voor binnen enkele jaren zijn wanneer we de benedenverdieping aanpakken.
Ons idee is om dan beneden te werken met vloerverwarming, in de slaapkamers met airco en iets van elektrische verwarming in de badkamer.

Vloerverwarming op het verdiep is overwogen maar dat lijkt ons niet handig, in de praktijk gebruiken we nooit verwarming in onze slaapkamer, maar als je het dan toch eens wil moet het vooruit gaat, wat bij vloerverwarming dus niet echt gaat.
Vandaar de uitkomst bij airco, die handig kan zijn in de winter voor bv. studerende kinderen maar in de praktijk enkel in de zomer zal gebruikt worden in combinatie met zonnepanelen.

Maar ik verwacht dat we qua isolatie nooit echt top gaan zitten omdat het geen nieuwbouw is, is dat ook niet noodzakelijk om het rendement uit het systeem D te kunnen halen?
Eerst isolatie dan de rest
hoe pakt je architect dat aan?

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3

Eerst isolatie dan de rest
hoe pakt je architect dat aan?
De architect was meer voorstander van een systeem C

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3

Waarom staat zij daarop
heeft ze al geslapen in een slaapkamer waar tijdens de nacht constant ventilatie is?
Logica hoef je daar niet in te zoeken, 't is wat het idee dat je nog etensgeuren in huis hebt dat haar afschrikt denk ik.
En verluchting is wat een heilig huisje voor haar, ook in de winter staan onze ramen wat langer open dan mijn zin, maar ze moet er ook graag wonen he :)

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
753
Punten
113

Waarom staat zij daarop
Logica hoef je daar niet in te zoeken, 't is wat het idee dat je nog etensgeuren in huis hebt dat haar afschrikt denk ik.
En verluchting is wat een heilig huisje voor haar, ook in de winter staan onze ramen wat langer open dan mijn zin, maar ze moet er ook graag wonen he :)
Mijn vrouw komt uit Zuid-Amerika, in ons huurhuis waar we 3 jaar hebben gewoond (was nieuwbouw van rond 2016) met ventilatie C stonden ramen ook continue open en zelf schuifdeur keuken op een 10 cm tijdens de dag. Ook in de winter zo, want ze had altijd gevoel dat het bevangen was en frisse lucht moest hebben. Ik had beter aandelen gekocht van Engie op voorhand ...

In onze nieuwbouw met systeem D gaan zoals aangehaald de ramen nog enkel open bij goed weer in de lente en zomer, en is nog meer om zon gevoel met vogels te horen binnen te halen. In de winter blijft alles dicht en ze heeft misschien één keer per maand behoefte aan om ramen open te doen (dan meestal als de zon uit zit).

Mijn ramenboer heeft zitten aanhalen dat ramen niet open moeten met systeem D (en zo overal vaste ramen te steken om kost te drukken) en in principe kan ik hem wel gelijk geven. Maar daarover ben ik blij dat we nog altijd in iedere ruimte een raam kunnen open doen (stel ventilatie niet werkt wat we hadden door kapotte sensor, veel stof bij werken, ramen poetsen, vluchtweg bij noodgeval, ...). Ook bij ventilatie 's avonds in de zomer kan je toch veel groter debiet halen door uw huis.

Vergeet niet dat die systeem C roosters in uw raam ook niet gratis zijn, ik denk dat het zelf goedkoper kan worden met systeem D (zeker als je D zelf gaat installeren mat met 2-3 man zeker haalbaar is op een paar dagen).

Naar luchtkwaliteit, wij zijn voor een ERV type van systeem D gegaan (zo blijft vochthuishouding beter op niveau) en wel content van in de winter. Wij wonen op de rand van stad einde verkaveling jaren 90 naast bos dus op zich wel ook goede lucht rond ons. En als ik ieder 6 maand de filters vervang aan ons systeem D verschiet ik er toch van hoeveel vuiligheid daar in zit. Ik heb minder last van mijn hooikoorts in huis dan vroeger (en we hebben geen speciale filters daarvoor). Die filters kosten me 28 euro per 6 maand (is met actieve kool voor mocht verre gebuur zijn haard aansteken van wit merk op internet). Onderhoud kost kan ik me niet voorstellen wat D meer zal zijn dan C buiten die filters.

Over architecten en technisch advies heb ik sterke mening gekregen na mijn huis bouwen. Ikzelf ben ir bouwkunde van opleiding en vroeger nog bij aannemer gewerkt in België bij complexe restauraties. Bij zoeken naar architect bij 7 langs geweest (allemaal minstens 10 jaar ervaring) en dan technische vraag stellen van "hoe zou je waterdichting rond raam verzekeren", niks speciaals hé, gewoon standaard raam in een muur met spouw zoals we er letterlijk miljoenen hebben in Vlaanderen. Er waren er maar 2 van de 7 die daarvan een deftig antwoord konden geven dat niet terug kwam op "de schrijnwerker moet dat maar doorgeven"...

Samengevat, ik zou doen zoals bij ons, ga voor systeem D maar maak dat je ramen nog open kunnen. Dan zal je wel zien dat uw vrouw waarschijnlijk met verloop van tijd minder behoefte gaat hebben om ramen open te zetten in de winter.

