Dampkap - ventillatie (professionele hulp nodig)

• Enkel dampkap geen aanvoer

Stemmen: 4 80,0%
  • Dampkap + aanvoer van tvwand onder

Stemmen: 0 0,0%
  • Dampkap + aanvoer keuken onder

Stemmen: 0 0,0%
  • Dampkap + aanvoer keuken boven

Stemmen: 1 20,0%

• Totaal aantal stemmers
    5

Dampkap - ventillatie (professionele hulp nodig)

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Situatie is als volgt:

Zie bijlage

Ik zit met een ventilatie type D in huis

Nu is de vraag , mag ik nu een gewone dampkap steken (wordt een venturo dampkap in een luifel (zoals een novy d830)) of moet dezelfde dampkap een electrische klep hebben die en zo verse lucht naar binnen laat op het moment dat de dampkap werkt en automatisch sluit zodra dampkap afligt.

Mogelijke opties:

1) de dampkap alleen , geen klep met aanvoer

2) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis links (tvwand) onderaan net boven de vloer(of boven?)

3) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis rechts in de keuken onderaan , verwerkt in de plint in de keukenkast

4) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis rechts in de keuken bovenaan, verwerkt in de luifel?

De archtitect zegt:

- optie 1 mag (die venturo dampkap zuigt 900m³)

- optie 2 absoluut NIET, wegens enorme "trok" zoals aangeduid door groene pijl, die zeer onaangenaam zou zijn

- optie 3 is volgens hem ok

- optie 4 in onderkast zei hij, echter ik heb geen onderkasten enkel een luifel waardoor het misschien te dichtbij de afvoer komt

Venturo zegt:

- optie 1 niet

- optie 2 het best

- optie 3 misschien

- optie 4 niet

Ikzelf weet het niet meer

Ik zou het liefst opteren voor optie 1 maar betwijfel of dit wel goed is.. hje creeërt onderdruk op het moment dat je huis in balans is doordat je dampkap aansteekt (vacuum trekken). Als ik zou kiezen voor optie 1 en het lukt niet, kan ik later optie 2 nog altijd uitvoeren want er komt toch een kast voor.

Optie 3 wil ik mss wel doen maar ik wil geen trok aan mn voeten enorm voelen als ik sta te koken, erge twijfels hier

Optie 4 is volgens mij uit de boze

Graag professionele hulp wat ik nu moet doen?

Bijlagen

• grond_2.jpg
    grond_2.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 11

robinfripon123

Nieuw Lid
Lid geworden
24 jun 2019
Waarderingsscore
2
Punten
8
In mijn eigen nieuwbouw-planning (met systeem D) dacht ik het als volgt te doen:

- dampkap met recirculatie (met vetfilter/koolstoffilter)

- de afvoer ervan in de berging/technische ruimte (redelijk groot) ernaast laten toekomen

- extractie punt met voldoende debiet voorzien dicht genoeg bij de afvoer van de dampkap

Verder zal er ook de verplichte extractie in de keuken zijn.

Komt nog goed uit om het systeem D in balans te krijgen want in mijn concept had ik meer pulsie dan extractie.

Leek me de beste oplossing.

Als het allemaal faalt zet ik in de berging wel de achterdeur/raam open ;-)
Wat zijn uw ervaringen na 8 jaar :) ? Wij gaan hetzelfde toepassen.

Wel gaan raam of deur in de berging.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.850
Punten
113
in onze nieuwbouw hebben wij geen gat naar buiten voorzien. De eerste dampkap was de goedkoopste die we konden vinden, met verwisselbare filters er in. Uitgang gewoon naar boven laten blazen in onze tijdelijke keuken -> Nooit problemen gehad. Na een jaar of 5 glaswand erachter, en plafond eens afgewassen en dat was het.
Nu venduro dampkap, zelf weggewerkt in luifel, met mogelijkheid tot actieve koolfilter (wordt niet gebruikt) en afwasbare vetfilters. "Vuile lucht" wordt in de luifel geblazen en met 1 roosterje terug de ruimte in. Geurtjes & vochtige lucht wordt wel door systeem D weggehaald.

Dus alle moeilijke toepassingen zou ik achterwege laten...

Wel belangrijk om de vetfilter regelmatig eens te kuisen/vervangen :). (onze kan gewoon de vaatwas in...)

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
470
Punten
63
Hier blaast de novy het uit aan de zijkant van het verlaagd plafond, vlak naast de extractie van het D systeem.
werkt zonder problemen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.189
Punten
113
Werkt goed, die Novy-bakken. Doordat de lucht in zo 'n grote bak terecht komt krijg je ook geen windstroming bij die uitlaat.
Ik heb wel eens gehad dat ik nieuw frietvet in de frietpot had gedaan en blijkbaar was daar iets van geuren vrijgekomen die ik niet meer uit de koolstoffilter kreeg, zelfs niet na herhaald regenereren. Telkens als ik de dampkap aanzette rook het naar frieten. Dan heb ik dus wel een nieuwe koolfilter moeten kopen, en die kosten best wel wat.
En voor de rest geen enkel probleem, ook niet naar vocht toe of zo. Wij frituren gewoon binnen; na afkoeling gaat de frietpot wel zo snel mogelijk weg en blijft de dampkap nog wat nadraaien. 't Kan dan nog wel even ruiken, een half uurtje of zo.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan