• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Dakwerken offerte

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Waarderingsscore
42
Punten
28
Renovatie hellend dak:
- Verwijderen oude pannen en panlatten
- Plaatsen van onderdak DELTA-VITAXX PLUS
- Plaatsen nieuwe panlatten, plaatsen pannen STORMPAN 44 POTTELBERG ANTRACIET
- Aanwerk naar geburen gebeurt met lood, schouw word nieuw lood voorzien
- Plaatsen van isolatie, Isover Isocomfort 35 van 6cm dikte, word tussen de kepers geplaatst R-waarde 1,7
- IKO Enertherm 10cm dikte word tegen de kepers geplaatst R-waarde 4,5
- Trekker op schaar word aan de binnenkant verhoogt

Plat dak:
- Plaatsen extra kepers tussen bestaande balken met daarop OSB platen van 18mm dikte
- Branden van dampscherm V3
- Branden van toplaag IKO Pantera met granulaat voorzien van loden afvoer en aanwerk op de bestaande daken
- Isoleren van het plat dak Isover Isocomfort 35 van 12cm dikte, deze word tussen de balken geplaatst R-waarde 3,4
- IKO Enertherm 6cm dikte word tegen de kepers geplaatst R-waarde 2,7

Meerprijs voor een Velux dakraam van 114 x 118cm, 987 euro excl. btw.

Is deze offerte goed?
Wat mist de offerte van details?
Is er iets waar ik op moet letten of wat ik nog moet vragen aan de uitvoerder?
Is er iets waar we speciaal rekening mee moeten houden?
De aannemer zei dat hij eind januari kan. Wat voor ons wel goed is, alleen hoe zit het net met regen en kou op die dagen?
Kan iemand wat advies geven waar we op moeten letten?
Bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hellend dak:
Als je akoestisch goed wilt zetten gebruik je glaswol/rotswol i.p.v. pur platen.

Plat dak:
PIR platen bovenop je OSB voorzien i.p.v. glaswol tussen kepers. Je moet proberen een warm dak te maken i.p.v. koud.
Met deze renovatie gaat dat perfect

Renovatie hellend dak:
- Verwijderen oude pannen en panlatten
- Plaatsen van onderdak DELTA-VITAXX PLUS
- Plaatsen nieuwe panlatten, plaatsen pannen STORMPAN 44 POTTELBERG ANTRACIET
- Aanwerk naar geburen gebeurt met lood, schouw word nieuw lood voorzien
- Plaatsen van isolatie, Isover Isocomfort 35 van 6cm dikte, word tussen de kepers geplaatst R-waarde 1,7
- IKO Enertherm 10cm dikte word tegen de kepers geplaatst R-waarde 4,5
- Trekker op schaar word aan de binnenkant verhoogt

Plat dak:
- Plaatsen extra kepers tussen bestaande balken met daarop OSB platen van 18mm dikte
- Branden van dampscherm V3
- Branden van toplaag IKO Pantera met granulaat voorzien van loden afvoer en aanwerk op de bestaande daken
- Isoleren van het plat dak Isover Isocomfort 35 van 12cm dikte, deze word tussen de balken geplaatst R-waarde 3,4
- IKO Enertherm 6cm dikte word tegen de kepers geplaatst R-waarde 2,7

Meerprijs voor een Velux dakraam van 114 x 118cm, 987 euro excl. btw.

Is deze offerte goed?
Wat mist de offerte van details?
Is er iets waar ik op moet letten of wat ik nog moet vragen aan de uitvoerder?
Is er iets waar we speciaal rekening mee moeten houden?
De aannemer zei dat hij eind januari kan. Wat voor ons wel goed is, alleen hoe zit het net met regen en kou op die dagen?
Kan iemand wat advies geven waar we op moeten letten?
Bedankt.
Die iko enertherm is toch voor een sarkingdak en niet voor aan de binnenkant?
jij hebt toch geen sarking voorzien?
en de cachering van die enertherm is compleet dampdicht ...
en zoals Qacino zegt, géén koud dak meer aub!

Hellend dak:
Als je akoestisch goed wilt zetten gebruik je glaswol/rotswol i.p.v. pur platen.

Plat dak:
PIR platen bovenop je OSB voorzien i.p.v. glaswol tussen kepers. Je moet proberen een warm dak te maken i.p.v. koud.
Met deze renovatie gaat dat perfect
Voor het hellend dak doen we dat om plaats te besparen. Het wordt al kleiner vanbinnen en om die reden pur platen. Het is er nu net doenbaar om een kamer van te maken. Met de pur platen verliezen we 10 cm, met wol nog meer. De rd waarde is minstens even belangrijk dan de akoestiek. Er zit trouwens een beetje wol, dat gaat het niet helemaal doen maar toch voor een stuk volgens mij?

Verhaal van plat dak. We hebben buren waar de muur aangebouwd is en maar net iets hoger dan het dak nu, dan zijn er problemen met het metselwerk en afwatering. De beperkte dikte pur gaat langs de buitenkant, ik zie nu pas dat het verkeerd op de offerte staat, de glaswol onder de osb tussen de kepers.

Gaat die dampdichtheid problemen geven? Of wat bedoel je?

De glaswol ipv pur heeft niet enkel voor het hellend dak heeft niet enkel akoestisch een meerwaarde maar ook qua warmtedoorslag ( groter soortelijk gewicht).

