@Dakwerkers - Kent iemand dit soort terrasopbouw? (1ste verdieping)

• Tags chape dakbedekking daken dakwerken hellend dak
  • Lid geworden
    29 sep 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Wij overwegen om het terras op de eerste verdieping van onze belle-etage woning te renoveren (Bouwjaar 1974).

Na inspectie komen we tot onderstaande conclusie mbt. de huidige opbouw van het terras (zie ook bijgevoegde afbeeldingen).
    Noch onze architect, noch onze huidige dakwerker hebben dit soort opbouw echter ooit gezien.
    Voor we verdere stappen ondernemen zijn we daarom op zoek naar wat meer zekerheid: Heeft iemand ervaring met dit soort opbouw?

Opbouw (van boven naar onder > zie ook bijgevoegde afbeeldingen)
    • Roofing dakbedekking
    • 3-4cm ongewapende beton
    • Hellingschappe?? (zie foto's )
    • plastiek folie
    • +/-8cm Structurele gewapende betonplaat
    Alvast bedankt!

Bijlagen

• Screenshot 2025-10-20 at 21.25.26.png
      Screenshot 2025-10-20 at 21.25.26.png
      265,3 KB · Weergaven: 47
    • Screenshot 2025-10-20 at 21.24.54.png
      Screenshot 2025-10-20 at 21.24.54.png
      2,4 MB · Weergaven: 48
    • Screenshot 2025-10-20 at 21.25.01.png
      Screenshot 2025-10-20 at 21.25.01.png
      1,7 MB · Weergaven: 47
    • Screenshot 2025-10-20 at 21.25.17.png
      Screenshot 2025-10-20 at 21.25.17.png
      2,3 MB · Weergaven: 48
    En wat is het precieze probleem ?
    Vroeger deden ze soms rare dingen.
    De moment om het goed te doen nu en meteen te isoleren ?

Ik zie 2 problemen:

1/ Het zand / chape tussen de twee betonlagen is doorweekt. Gezien we op sommige plekken wat betonrot + vochtplekken hebben, lijkt het me dat de dakbedekking aan vervanging toe is. Meteen isoleren is wat ons betreft dan de logische optie.

2/ Om naar EPB eisen te isoleren hebben we minimaal 10cm PIR nodig (aan dunnere isolatie materialen gaan we ons omwille van prijs niet wagen). Wanneer je deze platen op de huidige constructie legt, dan houden we te weinig hoogteverschil (+/-5cm ipv min. 15cm) over tussen raam en dakbedekking = risico bij zware regenval.

De enige oplossing waarmee we de vochtproblemen oplossen, juist isoleren, zonder risico op waterinfiltratie en aan een schappelijke prijs is:
    • Bovenste betonlaag + hellingschape + plastiek folie uitbreken
    • Nieuw dampscherm
    • PIR onder afschot
    • EPDM
    Toch liever eerst even checken of iemand dit soort opbouw eerder gezien heeft voor we aan die klus beginnen. Gaat allicht nooit 100% hetzelfde zijn, maar misschien leer ik nog iets bij voor ik eraan begin.

Foto 3 die korrels lijken op kurk. Maar wat doet dat materiaal daar? Van welk jaar is de woning.
    Waar moet de afvoer komen.

- Kurk lijkt me sterk, is veeleer nat zand materiaal
    - Bouwjaar 1974
    - Afvoer komt op laagste punt weg van de gevel (+/- zelfde locatie als op dit moment -> zie regenwaterafvoer centraal op de foto van de achtergevel)

Wanneer je deze platen op de huidige constructie legt, dan houden we te weinig hoogteverschil (+/-5cm ipv min. 15cm) over tussen raam en dakbedekking = risico bij zware regenval.
    Verhogen van het raam.

Alles wat slecht is verwijder je, daarna dampscherm, isolatie, dakdekking.

Lijkt mij broos materiaal, daarmee ga ik gokken op vermiculiet of ingeblazen isolatie (easycell bijvoorbeeld). Vermiculiet kan asbest bevatten.

Dergelijk opbouw zie ik wel vaker, maar advies geven zonder de situatie goed te zien doe ik liever niet.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan