• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

dampopen bouwen ?

Lid geworden
19 feb 2013
Berichten
333
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen op zoek naar bouwfirma's, en bij onze zoektocht over hsb kom je natuurlijk onmiddellijk de term "dampopen" tegen. Nu op zich geen probleem, in het begin was ik niet echt op de hoogte welke firma's open of dicht bouwen.



Nu, de offertes van de dampdichte constructies zijn lager dan de de dampopen constructies. Uiteindelijk als je gaat bouwen komt het op elke cent aan, voor ons dan toch. Het verschil in offertes ligt tussen de 50- 100% duurder dan bepaalde dampdichte offertes.



Nu heb ik mij laten wijsmaken dat men in Canada altijd dampdicht bouwt, maar bv hier in Europa dan weer veel minder. En heel wat gekende hsb firma's (de commerciële uiteraard) bouwen bijna allemaal dampdicht.



Dan stel ik mij de vraag dat er toch heel wat mensen dan risico lopen met hun woning?



Firma X (heel bekend trouwens) kon mij een verslag tonen van de conf bouw dat hun systeem voldoet aan de normen, maar hun plat dak niet. Daar waren problemen te verwachten met de condensatie :) maar dat kon ik uiteraard ook inkijken (wat verstrooide verkoper :) )



Maar als je woning voorzien is van een ventilatie D, is het gevaar dan minder ? Of zie ik dat verkeerd? Ik vind hier heel wat topics over maar uiteindelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer, dampopen is beter, maar verder niet veel.



Dus dan kunnen we stellen dat 50-75% van de hsb's dampdicht zijn en eigenlijk geen goede woningen zijn inzake het vocht dat in de isolatie kan komen? Juist ?



thx

groetjes
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
dampdicht in Canada? dat geloof ik niet echt



een ventilatie D (of C, ...) gaat niets veranderen aan het vocht dat in je constructie terecht komt !



en dat is juist grote voordeel van dampopen bouwen, als er ergens een vocht, luchtlek is en er komt waterdamp in de constructie kan deze er ook weer uit (langs de buitenzijde) zonder blijvende schade aan de constructie



maar waarom loop jij naar die bouwfirma's ... en geloof je hun commerciële praat? ga eerst eens met een (deftig) architect aan tafel zitten, ene die wil luisteren naar je verhaal, een goede HSB kan ontwerpen, ...



trouwens als je goedkoop wil werken, neem je beter een massiefbouw !



succes ermee
 
Lid geworden
19 feb 2013
Berichten
333
Waarderingsscore
0
Punten
0
we dachten eerst om de firma's te nemen omdat dan alles tot de ruwbouw door 1 firma gedaan is. Minder werk. Nu hebben we sowieso offertes van zowel dampopen als dampdicht opgevraagd.



van massiefbouw lees ik mindergoede ervaringen dan van hsb daarom de keuze.



En ja in Canada werkt men vrij veel met gespoten pur in de wanden aan de binnenzijde, dus niet echt dampopen lijkt me ;-).
 

Filip_1

Nieuw Lid
Lid geworden
10 nov 2012
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
6
Pur heeft wel een veel slechtere warmtedoorslagfactor dan laat ons zeggen cellulose. Dus misschien wel beter geïsioleerd in de winter (voor dezelfde dikte), maar ook veel sneller opgewarmd in de zomer.



Op accoustisch vlak weet ik ook niet of enkel pur zo goed scoort.



Ik heb je trouwens een PM gestuurd met onze zoektocht naar onze houtskeletbouwer.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan