• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dampscherm bovenop OSB

GF87

Nieuw Lid
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo

Ik ben bezig met het plafond van mijn keuken te isoleren, ik heb net een lattenstructuur met hierop OSB geïnstalleerd zodat ik een vlak geheel heb en geen risico om door de gyproc te vallen. De constructie ziet er momenteel zo uit (van beneden naar boven):

- Gyproc (oud)
- Poutrellen & balken (oud)
- Latten (nieuw) met hier en daar kabels ertussen
- OSB (nieuw)

De ruimte tussen gyproc & poutrellen is geventileerd.

Nu wil ik bovenop de OSB gaan isoleren met houtvezelplaten (12cm + 5cm kruislings). Kan ik het dampscherm (Intello Plus) aanbrengen boven de OSB en onder de houtvezelisolatieplaten? Ik lees namelijk op de site van de fabrikant het volgende: "Om de volle werking van de vochtvariabele dampremmen te realiseren, mogen zich aan de binnenzijde van de thermische isolatie geen diffusieremmende lagen, zoals OSB- of houten multiplexplaten, bevinden."

Alvast bedankt!

Nu ik het nog eens lees: ik denk dat ze bedoelen dat je de volgende opstelling niet mag hebben: Buiten --> Isolatie --> OSB --> Damprem --> Binnen?

Nee ze bedoelen wat je in je eerste posting zei. OSB kan zeer tot enorm dampdichtend werken, en daardoor de afgifte van vocht doorheen je dampscherm-door de osb- naar je luchtlaag verhinderen. Dat is wat de fabrikant zegt zoals je juist dacht.

De ruimte tussen gyproc & poutrellen is geventileerd.
Waar haal je die lucht vandaan is dat lucht van buiten of van binnen.

Van binnen

Nee ze bedoelen wat je in je eerste posting zei. OSB kan zeer tot enorm dampdichtend werken, en daardoor de afgifte van vocht doorheen je dampscherm-door de osb- naar je luchtlaag verhinderen. Dat is wat de fabrikant zegt zoals je juist dacht.

OK, in dat geval lijkt het mij nutteloos om zo'n slim dampscherm te gebruiken en kan ik beter een "gewone" gebruiken? En eventueel de OSB (OSB3 in dit geval) gebruiken als dampscherm door de naden goed af te plakken?

Buiten --> Isolatie --> OSB --> Damprem --> Binnen?
Is er geen laag die het water tegenhoud.

Buiten is slecht verwoord. Hiermee bedoel ik de kruipzolder boven de zolder die onverwarmd en natuurlijk geventileerd is. Hierboven zit dan nog een dak.

Al die lagen dus van onder de vloer van de zolder of het plafond van die ruimte daar onder ze tellen allemaal mee hoor. Ze hebben allemaal invloed vooral de hoeveelheid vocht die in die warmtestroom aanwezig is richting buiten, voorbij de pannen.
Dat dak daarboven heeft dat nog een dakbeschot of kijk je zo tegen de pannen.

Dit zijn geïsoleerde steeldeck panelen. Het dak is vrij luchtdicht, maar op andere plekken zijn er voldoende kieren (bijv. aansluiting poort en gevel) waar veel toch passeert. Dit wordt in de komende jaren aangepakt en dan wordt op een andere manier ventilatie voorzien in de ruimte boven de isolatie/vlak onder het dak.

Laatst bewerkt:
In mijn voorstelling even wat gesimuleerd. Een OSB3 maakt de constructie kwa vocht wat eenvoudiger. Geen folies gebruikt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan