De waanzin die MTM 750kg heet bij aanhangwagens

KoekenVergeten

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2023
Waarderingsscore
126
Punten
43
(ik heb hier veel research over gedaan, cafepraat is niet nodig)

Ik wil een geremde dubbelasser MTM 2000kg kopen. De aanhanger zelf weegt al 550 kg. Door de aard van de goederen die ik vervoer, zal ik nooit boven de 750kg MTM komen. Maar ik zou toch graag die niet van de fabrikant af op 750kg laten zetten, want dan is mijn doorverkoopwaarde veel lager (200kg nuttig laadvermogen is voor mij exact wat ik zoek, maar voor de meeste tweedehandskopers niet)

Wat is er niet mogelijk in België (onbegrijpelijk maar bon): deze aanhanger nieuw kopen op MTM 2 ton, dan doen alsof het een <750kg is, en dan terugkeren naar 2 ton bij verkoop.

MAAR

Er blijken 2 versies van het MTM te bestaan:
F.1. is de technisch toelaatbare massa
F.2 is de nationaal toelaatbare massa

Alle documentatie die ik hier rond kon vinden, maken dit onderscheid niet.
1) Is de jaarlijke keuring verplicht als ik de aanhanger inschrijf als nationaal toelaatbare massa <750? JA
2) Is een verzekering verplicht als ik de aanhanger met een technisch toelaatbare massa, inschrijf met nationaal toelaatbare massa <750kg? OPEN VRAAG
3) Is inschrijving met Q-plaat verplicht als ik de aanhanger met een technisch toelaatbare massa, inschrijf met nationaal toelaatbare massa <750kg? OPEN VRAAG
4) Nu komen we in een rare cirkel terecht, want als inschrijving en verzekering niet meer nodig zijn <750kg, hoe kan ik dan überhaupt de aanhangwagen inschrijven als 749kg?
5) Er rijden in Belgie veel zware dubbelassers (MTM duidelijk >750kg) rond op kentekenplaat trekkend voertuig ipv Q-plaat. Wordt er in de praktijk door de politie niet gesanctioneerd als deze niet boven de 750kg geladen zijn?

Laatst bewerkt:
Ik kan enkel op 4. Antwoorden. De gemiddelde agent houdt zich daar niet mee bezig als je correct geladen bent. Als je voor iets anders aan de kant gezet wordt gaan die wel alles beginnen controleren. Of zo’n checkpunt van vlabel met politie bij.

Waarom een geremde als je toch zo weinig gaat vervoeren?

<750kg , waarom zou een verzekering niet meer nodig zijn, het is toch geen reisbagage maar goederenvervoer ?

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Als aanhanger geen eigen plaat heeft is het een 750kg. Als je er niet boven gaat, is alles ok.

Als je maar 200kg moet verplaatsen, waarom zou je dan een geremde aanhanger van 550kg eigen gewicht kopen ?

Als aanhanger geen eigen plaat heeft is het een 750kg. Als je er niet boven gaat, is alles ok.
Dat gebeurt in de praktijk misschien vaak zo, maar volgens de huidig geldende wetgeving is het alleszins niet oké.
Ik heb een hele grote goederen te vervoeren die niet veel wegen.

Laatst bewerkt:
Dat gebeurt in de praktijk misschien vaak zo, maar volgens de huidig geldende wetgeving is het alleszins niet oké.
Ik heb een hele grote goederen te vervoeren die niet veel wegen.
Waarom dan niet gewoon een "simpele" aanhanger ? Die heb je ook in grotere maten

Als uw aanhanger door de fabrikant gehomologeerd is voor >750kg kan jij hem niet lager inschrijven, jou vragen zijn dus niet van toepassing.

Enige optie is een geschikte aanhanger zelf (laten) maken met een mtm <750kg.

Anders is het eigen plaat, jaarlijkse schouwing en rijbewijs BE en ja dat kost geld.

Je kunt ook natuurlijk doen waar je zin in hebt maar denk eraan dat je in elk korps wel een overijverige agent hebt die maar wat graag zulke situaties op den bon zet en kosten voor overlading enz zijn niet mals.

Vraag 2, ik denk dat je verzekeringsmakelaar daar best op kan antwoorden. Bij staat de caravan bij op de polis van mijn Vito en dat kost mij 80 euro per jaar extra. Daarvoor zou ik het niet laten.
Vraag 3, ik vermoed dat wanneer de technische toegelaten massa op 2000kg blijft je altijd een Q-plaat krijgt, ongeacht het gewicht bij F2. Dus enkel wanneer de fabrikant als -750 kg (F1) verkoopt is het zonder Q-plaat en zonder technische controle.
Bovenstaande beantwoord ook meteen vraag 4, een -750 kg (F1) moet je helemaal niet inschrijven. Enkel inschrijven wanneer F1 2000kg en F2 750 kg.
Conclusie: de keuze is beperkt.
Ofwel aankopen als 750kg (F1) en je eigen nummerplaat er op, verzekering verwittigen dat je met een aanhangwagen gaat rondrijden, eentje van 750kg zit meestal mee in de basisverzekering maar moet wel gemeld worden. (Het moet in contract staan.)
Ofwel aankopen als 2000kg F1 en F2 ook 2000kg aangezien je alsnog zal moeten inschrijven, wegentaks betalen en jaarlijks naar de keuring.