Ivm plat dak, google eens het verschilt ussen een koud en warm dak. Daar leggen ze het beter uit dan dat ik kan op een forum :p

Ja, die uitleg kan leuk zijn Qacino, maar het probleem blijft met de buren. Het is trouwens wol aan de binnenkant en PIR plaat aan de buitenkant. Valt dat dan wel onder de noemer koud?

En van de warmtedoorslag weet ik ook, maar opnieuw we hebben al 10cm binnenkant moeten opofferen omdat sarking te duur is, die 10cm vervangen naar wol gaat het nog meer plaats wegnemen dus ook geen optie.

Laatst bewerkt:
De isolatiedikte is minimaal. Ook iets wat je makkelijk zelf kan doen. Je offert enkel cm op voor minder uitgave en meer comfort.
Verder..... Offertes opvragen . Aannemers kunnen beter inschatten ter plekke . Bereikbaarheid etc...

Ja, die uitleg kan leuk zijn Qacino, maar het probleem blijft met de buren. Het is trouwens wol aan de binnenkant en PIR plaat aan de buitenkant. Valt dat dan wel onder de noemer koud?

En van de warmtedoorslag weet ik ook, maar opnieuw we hebben al 10cm binnenkant moeten opofferen omdat sarking te duur is, die 10cm vervangen naar wol gaat het nog meer plaats wegnemen dus ook geen optie.
het is dus een duo dak??

De isolatiedikte is minimaal. Ook iets wat je makkelijk zelf kan doen. Je offert enkel cm op voor minder uitgave en meer comfort.
Verder..... Offertes opvragen . Aannemers kunnen beter inschatten ter plekke . Bereikbaarheid etc...
De prijs van de offerte is zeker goed.

Die isolatiedikte het verschil? Hoeveel wol heb je dan nodig voor de pur op te vangen. Als ik de pur wissel moet ik de latten ook dikker maken, dan heb je dat weer.

Offerteprijs is 9850 incl Betreft 70 m2 hellend dak, 10m2 plat dak.

het is dus een duo dak??
Ja zoiets. Is dat mogelijk denk je? Hoe werkt zoiets? En anders bij koud dak een heel goed dampscherm en die pur platen toch langs binnen. Dat maakt dan een goede dampdichtheid volgens je? Dus misschien zei ik tegen de aannemer langs buiten maar heeft die uit zijn goede onderneming ze langs binnen geplaatst op de offerte omdat dat de enige juiste oplossing is.

Laatst bewerkt:

het is dus een duo dak??
Ja zoiets. Is dat mogelijk denk je? Hoe werkt zoiets? En anders bij koud dak een heel goed dampscherm en die pur platen toch langs binnen. Dat maakt dan een goede dampdichtheid volgens je? Dus misschien zei ik tegen de aannemer langs buiten maar heeft die uit zijn goede onderneming ze langs binnen geplaatst op de offerte omdat dat de enige juiste oplossing is.
zoals ik al zei, die iko enertherm mag je enkel gebruiken voor sarkingdak.
kijk maar eens in de technische fiche.
je kan van de fabrikant al geen garantie krijgen als je het anders toepast.
duo daken zijn recente technieken maar vragen een gedegen hygrische berekening en een berekende damprem.

ik mis isolatiedikte en dampscherm + latten op dit vast te zetten (en spouw zo spouw maken)

het is dus een duo dak??
zoals ik al zei, die iko enertherm mag je enkel gebruiken voor sarkingdak.
kijk maar eens in de technische fiche.
je kan van de fabrikant al geen garantie krijgen als je het anders toepast.
duo daken zijn recente technieken maar vragen een gedegen hygrische berekening en een berekende damprem.
Toepassingsgebieden:
Rooftop: plat dak isolatie voor hout, beton en staaldak
Sarking: hellend dak isolatie (type NF met neutrale folie)
Floor: vloer isolatie (vloerverwarming en betonvloeren)
Wall: spouwmuur isolatie
Wrap: buitenmuur isolatie (gesloten voegen)
Comfort: zolder isolatie

voor plat dak gaat het toch ook. Of zie ik dat verkeerd.

Had de aannemer aan de lijn. Hij zei dat er een dampscherm moet komen onder de pirplaat en dsat het dan wel goed zou zijn. Zijn er verder nog opmerkingen?

In de tech fiche staat toch dat het enkel aan de buitenkant mag gebruikt worden? (En ook expliciet sarking).

In de tech fiche staat toch dat het enkel aan de buitenkant mag gebruikt worden? (En ook expliciet sarking).
Kan je me aangeven waar die tech fiche staat want ik vind ze niet.

Bekijk bijlage 77202
Volgens mij hebben ze verschillende soorten. Ik vraag het dan nog eens aan de dakwerker. Maar zou niet weten waarom het niet aan de binnenzijde kan.

Ik vraag het de fabricant, bedankt voor me erop te wijzen.

Bekijk bijlage 77202
Volgens mij hebben ze verschillende soorten. Ik vraag het dan nog eens aan de dakwerker. Maar zou niet weten waarom het niet aan de binnenzijde kan.

Ik vraag het de fabricant, bedankt voor me erop te wijzen.
En vraag aan de fabrikant bij welke opbouw van dak het mag gebruikt worden, en welke eigenschappen het eventuele dampscherm moet hebben.
zorg dat je een systeem hebt dat de goedkeuring draagt van de fabrikant.
en vermeldt vooral het feit dat je aan de binnenkant glaswol gaat plaatsen!
want een duo dak is zeer specifiek qua hygrisch gedrag.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan