dampscherm bij plat dak schuur?

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn bezig een bijgebouw te renoveren waar de wasmachine etc. in zullen komen. De muren zijn gemetseld, daar zijn we gyproc (met metal studs) voor aan het zetten, met isolatie, en een dampscherm tussen de isolatie en de gyproc zelf.

Nu, het dak bestaat uit een balkenlaag, daar bovenop osb platen, dan 6 cm PUR platen, en daar bovenop bitumen gebrand. De gyproc kom aan de balkenlaag te hangen, of beter gezegd aan een rooster wat aan de balkenlaag hangt.

Mijn vraag is nu of het nodig is om een dampscherm aan het plafond te voorzien, aangezien er verder niks zit wat luchtdicht is. De 'dakopbouw' is dan (van binnen naar buiten) gyproc, (evt. dampscherm), frame van metal studs, balkenlaag (van 16 cm, dus veel lucht, osb plaat, PUR, bitumen. Of had die damplaag net onder de PUR platen aangebracht moeten worden? De dakdekker had er alles al op zitten voordat ik er goed en wel over nagedacht had dat dit misschien moest. Hij had er zelf ook niet over dus ik geloof niet dat hij dat ooit doet.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Onder het isolatie materiaal dus op de OSB zou een dampremmer moeten liggen.

Wat ik vreemd vind waarom die dakdekker niet aan je heeft gevraagd wat je met die ruimte gaat aanvangen. Gaat deze ruimte wel of niet verwarmd worden.

Hij is de vakman, hij kent de gevolgen van het ontbreken van een damprem.

Hoe dik is de isolatie.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze ruimte zal verwarmd worden, maar niet gelijk een leefruimte - 15 graden of zo, misschien af en toe een beetje meer om de was te drogen.

Isolatie bovenop is 6 cm PUR platen.

Dakdekker heeft de oude verwarming, die er nog hing, zien hangen, dus hij had kunnen weten dat het verwarmd zou worden. De CV-ketel hangt ook in die ruimte voor zover dat van belang is.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Waren het losse platen PUR of was het een OSB met daarop fabrieksmatig een laag PUR van 6 cm aangebracht. Op deze platen kan ook door de fabriek een dampremmer zijn aangebracht.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Losse platen PUR. Ik heb de OSB zelf gelegd, dakdekker is alleen de isolatie, bitumen & lichtkoepels komen aanbrengen (en boordplaten etc. natuurlijk).

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Zoals je op dit forum kan lezen is het aanbrengen zorgvuldig werk. Ik weet niet of het gunstig of ongunstig is om een damprem boven je plafond platen aan te brengen. Misschien een ander.

Bovenaan