Dampkap nodig

Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
18
We zijn met ons keukenontwerp bezig waar standaard ook een dampkap in wordt voorzien. Op de +10 jaren dat we samenwonen, heeft de dampkap misschien 10X opgestaan om daadwerkelijk af te zuigen. Voor de rest gebruiken we die enkel als lichtbron. Kunnen we deze gewoon weglaten in onze nieuwbouw? Er zitten twee ramen en twee deuren vlakbij het inductievuur en uiteraard heeft het huis een ventilatiesysteem (C). Moeten we ons aan problemen verwachten als dat ding er niet is? In onze gerenoveerde woningen was er nooit een probleem.

_remi_

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
206
Punten
43
Uiteraard mag je de dampkap weglaten, dat is volgens mij ook helemaal niet wettelijk verplicht.
Maar of dat een goed idee is ... dat betwijfel ik ten zeerste.
Als ik m'n dampkap vergeet aan te leggen, merk ik dat toch bijna onmiddellijk.

Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Je zou een tijdje zonder kunnen proberen (maar misschien ondertussen wel een eventuele plek voorzien om ze alsnog te plaatsen) ? Het zijn dan doorgaans wel lelijke ondingen (waar ik dan ook nog eens mijn hoofd aan stoot) maar hier bewijst ze wel haar nut.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.221
Punten
113
Je ventilatie zuigt geen vet af, dat doet je damkap.
Je verschiet van hoeveel vet er in die filters kruipt. Zonder dampkap slaagt dat elders neer (werkblad, vloer, kasten, plafond, muren, ventilatiesysteem,...)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.815
Punten
113
Nooit een dampkap opzetten... Wat kook je dan zoal ?

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
323
Punten
63
vet inderdaad!! Wij hebben de onze deze week toevallig ook eens gekuist. Ik mag er niet aan denken waar dat vet allemaal naar toe gaat als je ze niet zou hebben.

Toegegeven, ongeveer 1x per week staat er ook een frietpot onder.

Dus zal inderdaad wel sterk afhangen van wat en hoe je kookt. Maar ik zou ze toch gewoon voorzien. Op de kost van een ganse nieuwbouw is dat nu zo geen drama. En voorzie dan zeker recirculatie, dan heb je al geen gaten in je buitenschil nodig ook.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
433
Punten
63
Als het gaat over het uitzicht of de ruimte, kan je ook kijken naar een kookplaat met ingebouwde dampkap want zoals hier al enkele keren gezegd: het vet gaat ergens heen!

I.V.

Lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
8
Punten
18
Als jullie deze nu liever niet willen voorzien, zou ik er toch zeker de nodige ruimte en technieken voor voorzien, zodat je deze later nog kan plaatsen.

Een dampkap heeft zeker zijn nut en is zeker zijn prijs waard.
Hier 6 jaar zonder dampkap gezeten en brrrr... ik krijg nog rillingen als ik er aan denk.
6 jaar bepaalde zaken niet klaargemaakt omdat de geur lang blijft hangen (bv vis, prei,...) en als er inderdaad eens iets vettigers werd gebakken, merkte je dit direct aan de vloer. De vette damp slaat overal neer, waardoor de vloer goed glad werd. Natuurlijk ook een vettig aanrecht, plafond,... (het moet niet gezegd worden dat er ook geen frietketel werd gebruikt)

Koken met de ramen/deuren open in de winter om bv die soepgeur buiten te houden, is ook niet de meest aangename en energiezuinige manier.

Een ventilatiesysteem dient inderdaad niet om kookdampen weg te zuigen. Bij gebrek aan een dampkap kwam dit bij ons daar dus ook in terecht. Het vet slaat neer op de buizen en daar blijft het stof dan in plakken. (y)

Gezien jullie met een nieuwbouwproject bezig zijn, moet die dampkap toch mooi weg te werken zijn. Er zijn de dag van vandaag ook heel wat mooie toestellen op de markt. Of zoals reeds vermeld, een kookplaat met ingewerkte afzuiging.

Ook naar eventuele verkoop van de woning later, lijkt het mij toch beter dat er een dampkap aanwezig is.

Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
18
Het gaat ons helemaal niet over mooi zijn, wel nuttig. We gebruiken ze gewoon niet. Letterlijk. En geen last van de hier opgesomde zaken. Ik wou dus enkel weten of dat een verschil zou geven in een nieuwbouw. Wel grappig dat sommige mensen wat gechoqueerd lijken :ROFLMAO:

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Dus die vorige 10x was het nutteloos dat je ze gebruikt hebt?

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
25
Punten
18
Het gaat ons helemaal niet over mooi zijn, wel nuttig. We gebruiken ze gewoon niet. Letterlijk. En geen last van de hier opgesomde zaken. Ik wou dus enkel weten of dat een verschil zou geven in een nieuwbouw. Wel grappig dat sommige mensen wat gechoqueerd lijken :ROFLMAO:
Hier wordt die ook niet gebruikt. Wel ook geen nieuwbouw. Geen last van bovenstaande. Mss omdat we zowiezo regelmatig alles proper maken ;-)

Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
18
Hier wordt die ook niet gebruikt. Wel ook geen nieuwbouw. Geen last van bovenstaande. Mss omdat we zowiezo regelmatig alles proper maken ;-)
Aha nog een witte raaf dan ;). Ik haat het geluid van zo'n dampkap. Vind het echt verschrikkelijk. En dan nog lekker je hoofd stoten, neen geen fan :D

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
323
Punten
63
Hmja, dat er mensen gechoqueerd lijken is toch normaal? Als je ziet wat er na 6 maand aan vet in die roosters zit of rond de roosters plakt. De onze is toevallig vorige week eens gekuist, daar hangt (tot onze scha en schande msshn) wel een goeie laag vet op (rond de roosters waar er door gezogen wordt). Als we geen dampekap zouden hebben, dan moet het toch ergens tegen plakken? Misschien dweil je wel elke week flink je keuken, maar je kasten en plafond doe je toch niet telkens?

Hebben (en gebruiken) jullie bijvoorbeeld een frietketel? Braden jullie worst in een pan? Veel kan natuurlijk afhangen van de kook gewoontes. Voor bepaalde dingen zet ik nu ook niet de dampekap aan.

Let ook op, afhankelijk van je situatie kan je kookpatroon ook veranderen. Misschien zijn er geen kindjes en plots wel, misschien zus of zo.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
323
Punten
63
Geluid dampekap => in een nieuwbouw kan je perfect de motor in een andere ruimte voorzien. Onze motor hangt in de berging (dat is de ruimte net naast de keuken). Onze dampekap staat op "boost" (voor bvb frietjes bakken) en we horen ze amper.

Hoofd stoten? ons aanrecht (en kookvuur) is 97 cm, dampekap hangt op 110 cm daarboven. Ik moet op een stoel gaan staan om mijn hoofd te stoten.

Vermits het nieuwbouw is, zouden dit toch wel de minste van je zorgen moeten zijn.

I.V.

Lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
8
Punten
18

Je kan het ook andersom stellen:
Het vet slaat niet neer op je werkblad omdat het niet regelmatig proper wordt gemaakt hé... Net omdat het overal een vettige boel is, moet je vaker alles proper maken.

TS: Als je al 10j geen probleem hebt gehad, dan zal je dat nu ook niet hebben.
Je beantwoorde je vraag al toen je ze stelde.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.815
Punten
113
Aha nog een witte raaf dan ;). Ik haat het geluid van zo'n dampkap. Vind het echt verschrikkelijk. En dan nog lekker je hoofd stoten, neen geen fan :D
Geluid valt mee. En hoofd stoten ? Ik ben 195 en die hangt gewoon boven kookplaat zonder dat ik er tegen kom.
Waarom het raar is. Zowat alles creëert waterdamp of dampen met vet in. Als je dat niet afzuigt, komt dat overal op en tussen terecht.. als ik mijn filter kuis na 1 maand, is dat al een redelijk vettige laag.

Dixie

Actief Lid
Lid geworden
29 sep 2006
Waarderingsscore
41
Punten
28
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
18

TS: Als je al 10j geen probleem hebt gehad, dan zal je dat nu ook niet hebben.
Je beantwoorde je vraag al toen je ze stelde.
Ja, dat vond ik dus niet omdat onze gerenoveerde woningen niet op dezelfde manier geïsoleerd zijn als een nieuwbouw. :)

Bovenaan