• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Debiet berekenen

Lid geworden
31 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kent iemand de berekeningen en getallen van de volgende dingen?:

- Een woonhuisventilator heeft een bepaald debiet (vb. 250m³/u). De handleiding zegt dan dat dit over de verschillende monden verdeeld wordt. Op basis van welke berekening is deze verdeling? Of is dit gewoon delen door het aantal monden?

-Wat is de invloed van de diktes van buizen op deze debieten? vb. het verschil als ik een buis van 80mm, van 125mm of van 50mm aansluit op deze monden?

- Wat is op zijn beurt weer de invloed van de regelbare roosters op het einde van deze buizen? Hoe beïnvloeden deze het debiet?

Met antwoord op deze vragen moet het normaal toch mogelijk zijn om te berekenen welke ventilator, welke dikte van buizen en welke roosters nodig zijn om een voldoende norm te halen?

Renson en andere zijn volgens mij veel te "standaard" daarin. Ze bieden bepaalde kits aan, maar deze kunnen nooit goed afgestemd zijn op elke woning apart...

Hoe dat debiet over de woning wordt verdeeld, hangt af van de drukval in de verschillende aftakkingen: hoe groter de buisdoorsnede, hoe minder drukval in de buis en hoe meer lucht er door die buis zal getrokken worden. Als de buizen met roosters kunnen worden afgesloten of geregeld, zullen het deze roosters zijn die het debiet bepalen.

Wat betreft die "standaard" kits: ze kunnen moeilijk voor elke woning een andere ventilator en buizensysteem ontwikkelen he. Het is volgens mij net door die roosters en dergelijke dat het systeem kan worden op maat geregeld.

debiet = snelheid (m/s) * opp (m²)

max. snelheid is ongeveer 4 m/s. deze mag niet te hoog zijn anders kan je lawaaiproblemen hebben. voor deze reden neem je best een diameter die groot genoeg is zodanig dat je zeker daarmee geen problemen mee hebt. Ik pas systeem C toe en ik heb overal een diameter van 125 gestoken. bij de natte ruimtes zal dan de roosters geregeld worden in functie van het lokaal. dit moet voor mij nog gebeuren.

conclusie:

a) met de diameter van de buizen regel je de snelheid in de buizen

b) met het rooster regel je dan de juiste doorlaat

mvg,

Lode

babbelut wrote:
Met antwoord op deze vragen moet het normaal toch mogelijk zijn om te berekenen welke ventilator, welke dikte van buizen en welke roosters nodig zijn om een voldoende norm te halen?

Was het maar zo simpel. Het berekenen van drukval in buizen met vertakkingen is niet eenvoudig. het is geen lineair systeem zoals bijvoorbeeld in een electrisch schema met weerstanden in serie en parallel.

Je kan wat informatie vinden op de website van lindab over drukval in funtie van debiet maar van zodra er vertakkingen in voorkomen is het vrijwel onmogelijk zonder speciale simulatiesoftware goede berekeningen te maken.

Wat je wel msschien kan helpen:

- Regelen doe je met de ventielen en moet je de buizen dus voldoende dimensioneren om daarin de drukval laag te houden.

- luchtsnelheid onder 5m/s houden (liever nog lager).

- gepaste ventielen voor debiet kiezen (te groot maakt dat het ventiel heel dicht moet gedraaid worden waardoor suizen (fluiten) kan onstaan en bij te kleine ventielen is de luchtsnelheid dan weer te groot dat er meer geluidshinder is)

dus:

toilet:

Debiet = 25 m³/u max, 5 m³/u min -> buis van 5 cm doorsnede (kan mee in de chappe) geeft luchtverplaatsing van respectievelijk 3,54 en 0,71 m/s

wasplaats:

Debiet = 50m³/u max, 10 m³/u min -> buis van 8 cm doorsnede geeft luchtverplaatsing van respectievelijk 2,76 en 0,55 m/s

badkamer en keuken:

Debiet = 75m³/u max, 15m³/u min -> buis van 8 cm doorsnede geeft luchtverplaatsing van respectievelijk 4,14 en 0,83 m/s

Dus 4 aansluitingen, driemaal 8 cm, éénmaal 5 cm dan.

Afvoer ventilator is 250 m³/u.

Kan iemand mij met deze waarden al verder helpen?

edit: debieten zijn telkens de roosters.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan