• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

de vos is geweest - kippenluik

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
1.123
Punten
113
Na 15 jaar zorgeloos kippen houden stond ik zondagavond oog in oog met een vos die een kip tot op het terras achtervolgde.
De tuinen hierrond zijn ommuurd, maar dat heeft de vos niet tegengehouden. Jammer genoeg 1 kip gesneuveld, nu probeer ik de rest te beschermen.
Graag wil ik een automatisch luik voorzien, maar ik zie door het bos de bomen niet meer, ik zie exemplaren van 30 tot bijna 180 €.
Met zonne-energie of batterijen, met timer of lichtsensor, ... ik hoor graag wat gebruikerservaringen vooraleer iets aan te kopen.

Laatst bewerkt:
Ik heb er ooit 2 gekocht in het verleden. Allebei 180 euro. Allebei waardeloos na 1 winter.

Als ik zie hoe mijn kippen zand in het rond smijten bij het scharrelen denk ik dat er niets electronisch dat lang overleeft.

Ik heb zelf een hok met een buitenren onder, het hok zelf staat ook op stenen om onderdoograven te ontmoedigen. 'savonds steek ik ze altijd al daarin vanaf het begint te schemeren.

Wij hebben al 8 jaar een chicken guard. Zijn iets duurder maar nog nooit een probleem mee gehad! Heel content van! Werkt nog steeds prima.

Die van ons werkt op batterijen, die ik om de 2 jaar vervang.. mss zelf nog langer ook.. duurt echt lang voor de batterijen leeg zijn..

je kan het poortje instellen op tijd of op licht, maar ik raad aan het poortje op een bepaald tijdstip te laten openen of sluiten. Anders kan het poortje op een donkere bewolkte dag te vroeg sluiten en zijn de kippen nog buiten 😅

Ik heb er ooit 2 gekocht in het verleden. Allebei 180 euro. Allebei waardeloos na 1 winter.
Oei.. hoezo? Die ervaring hebben wij helemaal niet, integendeel. Zomer, lente, winter.. werkt hier prima! Welk merk had jij?

kippenren volledig afsluiten? Draad 10cm ingraven, hoog genoeg maken, dak in kippendraad op leggen? de vos heeft dan geen verhaal meer...

ben ik blij dat er hier (voorlopig) geen vossen rondlopen...

Oei.. hoezo? Die ervaring hebben wij helemaal niet, integendeel. Zomer, lente, winter.. werkt hier prima! Welk merk had jij?

Weet ik niet meer precies, kwamen allebei van Aveve.

kippenren volledig afsluiten? Draad 10cm ingraven, hoog genoeg maken, dak in kippendraad op leggen? de vos heeft dan geen verhaal meer...

Foei, dat beestje zijn eten afpakken :devilish:

Ik wist niet dat er nog plaatsen waren die nog niet ontdekt waren door de vos.

Hier stak de rasterdraad vroeger een 20cm diep in de grond. Bovenop de draad werd met schrikdraad eerst een aardingsdraad gespannen en een 2-tal cm daarboven de eigenlijke spanningsvoerende schrikdraad.
Sinds toen nooit meer last gehad van marters, vossen,... Eenmaal hebben we het gekrijs van een marter gehoord die een elektrisch schok(je) had gekregen maar de kippen waren veilig en wel.

Wij hebben na 3 of 4 moordaanslagen uiteindelijk heel dat kot ( bovenaan) overspannen met van die plastic schapendraad met rasters van 10cm op 10cm, en die ondersteund met houten latten om de meter. Dat hield onze vossen weg. Onderkruipen deden ze niet.

Ik heb al jaren een systeem van AXT-Electronic hangen, ze hebben verschillende modellen al dan niet met back-up batterij, externe sensor, drukknop, ... Mocht er toch iets aankomen kan je de printplaat opsturen.

hond nemen?

Bij ons noemen ze dat ' de kat '
Spreek wel over hond, geen tr*ttelakker :cool:

feitelijk heeft hij wel een punt met dienen hond....

De mijne gromt en rent naar alles wat op 4 poten in mijn (lees: haar) tuin komt.....als je weet dat ze niks liever doet dan achter de windhonden te rennen op de hondenweide (en ze bijna inhaalt). Dan weet je ook dat wat op 4 poten binnenkomt......snel moet zijn:ROFLMAO:

Deze is ook goed: vsd luik opener. Mijn vorige ging 8 jaar mee (was uiteindelijk helemaal zwartgeblakerd binnenin van bloedluis/corrosie?), de nieuwe doet het al 4 jaar goed. Het luikje heb ik zelf gemaakt van een oude snijplank en twee aluminium u profieltjes.

feitelijk heeft hij wel een punt met dienen hond....

De mijne gromt en rent naar alles wat op 4 poten in mijn (lees: haar) tuin komt.....als je weet dat ze niks liever doet dan achter de windhonden te rennen op de hondenweide (en ze bijna inhaalt). Dan weet je ook dat wat op 4 poten binnenkomt......snel moet zijn:ROFLMAO:
nog een gelik dan dat een kieken maar 2 poten heeft :love:

Bedankt voor de suggesties. Die VSD lijkt me wel wat.

Een gesloten kooi maken van de kippenren zal niet gaan, het is meer dan 200 m2 kippenren en er staan fruitbomen. Ik wil die kippen niet opsluiten in een klein beloop.

De hond zou nog een optie kunnen zijn. De vos kwam naar me toe met zijn franke teut (waarschijnlijk omdat ik met een kip in mijn handen stond) en hij ging pas lopen toen de honden van de buren naar buiten stormden. Maar aangezien hij langs daar gekomen was en de tuinen te diep zijn, hadden ze dat niet gezien (eigenlijk kwamen ze op mij af, denk ik).

Bedankt voor de suggesties. Die VSD lijkt me wel wat.

Een gesloten kooi maken van de kippenren zal niet gaan, het is meer dan 200 m2 kippenren en er staan fruitbomen. Ik wil die kippen niet opsluiten in een klein beloop.
waar een wil is is een weg... maar 't zal veel werk zijn :p.
De hond zou nog een optie kunnen zijn. De vos kwam naar me toe met zijn franke teut (waarschijnlijk omdat ik met een kip in mijn handen stond) en hij ging pas lopen toen de honden van de buren naar buiten stormden. Maar aangezien hij langs daar gekomen was en de tuinen te diep zijn, hadden ze dat niet gezien (eigenlijk kwamen ze op mij af, denk ik).
ge moet al ne goeien hond hebben die over de kippetjes gaat waken vrees ik...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan