• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dakwerken

Lid geworden
4 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste bouwers,

Er is een aannemer al maanden bezig met mijn dak te renoveren. In augustus zijn de afbraakwerken gestart, waar ik een zeer groot deel van op mij genomen heb en momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het hoofddak en moet er nog een klein stuk dak gebeuren.

Ik heb echter mijn twijfels bij de afwerking van het dak. In het dak zitten 2 kapellen, de afwerking aan de kapellen met pannen lijkt mij vreemd. Er zijn pannen die omhoog steken en zijn afgewerkt met koraflex.
Ook de onderverdeling van de pannen lijkt me niet meteen geslaagd. Er zijn kleine stukjes tussen gelijmd, een ander stuk is gewoon overbrugd met koraflex.

Ik heb tijdens de werken aangegeven toen de dakbedekking er af was gehaald (we hebben enkel de slechte kepers vervangen) dat dit niet vlak was. Deze opmerking is in dode aarde gevallen, er ging wel eens over geschaafd worden, het celit onderdak ging dit wel wat opvangen. Nu zit er een zonk & een bult in het dak.

Bovendien is de plank (muurplaat of hoe heet die) die in lijn ligt met het onderdak achteraf nog verhoogd geworden met een 2e plank van 2,7 cm dik.
De persoon die de dakgoten komt hangen gaf aan dat dit zo moest, anders was er te veel plaats tussen goot & pan (als ik het goed begrepen heb). Op zich geen probleem, maar het onderdak maakt nu een knik zodat er op het einde van het onderdak een gootje ontstaat. Het water kan daar niet weg, de tengelatten staan in het water.

Als laatste is er tegen de dakkapel met lood gewerkt op de pannen. Deze pannen zijn vlak, dus het water loopt hier toch gewoon tussen? Hier en daar is het lood vastgekit, maar niet overal. Zou het lood hier niet beter onder de pan zitten? (of beiden of …)? Of is dit normaal & moet het onderdak dit maar opvangen (maar dit loopt dus niet goed meer af)?
Ik weet niet wat ik kan of mag verwachten. Ik heb totaal geen referentiekader of dit nu nog door de beugel kan en ik me zorgen maak om niets of niet.
Kan iemand mij hier advies in geven? Graag op een positieve manier, opnieuw beginnen lijkt me niet meteen een optie.
De naam van de aannemer vermeld ik niet, het is niet meteen mijn bedoeling zijn reputatie te schaden.
Hierbij een aantal foto’s.

Bijlagen

• 20190820_081447.jpg
    20190820_081447.jpg
    607,9 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_164827.jpg
    20191103_164827.jpg
    314,7 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_165153.jpg
    20191103_165153.jpg
    151,2 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_165229.jpg
    20191103_165229.jpg
    311,6 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_165324.jpg
    20191103_165324.jpg
    370,3 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_173845.jpg
    20191103_173845.jpg
    454,3 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_174113.jpg
    20191103_174113.jpg
    335,7 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_174118.jpg
    20191103_174118.jpg
    303,8 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_174122.jpg
    20191103_174122.jpg
    377,3 KB · Weergaven: 4
  • 20191103_202042.jpg
    20191103_202042.jpg
    299,3 KB · Weergaven: 4
  • 20191021_203328.jpg
    20191021_203328.jpg
    290,1 KB · Weergaven: 4

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik vrees dat je niet veel positieve zaken gaat te horen krijgen. Sommige foto's tonen toch zaken die niet kunnen. Maar hoe je dit in orde gaat krijgen ... ik zou alvast niet het volledige bedrag betalen tot alles in orde is.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.713
Punten
113
Hulp vragen aan een technisch expert die uw belangen kan verdedigen en die een staat van bevinding kan opmaken. 

Dit verslag zal wel betalend zijn op uw rekening en niet - recupereerbaar van de aannemer.

Naar aanleiding van dit advies/ verslag de aannemer aangetekend in gebreke stellen voor de opgemerkte fouten. Hem uitnodigen voor een tegensprekelijke meeting waarbij alle betrokken aanwezig zijn. Dus ook je technisch raadsman enof de architect. Duidelijke afspraken OP VOORHAND maken over de draagkracht en de consequenties  van deze tegensprekelijke installatievergadering. Opstellen van een dading ondertekend door alle partijen met de getroffen afspraken en betalingen.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
ja klopt knosselaar op je dak bezig 

foto 153 + 229 als het hard waait zal de regen onder de loodslabe blazen, dit moeten stukjes zijn  aan elke pan apart die onder de bovenste pan vertrekken en tot de volgende pan lopen en elkaar overlappen ipv een lang stuk zeker met dit soort pannen

foto 324 had hij nog een lat moeten slagen boven de eerste zodat onderdak geleidelijk omhoog komt en er zich geen goot vormd, , onderdak heeft geen nut zo , water komt in die goot terecht en loopt naar links of rechts en daar in je dak ipv in de goot

foto 113 en 118  kan helemaal niet, heeft die man de pannen niet uitgemeten/uitgelegd?? kan niet en mag niet

onmiddelijk werken stop zetten en aannemer niet verder laten afwerken , hem een voorstel laten doen hoe dit allemaal op te lossen (dak is intussel dicht met onderdak dus werken kunnen gerust wat wachten)

Lid geworden
4 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties... Architect is ondertussen langs geweest en geeft ook aan dat onderdak moet aflopen. De verdeling van de pannen die niet netjes is en de loodslab waar het water onder waait vond hij ook niet kunnen, maar dit is volgens hem niet per se een structureel probleem. Hij gaf ook aan om geen diba folie te gebruiken onderaan het dak, maar EPDM. Heb ik destijds ook voorgesteld (had dit nog liggen zelfs), maar was niet nodig...

We zijn vandaag begonnen met de tengellatten in te korten en de onderdakfolie iets omhoog te brengen. De DIBA folie die daar nog eens onder zit kan ik niet meer wijzigen (deze zit een stuk onder de celit die dan weer aansluit op  de onderste muurplaat), maar de onderdakfolie die nog eens over de celit getrokken is dus wel. Het is het enige wat denk ik nog zonder grote afbraakwerken uit de brand kan gesleept worden... Een aantal mensen geven ook aan dat er in principe zo goed als niets op een onderdak terecht komt, maar goed, het moet toch aflopen vind ik, zeker de zijkanten waar dus gegarandeerd water gaat komen owv loodslab.

Wordt vervolgd...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.713
Punten
113
Wachteven.

Dus jij laat die aannemer met rust en begint zelf te bricoleren om het iet of wat in orde te brengen?

Niet zo slim hoor !!!

Stel nu eens dat je na de winter een lek in dat dak hebt.

Je  stelt de aannemer in gebreke.

je krijgt een aangetekend schrijven waarin staat: er is iemand anders aan het klungelen geweest op dat dak, onze garantie vervalt daardoor. 

En nu jij ???

Wat doe je dan ? 

Niets dus want aannemer heeft gelijk.

Echt, er bestaan dus juridische procedures om dit uit te klaren en jij en je architect vegen daar hun voeten aan.  Ziet dat dit niet als een boomerang in je gezicht terug komt!

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
ja straffe arch

inderdaad die stukjes pan zijn niet constructief verkeerd maar zijn wel de balle verkeerd aangaande "het goed vakmanschap" en aan die norm moet je dakwerker werken ook estethisch trekt dit op niks (vb als je later verkoopt waardevermindering!! )

ook info van luk niet uit het oog verliezen, als er later iets mis gaat trekt aannemer pollen terug en zegt dat eigenaar zelf genkosseld heeft aan zijn dak...(en hij heeft nog gelijk ook)

loodslabben zijn vrij makkelijk aan te passen (pannen losklikken  en aan elke pan nieuwe slab, onder bestaande schuine slab e voila opgelost)

onderdak is ook makkelijk op te lossen (vb stuk harde onderdak of planke onder)

die stukjes pan spijtig maar heel de rij losklikken en pannen opschuiven tot juiste breedte

enkel dat je dak wat golvend is kan je door de vingers zien

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan