Bwah, ik moet geen stemtest hebben (tenzij voor de fun, maar dan ook niet meer dan dat, maar haven, luchthaven, wegen, lange wapper,... zijn wel iets complexer dan één stelling).
Ik wil ook geen loze slogans die niks zeggen.
Ik moet zelfs niet echt weten hoe iemand die op een lijst staat eruit ziet (al kan het handig zijn voor herkenbaarheid voor sommigen), en ik moet zeker niet weten hoeveel kinderen die persoon heeft en of die persoon al dan niet getrouwd is.
Ik wil eigenlijk gewoon een simpele lijst van alle partijen, met daarbij kort gezegd wat die partij in de komende jaren wil waarmaken (wie kan daar nu nog aan uit), en dan per partij een lijst van alle kandidaten met naam en waar zij persoonlijk voor willen gaan.
Wreed simpel, moet ik maar uitkiezen wat ik wil.
Enige wat je dan nog moet doen (als je tot op heden nooit politiek gevolgd hebt), is kijken of die persoon dan ook effectief doet wat hij gezegd heeft...of toch op zijn minst er hard voor werkt en er mee bezig is, en of de partij dat ook niet tegenwerkt...kwestie dat je voor de volgende verkiezing weet of het die moeite waard is om nog eens op die persoon te stemmen.
Nuja, zo wreed simpel is het ook weer niet.
De partij waar ik om ideologische redenen voor zou stemmen, heeft precies zichzelf nog niet herpakt.
Maar gelukkig heb ik er een paar mensen gevolgd, en vind ik wel dat die er goed mee bezig zijn, dus dit keer zal ik vermoedelijk vooral naar personen kijken (waarvan ik natuurlijk ook niet tegen de ideologie van de partij ben, hé) dan eerst voor een partij kiezen en dan kijken of ik lijst stem of op bepaalde personen.
En voor de rest zijn we allemaal mensen. Ik verwacht ook niet het onmogelijke van een politicus.
De beste politici zijn voor mij nog degenen die in de loop van een termijn op tijd beseffen dat hun idee finaal toch niet werkt, en een beetje bijsturen. Maar ik weet dat veel mensen net andersom denken...zo van "dat is beloofd en dat zal dus ook zo via die manier moeten gebeuren".