Vraag 5. Ben ik het niet eens, zoveel aanhangwagens +750kg die niet ingeschreven zijn rijden er naar mijn gevoel niet rond. Daarentegen rijden er wel veel -750kg aanhangers rond die overladen zijn. Controle zal eerder sporadisch zijn, voorzie steeds goede ladingzekering, riemen, een net, bache of gesloten remorque en dan loop je alleen 'risico' bij grotere controles.

Probeer eens via Eduard Trailers? Ze verkopen niet rechtstreeks, altijd via dealers. Daar kan je een ahw kopen van 2000kg en een détarrage vragen op het CoC. Dan is de toegelaten MTM 750kg wat jij wil.
Ze kunnen na X-jaar ook een nieuw CoC bezorgen en het gewicht opnieuw verhogen. Dat gaat je wat geld kosten, maar het kan dus wel.

Ze kunnen na X-jaar ook een nieuw CoC bezorgen en het gewicht opnieuw verhogen. Dat gaat je wat geld kosten, maar het kan dus wel.
Ben jij daar zeker van?

en dan loop je alleen 'risico' bij grotere controles.
In Mol zeker niet overladen/niet gezekerd/niet in orde langs het containerpark rijden. Daar staan ze regelmatig te controleren op zaterdag. Net achter het hoekje, doodlopende straat dus je kan geen kant uit als je erin rijdt.

Weet je dat 100 procent zeker? Want dat zou alles oplossen..

Ben jij daar zeker van?
Een fabrikant doet daar niks fout mee. Ze zetten de juiste gegevens op de CoC. Je zal wel goed moeten opletten met je keuring, want ook daar gaan ze de gegevens moeten aanpassen.

Vraag het na, maar ik heb gehoord dat ze het doen.

Als uw aanhanger door de fabrikant gehomologeerd is voor >750kg kan jij hem niet lager inschrijven, jou vragen zijn dus niet van toepassing.
Dat is zeker mogelijk. Staat duidelijk in de link van Goca in de openingspost. Dit wordt regelmatig gedaan bij bv een mobilhome. Je kan een mobilhome die gehomologeerd is voor bv 4500kg waar je normaal een rijbewijs C nodig hebt laten inschrijven als 3500kg en dan mag die met rijbewijs B gereden worden. Dit moet uiteraard wel mogelijk zijn met het nuttig laadvermogen maar dat is bij een aanhangwagen geen probleem.

Weet je dat 100 procent zeker? Want dat zou alles oplossen..
Dat kan volgens mij inderdaad ook maar vraag dan eerst even na hoeveel een nieuw COC en bijhorende typeplaatje kost. Kan snel 500 euro kosten.

Het is belangrijk de juiste terminologie te gebruiken.
BnB2 zijn post bevat meer fouten dan waarheid, dus ik begin er niet aan.
Je kan >750kg wel lager inschrijven, maar niet van de inschrijfplicht en keuringsplicht ontdoen (tenzij je effectief met de fabrikant een nieuw chassisplaatje en CoC kan regelen, dat is nieuwe info en onzeker)

Laatst bewerkt:
Ben jij daar zeker van?
Een fabrikant doet daar niks fout mee. Ze zetten de juiste gegevens op de CoC. Je zal wel goed moeten opletten met je keuring, want ook daar gaan ze de gegevens moeten aanpassen.

Ik heb een 2000kg aanhanger die alles heeft voor 2700kg maar dat feestje ging toch niet door. Ik weet een bedrijf in de buurt en die regelde zo’n zaken maar daarvoor exporteerde ze naar (ik dacht DE) het buitenland om daar te veranderen en dan terug in te voeren… Nodeloos te zeggen dat de kosten dan ook navenant zijn en het voor een eenvoudige aanhanger niet zinvol is.

Ben jij daar zeker van?

Ik heb een 2000kg aanhanger die alles heeft voor 2700kg maar dat feestje ging toch niet door. Ik weet een bedrijf in de buurt en die regelde zo’n zaken maar daarvoor exporteerde ze naar (ik dacht DE) het buitenland om daar te veranderen en dan terug in te voeren… Nodeloos te zeggen dat de kosten dan ook navenant zijn en het voor een eenvoudige aanhanger niet zinvol is.
Dan hebben je het over verhogen. Dat kan inderdaad niet. Enkel verlagen. (Maar daarmee begin ik te twijfelen of mijn antwoord op de vraag met de nieuwe COC wel klopt want dat is tegenstrijdig.)

Vraag 3, ik vermoed dat wanneer de technische toegelaten massa op 2000kg blijft je altijd een Q-plaat krijgt, ongeacht het gewicht bij F2. Dus enkel wanneer de fabrikant als -750 kg (F1) verkoopt is het zonder Q-plaat en zonder technische controle.
Bovenstaande beantwoord ook meteen vraag 4, een -750 kg (F1) moet je helemaal niet inschrijven. Enkel inschrijven wanneer F1 2000kg en F2 750 kg.
Conclusie: de keuze is beperkt.
Wat zeker kan en gemakkelijk te snappen is : F1 2000kg, F2 1000 kg
Maar wat als F1 2000 kg is, en ik op mijn inschrijving aanvraag om de F2 op 749kg te zetten?

Laat gewoon je verzekeringsmakelaar dit uitzoeken. Daar ga je normaal gezien een correct antwoord krijgen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan