Dampkap afvoer

Lid geworden
19 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo mensen,

Ik had eens een vraag omtrent de dampkap afvoer.
De dampkap is een standaard afvoer van 150mm zoals de zovelen tegewoordig. Nu is de afvoer buis naar buiten toe ong 3m lang met 2 bochten van 45 graden om dan vervolgens nog halve meter omhoog te gaan richting champignon op het dak.
De afvoerbuis is 110mm en glad. Is dit voldoende voor de dampkap of niet? Het gaat om dit type,

Graag jullie meningen.

Kan evt wel naar een 150 gezet worden maar dan moet ik wel het dak aanpassen en een gat door een betonnebalk verder uitkappen wat veel werk is...

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
270
Punten
83
Wanneer je op de link van die verkoper klikt zie je staan:
Afzuigcapaciteit: 280 m³/u

Maar de fabrikant geeft op:
Afzuigkracht (intensief/hoog/laag): 700/570/280 m³/u

Sowieso geeft een dunnere buis meer weerstand, dus het debiet verkleint en het lawaai vergroot.

Zelf zou ik de opening door het dak wel degelijk aanpassen (je bouwt niet elk jaar), maar ook al doe je dat niet zou ik de buis tot daar toch groter nemen dan 110
Liefst zoals je al aangaf ook bochten van 45 gr ipv 90

Je kan ook rioolbuis gebruiken, met die rubber afsluitingen zit dat stevig en perfect dicht in mekaar.
De dikwandige versie (3.2mm) zal nog net iets minder geluid doorlaten.

Zo'n rioolbuis van 160 met 2x wanddikte 3.2 heeft een binnendiameter van 153.6
Komt die over een buis van 150 (dampkap) heb je aan weerszijden 1.8 mm speling die je perfect kan opvullen.
Bv kan je een stukje buis 160 over die dampkapaansluiting verlijmen en vanaf daar verdergaan (die buizen hebben een mof aan één zijde).
Wil je die dampkap makkelijk nog loskrijgen later kan je daar de rubber in die eerste mof verwijderen en er na aansluiten een aluminium plakband rond doen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan