• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dampscherm en stopcontacten, hoe goed plaatsen?

Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
166
Waarderingsscore
0
Punten
0
We gaan de buitenmuren van ons huis (1947) isoleren en afwerken met Gyproc. De buitenmuren zijn zo'n 30 à 40 cm dik. Is het nodig om een dampscherm te plaatsen? Het is dat er ook in de platen stopcontacten en schakelaars moeten komen en dan zal het dampscherm doorbroken worden.

Ook de MS zijn 5cm de diepte van de potjes is ook 5cm, dan is er op de plaats waar de potjes inkomen geen isolatie. Of moet ik hir de MS meer van de muur zetten zodat er achter de MS ook nog isolatie komt te steken.

Of is er andere manier hoe ik dit kan oplossen?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
plaats je isolatie die gevoelig is voor vocht tegen de muur? indien ja, dampscherm plaatsen.



doorboringen van he dampscherm: dan kan je er beter geen plaatsen. de enige, echte oplossing hiervoor is een leidingenspouw voorzien (= valse wand waarachter de leidingen lopen, stopcontacten hangen, ...)
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Of werken met opbouw

of leidingspouw zoals tjay aanhaald

of studs enkele cm van de muur en achter de potjes /studs mee isoleren (zoals gyproc ook aanhaalt: koudebrugjes vd studs verminderen)



Trouwens je studs zijn 5cm, maar je moet er de gyproc nog bijrekenen:D
 
Lid geworden
2 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem;1751495 wrote:
Of werken met opbouw

of leidingspouw zoals tjay aanhaald

of studs enkele cm van de muur en achter de potjes /studs mee isoleren (zoals gyproc ook aanhaalt: koudebrugjes vd studs verminderen)



Trouwens je studs zijn 5cm, maar je moet er de gyproc nog bijrekenen:D



wat bedoel je juist met 'werken met opbouw'?

ik ben van plan om metalstuds te zetten met daartussen isolatie, met daartegen dampscherm, multiplex of osb en als laatste gyproc 12.5mm

tusse de multiplex platen zou ik dan ruimtes laten voor bedrading van schakelaars of stopcontacten. lijkt dat een goed idee? graag jullie meening.

en zullen mijn stopcontacten niet te hard tegen het dampscherm en de isolatie drukken?
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
multiplex en gyproc is zo'n 30mm . Je kan je dampscherm lokaal iets 'losser' hangen zodat je isolatie meer kan indrukken. Zal waarschijnlijk wel lukken met zo'n 'hollewand' inbouwpotje van pakweg 5?cm. Waarschijnlijk zal OSB goedkoper zijn dan multiplex, heeft ook tand en groef (steviger)
 
Lid geworden
2 jan 2012
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem;1766484 wrote:
multiplex en gyproc is zo'n 30mm . Je kan je dampscherm lokaal iets 'losser' hangen zodat je isolatie meer kan indrukken. Zal waarschijnlijk wel lukken met zo'n 'hollewand' inbouwpotje van pakweg 5?cm. Waarschijnlijk zal OSB goedkoper zijn dan multiplex, heeft ook tand en groef (steviger)

bedank om te reageren. ik had denk ik gehoord dat er ook potjes van 4cm zijn?

ik denk ook wel dat multpex steviger is dan osb, vooral ook omdat ik ze toch niet allemaal vlak tegen elkaar hang aangezien ik er openigen in wil voor bedrading
 
Lid geworden
30 mrt 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, 

Ik ben van plan om een gelijke werkwijze te hanteren als u maar vroeg me af hoe u met alle bekabeling achter de gyrpoc en osb zorgt dat u zeker geen bedrading doorvijst bij het bevestigen van de platen?

 

Gr Michiel 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Geen metalstuds gebruiken als je thermisch gaat isoleren... daarmee gooi je uw isolerende waarde weg. Gebruik liever houten balkjes.

Om uw leidingen weg te werken, kan je een "geïsoleerde" leidingspouw creëren door wat dwarse latten over de balken te plaatsen en die ruimte dan deels te gebruiken voor uw leidingen en voor het overige te vullen met extra isolatie. 

Daarna neem je OSB-, MDF-, MPX-platen als damprem. Als je achteraf gaat schilderen met een latex of olieverf zou je die platen zelfs kunnen weglaten en uw combinate verf/gipskarton als damprem beschouwen.

Nooit folies gebruiken als dampscherm, in geval van calamiteiten doen die meer kwaad dan goed, plus, ze zijn niet erg robuust (doorprikbaar met nagels, schroeven,...).

Nog enkele aandachtspunten bij binnensiolatie:
1. Bij binnenisolatie wel eerst de gipspleister van de muur halen (kalkpleister mag blijven zitten).
2. Wel opletten dat uw huidige muren geen vochtproblemen hebben!
3. Niet overdrijven met de isolatiedikte... Een R-waarde van 2 is al heel aardig.
4. Zitten er nog houten balken in uw muren? Hoe dik zijn de muren? Massief?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan