• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Dakterras waterdichte laag vervangen

Florian2

Nieuw Lid
Reaction score
13
Beste,

Wij hebben twee jaar geleden een huis uit 1995 gekocht waarvan de gevels afgewerkt zijn met crepi. We merken nu op één kamer op het gelijkvloers vocht op de binnenmuur bij het plafond. Hierboven is een dakterras dat afgewerkt is met PVC dakbedekking met daarop een houten terras. Rondom staat een muurtje dat dienst doet als balustrade die ook afgewerkt is in crepi, de muur afdeksteen is echter te klein gekozen waardoor er slechts een oversteek is van ongeveer 1 cm, op sommige plaatsen wat meer, op anderen minder. De crepi loopt tot in de drupneus, waardoor de crepi ook op meerdere plaatsen is losgekomen net onder de afdeksteen. Het lijkt ook alsof hier al meerdere keren een poging is gedaan om dit af te kitten. Ook zie je onderaan de muurtjes ter hoogte van de terrasvloer dat deze naar voor komen door het opzwellen van de isolatie (rotswol).
Ons plan van aanpak is om alle muur afdekstenen te vervangen door exemplaren met voldoende horizontale en verticale oversteek, en de muur aan de tuinzijde te vervangen door een open balustrade (glas of metaal). Het vermoeden is ook dat het vochtprobleem dan zal verholpen zijn omdat er zo geen vocht meer achter de crepi kan komen.

Om alles uit te sluiten denken we er ook aan om ook de PVC dakbedekking te vervangen als we aan deze werken bezig zijn. De originele PVC dakbedekking op het platte 'hoofddak' is een jaar of 8 geleden vervangen, de dakbedekking op het terras niet. Dit betekent dus dat we eerst het houten terras moeten verwijderen.

Is het dan verstandig om de PVC volledig te verwijderen en te vervangen door bijvoorbeeld EPDM en bijkomstig isoleren (vermoed nu zeer weinig isolatie) of kunnen we de PVC laten liggen, en hierop isolatie plaatsen met daarop EPDM? We hebben geen ruimte meer om de vloer hoger te leggen, dus dit wil zeggen dat het houten kader waar de terrasplanken op rusten dunner moet. We hebben nu 9,5 cm tussen de dakbedekking en bovenkant terrasplank.

De problemen die zich voordoen als we de PVC verwijderen is het feit dat deze doek doorloopt tot onder de crepi en tot onder het raam. Ik heb ook een foto toegevoegd van tijdens de bouw waarop je kan zien dat de dakbedekking doorloopt tegen de muur en op de dorpel waarop het raam rust. Indien mogelijk willen we liever niet het raam en de crepi die op de gevelmuren zit verwijderen.

Het probleem met de PVC laten liggen is dat deze op de hoeken vrij hard is geworden, we gaan ook een muurtje verwijderen dat midden door het terras loopt (zie foto) waarrond de PVC in een hoek geplooid is. Kan dit hoekpunt wat dus vrij hard is de nieuwe EPDM beschadigen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Attachments

• 1682791758917.jpg
    1682791758917.jpg
    104,7 KB · Views: 47
  • 1682791758931.jpg
    1682791758931.jpg
    213,1 KB · Views: 47
  • 1682791758937.jpg
    1682791758937.jpg
    227,1 KB · Views: 47
Pvc dakhuid en kunnen perfect getest worden op lekken.
waarom overweeg je dat niet ipv te vervangen zonder dat je weet dat dit zin heeft?
trek eens een foto van hoe de pvc is ingewerkt in het metselwerk van dakrand/crepi.
vaak loopt het daar mis omwille van de toenemende trekkracht van uv belaste pvc.
trouwens, je beplanking staat veel te dicht tegen de rand.
o ja: zit er iets van waterkering onder de dekstenen, want die naad is nooit waterdicht.

Hoe kan ik dit (laten) testen?
We willen dus een muur verwijderen, hier is dan geen afdichting en zal dicht gemaakt moeten worden.
Helaas kan ik geen foto maken van hoe de pvc is ingewerkt omdat dit zich achter de crepi bevindt. Kan ik dit op een andere manier zien?
De beplanking zou ik kunnen oplossen als het terras verwijderd zou worden.
De deksteen heb ik nog niet losgehaald en weet dus niet of er waterkering onder zit.

Hoe kan ik dit (laten) testen?
We willen dus een muur verwijderen, hier is dan geen afdichting en zal dicht gemaakt moeten worden.
Helaas kan ik geen foto maken van hoe de pvc is ingewerkt omdat dit zich achter de crepi bevindt. Kan ik dit op een andere manier zien?
De beplanking zou ik kunnen oplossen als het terras verwijderd zou worden.
De deksteen heb ik nog niet losgehaald en weet dus niet of er waterkering onder zit.
Een goed lekdetectiebedrijf dat rooktest kan doen op dakhuid toont je elk gaatje in de pvc.
welke muur wil je verwonderen?
een opstand ?

