dampscherm dakisolatie

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo mensen

Ik ben isolatie aan het plaatsen

Ik heb mijn dak tot helemaal onderdaan geïsoleerd met galswol.

Tot in de onderste zijde dus.

Nu het dampscherm , moet ik daar ook tot volledig onderaan het dak met gaan ?

Of mag ik de rechtopstaande kepers volgen ,dan moet ik de folie niet iedere keer aan een keper doordoen...

(=veel werk)

Bedankt !

Arie

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
arie wrote:
Hallo mensen

Ik ben isolatie aan het plaatsen

Ik heb mijn dak tot helemaal onderdaan geïsoleerd met galswol.

Tot in de onderste zijde dus.

Nu het dampscherm , moet ik daar ook tot volledig onderaan het dak met gaan ?

Of mag ik de rechtopstaande kepers volgen ,dan moet ik de folie niet iedere keer aan een keper doordoen...

(=veel werk)

Bedankt !

Arie

Volgens mij zal je toch je werk hebben. Je had beter van die rollen gepakt met folie eraan. maar soit

Als je nu met die rechtopstaande flanken werkt, creer je dus een ruimte tussen je ringbalk(betonnnen balk waar dak op rust) en je rechtopstaande keperkes. juist?

Je bent :

1. die stapelruimte kwijt en

2. condenswater kan op de vloer van die ruimte komen.

niet de bedoeling dus..

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Trouwens, waarom zou dat zoveel meer werk zijn om die folie eraan te doen. Je zal toch iets in de aard hebben van:

- grote lange horizontale strook op deel vanaf rechtopstaande kepers tot nok

- grote lange horizontale strook op deel vanaf rechtopstaande kepers tot ringbalk

Zorg voor overlap en bij die overlap zul je inkepingen moeten maken.

Maar is dit zo'n groot meerwerk?

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Bedankt voor de antwoorden

Maar , inderdaad das zeer veel werk

iedere 45cm heb je een staande balk ,dus een inkeping (en onderbreking) die goed moet afgetaped worden...

MIjn architect en epb adviseur denk dat het geen probleem mag zijn

om het dampscherm de balken te laten volgen

volgens hen zelfs beter aangezien het minder zal onderbroken zijn.

Arie

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
davyd wrote:
... Je had beter van die rollen gepakt met folie eraan. maar soit...

En dat voor iemand die eraan denkt om BV te plaatsen... 'k Wil me niet moeien, maar 'k kan er moeilijk niet op reageren. Hetgeen arie doet is stukken beter dan wat jij voorstelt... Die isolatie met aluminium dampscherm is echt niets waard. Het is veel beter een afzonderlijk dampscherm te plaatsen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.547
Punten
113
arie, wij hebben het op onze zolder van de garage nochthans gedaan. Nu ja, met onze isofloc konden we quasi niet anders, want anders hadden we nog 20 pakken meer nodig gehad :).

Maar dampscherm is dus doorgetrokken naar achter. Ok, kost wat meer moeite, maar je hebt nog wel wat ruimte waar je vanalles kunt stokeren hé...

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
davyd wrote:
... Je had beter van die rollen gepakt met folie eraan. maar soit...

En dat voor iemand die eraan denkt om BV te plaatsen... 'k Wil me niet moeien, maar 'k kan er moeilijk niet op reageren. Hetgeen arie doet is stukken beter dan wat jij voorstelt... Die isolatie met aluminium dampscherm is echt niets waard. Het is veel beter een afzonderlijk dampscherm te plaatsen.

Echt niets waard, ben je nu niet een beetje aan't overdrijven?

Ik ken er verschillende waar ze dat gebruikt hebben en die mannen zijn daar content van. Bedoel je dan op langere termijn misschien?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.547
Punten
113
die dingen scheuren als gek... ik heb dat ook eens ergens moeten plaatsen... Djee, nooit meer. We hebben meer tape moeten plakken dan dat er folie was :). Nope, beter gewone isolatie, daarna een dampscherm plaatsen!

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
arie, enige nadeel is verlies aan ruimte.

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
arie, enige nadeel is verlies aan ruimte.

is dat zo??