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bedankt Tornadinho voor het uitgebreide antwoord, dat is wel een ervaring die nuttig is.
Is er qua doe het zelf een systeem D dat jullie zouden aanraden? (als je googelt kom je gewoon bij alle leveranciers uit, maar die vinden zichzelf natuurlijk allemaal de beste)

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113

laat de vrouw des huizes dan maar eens naar hier komen. Ze mag komen kijken hoe een vettige keuken wij hebben na 15 jaar in een huis te bakken & koken met een recirculatie dampkap EN systeem D. Als je het niet weet, dan zie je het niet... Het is hier niet vettiger dan in een ander huis hoor :ROFLMAO:

Dus vergeet aub C en ga resoluut voor D...

Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Nu las ik dit ook na wat googlen => https://erkermann.be/sites/default/files/inline-files/Ventilatie systeem c.PDF

Ik zocht eigenlijk naar het verschil in energiekost tussen c & d, om de terugverdientijd in te schatten.
Wat is jullie mening hierover?

Edit: ik ben me er wel van bewust dat je altijd tegengestelde onderzoeken en resultaten gaat vinden als je maar lang genoeg zoekt, maar op zich was ik hier niet naar op zoek.
Ik zet me dus niet perse achter het artikel, ik ken er te weinig van.

Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Nu las ik dit ook na wat googlen => https://erkermann.be/sites/default/files/inline-files/Ventilatie systeem c.PDF

Ik zocht eigenlijk naar het verschil in energiekost tussen c & d, om de terugverdientijd in te schatten.

Edit: ik ben me er wel van bewust dat je altijd tegengestelde onderzoeken en resultaten gaat vinden als je maar lang genoeg zoekt, maar op zich was ik hier niet naar op zoek.
Wat is terugverdientijd van open ramen?
je cv-ketel, je auto, …

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
753
Punten
113
Bedankt Tornadinho voor het uitgebreide antwoord, dat is wel een ervaring die nuttig is.
Is er qua doe het zelf een systeem D dat jullie zouden aanraden? (als je googelt kom je gewoon bij alle leveranciers uit, maar die vinden zichzelf natuurlijk allemaal de beste)
Wij zijn gegaan voor HYBALANS HB+ voor de buizen en ComfoAir Q600 ERV.

Ik had voor dit systeem van Hybalans de voorkeur omdat de individuele buizen tot één verdeelbox voor afvoer en één voor aanvoer gaan naast uw ventilatie unit. Zo is het gemakkelijk om balans goed te krijgen van in die verdeelbox. Je kan het gemakkelijk kuisen als ooit nodig is (is maar één buis zonder aftakking onder de vloer of zoiets). Ook minder kans op geluidsoverdracht tussen 2 aanpalende ruimtes.

Een nadeel is wel dat je plaats moet voorzien hiervoor (ik heb buizen met diameter 90mm) maar bij ontwerp was hiermee rekening gehouden.

Technisch is het niet moeilijk om te plaatsen maar je bent wel best met 2-3 man want zo handig is dat ook niet zo'n buis als van de rol komt.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113

No offence intended, maar wil je zelf een systeem d, of neig je ook meer naar een C of C+? Ik ga niet zeggen dat wij bij de pioneers in België waren, maar toch nog redelijk vroeg om een D systeem te plaatsen. Ik kan je met het hand op het hart drukken dat ik nooit nog iets anders zou willen.

Waarschijnlijk (hier heb ik geen ervaring mee), zal een goed geplaatste, goed gedimensioneerde C+ installatie zijn werk doen. Maar dat het de helft goedkoper is zoals je studie aanhaalt...

Alles begint met isoleren. Zorg dat je je huis goed isoleert. En je moet niet naar passief gaan om weinig te verbruiken... Als je al begint met dit deftig aan te pakken, 10 in de vloer, 15 in de muur, 20 in het dak... Dan ga je al héél ver komen. Let op, dit zeiden ze 15 jaar geleden al. Als ik opnieuw bouw, ga ik naar 15, 20, 30... maar soit, dat is een andere discussie. Door goed te isoleren wordt je warmtevraag kleiner, en zul je los van het ventilatiesysteem al een pak minder betalen aan energieverbruik.

Jij gaat dan een C of C+ installeren, waar de droge lucht via raamroosters gaat binnengetrokken worden, en de natte/vuile lucht mechanisch gaat afgevoerd worden... Hier wordt de keuze van waar je de roosters steekt al heel belangrijk. Je zou de eerste niet zijn die hier komt vertellen: Mmmm, ik heb toch een tochtgevoel in mijn nek wanneer ik in de zetel zit. Of, mmm... koude lucht komt binnen, mag ik mijn roosters dichtzetten... Of, ik heb last van omgevingsgeluid door de roosters, hoe kan ik dat oplossen. Langs de andere kant... Overal wordt gehamerd op luchtdichtheid, maar spleten (excuse mijn denigrerend woord spleten ipv roosters) boven de ramen is best ok...

Nogmaals: Hier een D, bolt van 2006, geen last van geluid, geen last van toch, geen last van geurtjes, geen last van... tja, dat systeem bezorgt mij geen 2 seconden last. Ow, toch wel... ik moet alle 3 maanden filters kuisen, en alle 6 maand vervangen. Dat klopt. En ja, ik krijg er propere lucht voor in de plaats. Want je wil de filters aan de inkomende kant niet zien... Met een C of C+ trek je die lucht gewoon naar binnen. Na 3 maand is die filter donker grijs, na 6 maand is die zwart!

Bon, als niet specialist (en sommigen zullen mij hier keihard in tegenspreken), maar ga RESOLUUT voor een D systeem! Je zult het jezelf nooit beklagen. Zorg dat je het regelmatig onderhoud, en het is de beste investering in je leven...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan