Debietmeters verwarming appartement

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumleden,

Ik heb een appartement aangekocht waarbij de verwarmingskosten verdeeld worden tussen de bewoners via debietmeters. Concreet staat er in de gang, weggeborgen, een debietmeter die meet hoeveel (of hoelang?) er warm water naar de verwarming stroomt.

Voor het warm water staat er ook een aparte meter, dit om de kost van het warmwater te verdelen tussen de bewoners.

Nu heb ik geen enkele ervaring hiermee. Dat de verdeling van de kosten niet 100% juist gaat zijn, dat kan een kind zich wel bedenken.
(Nu heb ik het geluk dat ik op het 1e verdiep een appartement heb en niet bijvoorbeeld op het 7e, daar duurt het niet alleen 10 minuten vooraleer de bewoner warm water heeft,  hij betaald die 10 minuten koud water ook nog eens als verwarmd water… )

In mijn appartement, dat volledig gerenoveerd gaat worden, staan er nog convectoren. Deze zijn niet meer mooi (de omkasting) dus ik wou deze in eerste instantie grondig reinigen en verven. 
Nu heb ik echter gemerkt dat de meeste gerenoveerde appartementen overgeschakeld zijn naar radiatoren.

Nu is mijn vraag (rekening houdende met het feit dat op basis van het warm water dat naar de radiatoren/convectoren loopt de afrekening volgt) wat het voordeligste is.  
Convectoren hebben mijn inziens minder warm water nodig om te warmen, maar radiatoren houden het warmwater langer binnen, vooraleer het terug naar het circuit wordt gestuurd? Denk ik toch?
Radiatoren zijn opzich niet zo duur, het is te zeggen, ik geef nu liever 2.000 euro extra uit dan 500 euro per jaar bijvoorbeeld.

Iemand die mij een tip kan geven?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
Verwarming van je appartement is afhankelijk van de verliezen door muren en ramen.

Of je dat met radiators, convectors op met een kolenkachel doet maakt niet uit.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
kortweg: raar.

Verwarming wordt normaal gemeten met calorimeters. Correctiefactor wordt dan toegepast in functie van de positie van uw appartement in het gebouw.

Sanitair WW kan inderdaad met gewone 'compteur de passage' worden gemeten, maar die staan dan op een circulatieleiding zodat iedereen even 'snel' aan warm water komt. Verlies in de circulatieleiding zit verrekend in uw gemeenschappelijke kosten.

Klopt uw uitleg wel? (vooraleer beslissingen te nemen)

Lid geworden
27 sep 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door voodoo_007

Beste forumleden,

Ik heb een appartement aangekocht waarbij de verwarmingskosten verdeeld worden tussen de bewoners via debietmeters. Concreet staat er in de gang, weggeborgen, een debietmeter die meet hoeveel (of hoelang?) er warm water naar de verwarming stroomt.

Voor het warm water staat er ook een aparte meter, dit om de kost van het warmwater te verdelen tussen de bewoners.
Nu heb ik geen enkele ervaring hiermee. Dat de verdeling van de kosten niet 100% juist gaat zijn, dat kan een kind zich wel bedenken.
(Nu heb ik het geluk dat ik op het 1e verdiep een appartement heb en niet bijvoorbeeld op het 7e, daar duurt het niet alleen 10 minuten vooraleer de bewoner warm water heeft,  hij betaald die 10 minuten koud water ook nog eens als verwarmd water… )

Dit klopt niet echt : normaal is er in zo een systeem een soort hoofdlus die van de kelder naar helemaal boven loopt en terug waarin continu warm water word rondgepompt, indien je dan warm water vraagt is het gewoon de afstand tot die hoofdlus die kou zal zijn, maar dat geld voor jou app. ook. Dit systeem geld ook voor de cv. 
In mijn appartement, dat volledig gerenoveerd gaat worden, staan er nog convectoren. Deze zijn niet meer mooi (de omkasting) dus ik wou deze in eerste instantie grondig reinigen en verven. 
Nu heb ik echter gemerkt dat de meeste gerenoveerde appartementen overgeschakeld zijn naar radiatoren.
Nu is mijn vraag (rekening houdende met het feit dat op basis van het warm water dat naar de radiatoren/convectoren loopt de afrekening volgt) wat het voordeligste is.  
Convectoren hebben mijn inziens minder warm water nodig om te warmen, maar radiatoren houden het warmwater langer binnen, vooraleer het terug naar het circuit wordt gestuurd? Denk ik toch?
Radiatoren zijn opzich niet zo duur, het is te zeggen, ik geef nu liever 2.000 euro extra uit dan 500 euro per jaar bijvoorbeeld

verschil convector - radiator is de manier van warmteafgifte : luchtverwarming tegen stralingswarmte, of er verschil zit in verbruik weet ik niet maar zoals Janus al zij : als je X kw nodig hebt om 20° te bereiken zal je die X KW ook verbruiken , mischien iets rapper met het ene systeem dan met het andere. 

mvg de Fille 

Iemand die mij een tip kan geven?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
@janus:

inderdaad. Of ik nu mijn appartement verwarm met Radiatoren of Convectoren, om het van pakweg naar 15°c naar 21°c te krijgen zal ik evenveel caloriën nodig hebben. Als ik een individuele ketel zou hebben , zou dat m.i. inderdaad aan de prijs weinig of niets uitmaken. 

@ Enk:

ik heb het appartement meerdere keren bezocht, maar pas tijdens het laatste bezoek de caloriemeters gevonden. 

Er staan m.i. 2 debietmeters , 1 op de verwarming en 1 op het warmwater. 

Ik zal het nog eens goed nakijken, maar blijkbaar is dat wel courant, als ik bijvoorbeeld even op google zoek, kom ik het volgende tegen:

http://www.morliterm.be/nl/klimatisatie/caloriemeter

(hoop dat ik hier een link mag plaatsen...)

Bovenaan