Je creert dan toch een open ruimte tussen isolatie van dakspanten en dampscherm op de horizontale peilers. Waar gaat condens van daartussen dan naartoe? Naar de grondoppervlakte van die "stockageruimte". Toch?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
davyd wrote:

Ik ken er verschillende waar ze dat gebruikt hebben en die mannen zijn daar content van. Bedoel je dan op langere termijn misschien?

Ik kan me best voorstellen dat een doorsnee bouwer daar tevreden mee is. Waarom zou hij er niet tevreden mee zijn? De nadelen zie je niet rechtstreeks... 'Ze zijn er content van' is geen wetenschappelijk bewijs.

Maar als je er aan denkt om BV te installeren, dan mag je toch veronderstellen dat je luchtdichtheid heel belangrijk vind. En dat kan je onmogelijk realiseren met een spijkerflensdeken.

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
davyd wrote:

Ik kan me best voorstellen dat een doorsnee bouwer daar tevreden mee is. Waarom zou hij er niet tevreden mee zijn? De nadelen zie je niet rechtstreeks... 'Ze zijn er content van' is geen wetenschappelijk bewijs.

Maar als je er aan denkt om BV te installeren, dan mag je toch veronderstellen dat je luchtdichtheid heel belangrijk vind. En dat kan je onmogelijk realiseren met een spijkerflensdeken.

ifv die Bv wil ik je nog volgen maar dat doet er misschien niet toe voor de vraagsteller en jij gaf aan dat het echt niets waard is. Wat bedoel je dan daarmee? Behalve dat er bij plaatsing makkelijk scheuren kunnen in komen.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
davyd wrote:
Je creert dan toch een open ruimte tussen isolatie van dakspanten en dampscherm op de horizontale peilers. Waar gaat condens van daartussen dan naartoe? Naar de grondoppervlakte van die "stockageruimte". Toch?

En vanwaar zou dit condens dan komen? Je dakbedekking zorgt ervoor dat er geen vocht van buiten naar binnen kan en je dampscherm zorgt er voor dat er geen vocht van binnen naar buiten kan.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
davyd wrote:
ifv die Bv wil ik je nog volgen maar dat doet er misschien niet toe voor de vraagsteller en jij gaf aan dat het echt niets waard is. Wat bedoel je dan daarmee? Behalve dat er bij plaatsing makkelijk scheuren kunnen in komen.

Luchtdicht bouwen is voor iedere woning belangrijk, niet enkel voor een LEW of PH. En dat is bijna onmogelijk met een spijkerflensdeken.

TS heeft dus de juiste keuze gemaakt om een afzondelijk dampscherm te nemen.

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
davyd wrote:

En vanwaar zou dit condens dan komen? Je dakbedekking zorgt ervoor dat er geen vocht van buiten naar binnen kan en je dampscherm zorgt er voor dat er geen vocht van binnen naar buiten kan.

akkoord akkoord. Ik hoop alleen dat de isolatie van die brave mens nooit ook maar een beetje lost want dan krijg je condens die onder omstandigheden van dampscherm tegen dakspanten nog kan aflopen, onder omstandigheden van tussenruimte niet kan aflopen. Ik zou gewoon redeneren waarom risico nemen en daarboven nog eens ruimte weggeven. Das al.

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
davyd wrote:

Luchtdicht bouwen is voor iedere woning belangrijk, niet enkel voor een LEW of PH. En dat is bijna onmogelijk met een spijkerflensdeken.

TS heeft dus de juiste keuze gemaakt om een afzondelijk dampscherm te nemen.

Nog 1 vraag. Om dat scherm aan te brengen zul je toch moeten werken in delen. Waarvan je de overlap normaal zal afplakken. juist? Kan dat afplakken niet met zo'n dekens misschien. De folie zelf is toch luchtdicht of is dat zelfs het geval niet?

Lid geworden
2 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Arie,

een dampscherm dient enkel om te voorkomen dat waterdamp kan condenseren in de dikte van de isolatielaag dus maakt het niet uit of het verticaal of schuin wordt geplaatst, zolang het maar dicht is en zich tussen de ruimte met waterdamp en de isolatie bevindt.

Bovenaan