• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dampscherm over spijkerflensdeken

papui

Lid
Joined
16 Jan 2013
Messages
214
Reaction score
5
Points
18
Allen,

Binnenkort wil ik mijn zoldervloer beginnen isoleren.
Nu krijg ik hier sowieso de vraag, waarom ik niet in eens het dak isoleer en daar ga ik dan even mee beginnen.

1. Het huis waar we nu inzitten hebben we pas aangekocht en door een eerst foutieve berekening van de notaris zijn we aan de notariskosten dus al een serieus bedrag extra kwijt.
Deze kosten zijn dus al veel duurder uitgevallen wat het renovatiebudget weer wat kleiner maakt.
2. Het dak zelf is nog in goede staat, het heeft alweer wat deftig geregend de laatste 2 weken en geen drupje te zien op de zoldervloer.
3. Het dak zelf heeft nog geen onderdak maar omdat het nog volledig dicht is lijkt het me zonde om me financieel te pijnigen zodoende dit te voorzien.
4. We hebben beneden ruimte genoeg dus een extra kamer maken of whatever lijkt ons zeker niet nodig, de zolderruimte wordt hooguit opbergruimte.
Natuurlijk zijn hier ook nadelen aan, deur naar de zolder moet geÏsolerend en luchtdicht zijn, toch weer die ruimte die gemist word, ... maar dit is dus voor ons geen optie momenteel.
Ik was dus aan het denken om mijn zoldervloer te isoleren, dit is al wel gebeurd maar echt amateuristisch ... maar enkele cm dik, niet goed aaneensluitend, geen dampscherm.
Dus overal de plafonds eruit, de zoldervloer eruit en de bestaande isolatie eruit.
Dan de nieuwe opbouw:
1. Onderaan een zwevend plafond uit ...
2. Boven het zwevend plafond een intelligent dampscherm vastgeplakt, geniet tegen de houten bruggen die dienen als verdiepingsvloer.
3. Hierbovenop isolatie type glaswol, rotswol, ... suggesties mogelijk. Balken zijn wel maar 15 cm hoog.

4. Bovenop deze 15 cm nog een vaste plaat isolatie?
Een soort ondervloerisolatieplaat dan, ook hier weer suggesties welkom.
5. Als afwerking dampopen platen, dus zeker geen OSB 3 of van die toestanden dacht ik, klopt dit?

Dus buiten de suggesties had ik al een vraag, ik kan goedkoop isover rollisol kopen. Niet genoeg voor de hele zolder maar toch al voor een stuk ervan. Kan het kwaad om met 2 verschillende isolaties te werken in hetzelfde vlak? en kan het kwaad om deze spijkerflensisolatie te voorzien met daaronder nog een intelligent dampscherm?

Dank bij voorbaat mede bouwers/verbouwers.
 
Damprem onder dampscherm kan, als je dampscherm doorprikt. Mengen van verschillende soorten isolatie kan geen kwaad, je gaat wel verschillende Rd waarden hebben (dus een vlak kan wat kouder aanvoelen dan het ander... ).

Wel enkele andere bedenkingen:
  • Rollisol... pffff... geen fan van spijkerflensdekens. Slechte lambdawaarde (0,040), krult altijd terug wat op... ik zou investeren in deftige isolatie.
  • Dampopen platen: goed idee, maar besef wel dat je daar niet op kan lopen. Deze zijn absoluut niet stevig genoeg om gewicht te dragen. Als je er op wil lopen, moet je er nog een structuur bovenop bevestigen die wel kan dragen (ik zeg maar iets: wat panlatten erop, bv. elke 30cm, met stroken OSB ofzo dwars over de panlatten -- met een paar centimeter ruimte tussen elke OSB strook heb je toch wat verluchting zodat je dampopenheid niet verloren gaat). Nog niet verder over nagedacht, maar misschien geraak je er ook met Fermacel vloerelementen ofzo (te bekijken hoe die ondersteund moeten worden, hoe dampopen die zijn, etc etc...)

 

Mijn plaat geraakt snel afgezaagd, maar toch: ik ben een grote fan van zware isolatiematerialen zoals cellulose (spotgoedkoop) of houtwol (pokke duur, maar wel leuk). Ik zou zeker bij een dergelijke grondige renovatie niet blijven steken bij de klassieke rotswol & glaswol... eigenlijk is dat de minste van de niet-petrochemische isolatiematerialen naar mijn persoonlijke mening. Naar warmtebuffering en akoestiek doen zware materialen het gewoon beter... cellulose zal ongeveer zelfde prijsklasse zijn als minerale wol/glaswol, houtwol zal wel factor 2-3 duurder zijn (maar is iets eenvoudiger in verwerking). Afhankelijk van de oppervlakte kan dat veel of iets minder veel verschil maken. 
 
Wat is goedkoop? Is het oude isolatie vanop een werf die al een groot deel van de isolerende eigenschappen verloren heeft omdat er vocht in gekropen is?

Zo een spijkerflensdeken kan je vrij gemakkelijk verwijderen van de isolatie.Een dubbel zou ik niet doen.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoord.

Qua die isolatie betreft: het gaat om een 14 vierkante meter voor €25. Deze isolatie is dan 18cm dik maar dit zou samengedrukt  mogen worden dacht ik he. En het is geen isolatie die is uitgebroken door mensen maar het gaat om overschot van het isoleren van een zolder. Nog in de nieuwe verpakking dus. Opgezocht en normaal komt deze rond 10€/m², dus toch een koopje dan.

Zware isolatiematerialen? Die hebben natuurlijk ook hun voordelen. En eigenlijk geen idee wat daar de prijs van is, maar worden deze niet ingeblazen(cellulose dan)? Wat dan weer maakt dat je het moet laten doen? En dan moet ik nog een steviger intelligent dampscherm aanbrengen dacht ik, zoiets als "intello plus" van proclima want deze is versterkt met vezels zodat deze de extra druk van het inblazen kan weerstaan. Of zijn er nog andere intellingente/zelfregulerende dampschermen die goedkoper zijn dan die van proclima?

Dank je wel voor de tip van de dampopen platen, ik wist niet dat je hier niet op kon lopen. De gewone OSB is ook niet dampopen zeker? Ik was eerder richting pavatex, celit 3D of celit 4D aan het denken.
 
Maak u niet teveel illusies, ook voor gewone isolatie zou ik in horizontale plafonds een gewapend dampscherm/damprem gebruiken hoor.

Isolatie laten plaatsen = voordeel via netdistributiebeheerder en belastingskorting. Voorlopig toch nog... zou niet te lang wachten met te bellen, misschien kan er levering+betaling op voorhand wel nog gebeuren.

 
 
Isolatie isoleert omdat het lucht bevat. Als je het gaat samendrukken verlies je dus isolerend vermogen.
 
Dus het beste is om gewoon isolatie te kopen van 15 cm dik dan? Als dit het beste is, het zij zo.

Uiteraard wil ik de optie van cellulose ook nog open laten. Dus weer wat nieuwe stof om over na te denken. Waarschijnlijk is het laten inspuiten van isolatie beter want dan zijn alle hoekjes en kantjes gevuld met hetzelfde materiaal, niet te dik en niet de dun geisoleerd dus. 

@Tjay, heb jij al cellulose laten inspuiten dan? 

Wat lijkt het beste: de 15 cm laten inspuiten en daar dan vaste isolatieplaten op, of al direct bovenop de balken uitvullen met nieuwe balken tot pakweg totaal 35 à 40 en dit dan laten volspuiten met cellulose? Wat is trouwens de norm bij een hedendaagse nieuwbouwwoning? Ik zou graag isoleren met de nieuwe normen mee.

Welke dampscherm werkt volgens jullie dan nog het beste? En met welk materiaal plakken/lijmen jullie dit vast aan de muren?
 
Ik ben ook voorstander om cellulose te gebruiken tussen die vloerbalken. Ik begrijp dat je de zoldervloer wil openleggen, in dat geval kan je de cellulose er gewoon zelf handmatig tussen storten, geen speciale machine met uitvoerder nodig dan.

Maar ik heb ook begrepen in uw eerste post dat je later nog bijkomend het hellend dak wilt isoleren. In dat geval zou ik nu niet die zoldervloer isoleren maar dan zou ik die kosten en moeite meteen in het dak steken. Immers als je later nog het dak zou isoleren dan heeft die zoldervloerisolatie nog nauwelijks nut, dan zijn dat verloren kosten geweest.
 
papui said:
@Tjay, heb jij al cellulose laten inspuiten dan? 

Wat lijkt het beste: de 15 cm laten inspuiten en daar dan vaste isolatieplaten op, of al direct bovenop de balken uitvullen met nieuwe balken tot pakweg totaal 35 à 40 en dit dan laten volspuiten met cellulose? Wat is trouwens de norm bij een hedendaagse nieuwbouwwoning? Ik zou graag isoleren met de nieuwe normen mee.

Ik heb inderdaad cellulose laten inspuiten in het hellend dak, maar wordt ook vaak bij platte daken gedaan (in combinatie met intelligente damprem dan). Meest "vervelende" is dat je de dragende structuur al moet klaar hebben (dwz: damprem + ondersteunende latten moeten hangen voor ze inblazen of voor je het erop kapt). 

Ik ben fan van inblazen, gaat toch iets meer kieren dichten/vullen dan gewoon kappen... zo haal je dichtheid 45-55kg/m3. Inkappen is iets lagere dichtheid, zit meer lucht tussen maar je haalt nog altijd een deftige isolatiewaarde, enkel iets minder gewicht (dus iets minder zonnewarmtebuffer, akoestische buffer, ... ). Als je dus nog van de premies kan profiteren, zou ik inblazen zeker als way to go vooropstellen... 

Norm... hoe dik wil je? Ik heb 35cm cellulose laten inblazen, en er ligt 35mm Gutex Multiplex top op, dus ongeveer 38,5cm isolatie... Dat lijkt me wat overkill, maar ik zou toch ambitieuzer dan 15cm gaan... 

Bekijk het kostenplaatje eens... je zal het maar 1 keer in je leven isoleren... en uitdikken met 15cm of 25cm, zoveel extra werk is het niet... Neem wel de opmerking van charel in acht... als je later ZEKER het dak gaat doen, zou ik nu geen 30 of 40cm in de zoldervloer steken... en misschien inderdaad meteen op het hellend dak focussen.

 
Welke dampscherm werkt volgens jullie dan nog het beste? En met welk materiaal plakken/lijmen jullie dit vast aan de muren?

Als je later nog inpleistert, kan je best een inpleisterbare tape gebruiken. Proclima Contega is een populaire, die heeft een wapeningsnetje dat ingepleisterd wordt. Ik heb zelf Siga Fentrim 20 tape (de witte dus) gebruikt, eigenlijk voor dagkanten van ramen maar ook overpleisterbaar. Kleeft verrekt veel harder dan de proclima tape, vandaar.

Voor tapes best ook een lijmprimer gebruiken, bv. proclima Vana Primer of Siga Dockskin. Koop u maar een setje wegwerpborstels, na een uurtje smeren krijg je ze niet meer vooruit ;).

Als de pleister er al hangt, kan je erover kleven (bv. tussen houten latten en latere vals plafond). Dan is een goedkopere tape zoals proclima Tescon Vana voldoende. 

Als je spleten/kieren moet vullen bij de aansluiting (bv. oneffen muur of niet perfect recht gemetst), zou ik er nog een laagje Orcon F luchtdichtingspasta tussenspuiten. Bij snelbouwstenen normaal niet nodig, als het nog losse bakstenen ofzo zijn, die durven niet echt vormvast te zijn als het nog zo een muur is... 

 
 
Er is ook serieus over nagedacht om het dak te isoleren maar dit gaan we echt niet kunnen bewerstelligen. Zoals ik reeds aanhaalde is het dak nog in goede staat, dit nu volledig afbreken om onderdak, nieuwe pannen en isolatie te voorzien is onmogelijk. Daar is zelfs het budget niet voor. Als we nu de zoldervloer isoleren hebben we al een besparingsfactor op onze stookkosten. En er zijn hier uiteindelijk nog kosten genoeg te doen (momenteel: geen spouwmuurisolatie, enkel glas op de meeste plaatsen, een achterbouw waar het dak volgend jaar wel vervangen word met onderdak en isolatie, vloer die uitgebroken word voor bij te isoleren, ...)

Stel dat ik nu mijn zoldervleor kan isoleren, dan bespaar ik al op mijn energiefactuur. Dan blijven mijn slaapkamers toch ook al weer net iets warmer dan nu. Als ik dan binnen X-aantal jaar het dak ga vernieuwen met onderdak moet ik het ook niet persé direct bij isoleren want de warmte uit mijn leefruimtes gaat toch al niet verloren. Dan kan ik dat weer doen als ik uiteindelijk toch iets met die kamers wil gaan doen. 

Dus wat is volgens jullie het beste? De zolder nu isoleren en al kunnen besparen en al meer gebruiksgemak kunnen ervaren. Of wachten en enkele jaren doorsparen tot ineens alles aangepakt kan worden?

We zijn hier uiteraard blij met jullie mening (daarvoor doen we dit ook) maar als we moeten wachten tot we ineens alles kunnen doen zijn we nog wel enkele jaren verder.
 
ik ben voorstander om het van de eerste keer goed te doen.

Neem dan liever een krediet zodat je de werken nu kan doen. Je betaald dan intrest, maar dat geld gaat anders toch op aan dubbele kosten. Enkel heb je dan vanaf dag 1 een goed basis om mee verder te gaan.
 
papui,

Plaats eens een foto van uw zolder waarop de dakstructuur goed zichtbaar is... met enige mazzel kan je altijd nog het "box-in-box" principe toepassen...
 
Mario_ said:
ik ben voorstander om het van de eerste keer goed te doen.

Neem dan liever een krediet zodat je de werken nu kan doen. Je betaald dan intrest, maar dat geld gaat anders toch op aan dubbele kosten. Enkel heb je dan vanaf dag 1 een goed basis om mee verder te gaan.

Wel, ik ben persoonlijk ook altijd voorstander van voor de full option, "tegoei" aanpak te gaan, maar als dit geen mogelijk is, dan moet er een compromis gezocht worden :).

In het geval van papui zou ik dan 15cm in de zoldervloer steken -- die gaat vanaf de eerste seconde renderen... Later kan deze nog gebruikt worden als "extra buffer" naar het volledig geisoleerde dak. Nadeel is wel dat de zolderruimte, indien ze gebruikt zal worden, dan vermoedelijk verwarmd zal moeten worden (er zal niet veel warmte van de rest van het gebouw doorstromen naar de zolderruimte).

Wel te bekijken: als je later een afwerking van de zoldervloer ambieert, dan is het misschien raadzaam van nu geen dure gutex/pavatex/celit platen te leggen (tenzij de oppervlakte beperkt is, en de kost te verwaarlozen?). Ik betwijfel dat je daar later een vloer kan opbouwen.

Dus, mijn persoonlijke suggestie van volgorde:
  1. Hellend dak aanpakken
  2. Zoldervloer aanpakken op 15cm dikte, op korte termijn hellend dak aanpakken
  3. Zoldervloer aanpakken op 30cm dikte (met uitdikken)

 Als je vandaag al weet dat het hellend dak vervangen nog meer dan 4 jaar op zich gaat laten wachten (een eeuwigheid dus), dan zou ik wel de zoldervloer uitdikken. Als je denkt over 2 jaar de dakwerker bij je te hebben, dat is iets anders...

Uit eigen ervaring kan ik zeggen: bij de start van de verbouwing... nu 7 jaar geleden (neenee, geen "help mijn man is een klusser" achtige toestanden, gewoon stapje voor stapje)... dacht ik "dit doe ik over 5 jaar" en ik denk momenteel nog altijd voor die werken "dat zal nog over 5 jaar zijn. Er zijn tegen dan wel al 12 jaar ipv 5 over gegaan... Dus als dat dak vandaag voor over 4-5-6 jaar zal zijn, dan kan het evengoed over 15 jaar pas zijn :).
 
Dank jullie wel allemaal voor het advies,

om toch de optie open te laten gaan we een dakwerker contacteren om te kijken wat de kosten zijn voor het dak te renoveren. Stel dat het meevalt (wat ik betwijfel) gaan we voor deze optie.

Anders zullen we kijken voor de 15 cm te isoleren en al dan niet bij uit te vullen. De damp-open platen zullen we dan ook achterwegen laten want het gaat toch om een 60 m².

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top