Geachte
Ik zie dat je crepi niet door loopt tot op het dak vlak dus zit je daar met een koude brug en dat zal het probleem kunnen zijn normaal zet je eerst een strook isolatie met aansluiting van PVC of roofing of Resitrix ..... En daarop begint de crepi dan

Geachte
Ik zie dat je crepi niet door loopt tot op het dak vlak dus zit je daar met een koude brug en dat zal het probleem kunnen zijn normaal zet je eerst een strook isolatie met aansluiting van PVC of roofing of Resitrix ..... En daarop begint de crepi dan
Crepi mag niet doorlopen tot beneden: er dient altijd een spatzone in ander materiaal voorzien te worden.
ik zie niet in hoe jij kunt zien dat er géén isolatie achter de pvc en nog minder waarom een eventuele koudebrug een lek kan veroorzaken.

Ik heb een stuk van de crepi weg gehaald, het lijkt erop dat het doek niet is ingewerkt in de muur maar gewoon omhoog loopt tegen de muur.
Ik heb ook een foto toegevoegd van de muur die we willen weghalen omdat deze de doorgang op het terras erg versmald.

Attachments

• 1682837501741.jpg
    1682837501741.jpg
    208,8 KB · Views: 27
  • 1682837501749.jpg
    1682837501749.jpg
    193 KB · Views: 27
Wat betreft extra isoleren: die hoogte heb je niet tov je dorpels.
ik zou vooral die beplanking aan de zijkant eens wegnemen want daar mag je net niet aansluiten met de muren (2 à 3 cm afstand aahouden) wat bij jou wel het geval is.
je belast dat stuk van de muur veel te veel. Je water op het terras kan geen kanten op en heeft alle tijd om in te dringen.

Last edited by a moderator:
De pvc had moeten ingewerkt worden in het metselwerk en dan met een soepele (géén mortel!!!!) kit opgekit.
maar crepi op pvc zou ik nooit doen.
pvc krimpt sterk onder invloed van UV (kijk maar naar je hoeken die te strak staan) en trekt zichzelf en de rest kapot.

Ok dus concreet kan ik best de beplanking een keer weghalen om de situatie dan beter te bekijken, dat gaat vandaag helaas niet lukken omdat de planken blind bevestigd zijn en ik dus achteraan moet beginnen. Kruipt wel wat tijd in.
Voor wat betreft de fouten die zijn gemaakt met de pvc, wat zijn daar nog de opties om dit te verhelpen?
Als ik jou zo hoor kan het dus zo maar zijn dat ook de pvc lekt waardoor we vocht zien in plaats van de te kleine afdeksteen, ik zie overigens geen waterkering onder de afdeksteen. Deze gaan we dus sowieso vervangen. Heb jij nog goede ervaringen met iemand die deze lektesten/rooktesten uitvoert in regio Noord Antwerpen?

Ge moet goed lezen wat er staat er wordt niet over een lek gesproken maar gewoon vocht en ik zeg dat er eerst een strook isolatie moet geplaatst worden met waterdichting waarop dan de crepi start zo heb je geen koude brug en kan je geen schimmel of vocht ontstaat

Ik zie inderdaad geen water maar wel de verf op de binnenmuur die opbolt en loskomt.

Wees dan maar zeker dat het door de koude brug komt dat geeft vocht plekken het beste wat je dan kan doen is de opening tussen het dak vlak en de crepi opvullen met isolatie iets dunner dan crepi en afsluiten met een waterdichting en klemprofiel

Ok dus concreet kan ik best de beplanking een keer weghalen om de situatie dan beter te bekijken, dat gaat vandaag helaas niet lukken omdat de planken blind bevestigd zijn en ik dus achteraan moet beginnen. Kruipt wel wat tijd in.
Voor wat betreft de fouten die zijn gemaakt met de pvc, wat zijn daar nog de opties om dit te verhelpen?
Als ik jou zo hoor kan het dus zo maar zijn dat ook de pvc lekt waardoor we vocht zien in plaats van de te kleine afdeksteen, ik zie overigens geen waterkering onder de afdeksteen. Deze gaan we dus sowieso vervangen. Heb jij nog goede ervaringen met iemand die deze lektesten/rooktesten uitvoert in regio Noord Antwerpen?
Ligt de pvc los op het terras?
een rooktest is zinnig als de dakhuid zichtbaar is opdat eventuele lekken (rook) zichtbaar zijn.
met de beplanking er op is dat niet mogelijk.
je kan bv de zijkanten/aansluitingen met muren vrijmaken: dat zijn doorgaans de plaatsen waar lekken ontstaan.
sowieso zal je de beplanking verder van de gevels dienen te brengen, alsook de afstand tussen de planken.

Wees dan maar zeker dat het door de koude brug komt dat geeft vocht plekken het beste wat je dan kan doen is de opening tussen het dak vlak en de crepi opvullen met isolatie iets dunner dan crepi en afsluiten met een waterdichting en klemprofiel
Een koudebrug creëert geen vocht hé.
er zit simpelweg niet genoeg vocht in de lucht om dergelijke schadebeelden te veroorzaken.
dus geen condensatie (waar jij op doelt).

Ik zal je maar gelijk geven als dakwerker heeft toch geen zin om nog te reageren er wordt hier niet over lekken gesproken en jij raad lek detectie aan dat veel geld kost hopelijk vinden ze het probleem ik ga mijn tijd in nuttige zaken steken

Ik zal je maar gelijk geven als dakwerker heeft toch geen zin om nog te reageren er wordt hier niet over lekken gesproken en jij raad lek detectie aan dat veel geld kost hopelijk vinden ze het probleem ik ga mijn tijd in nuttige zaken steken
Een lekdetectie binnen kost 375€ excl btw en eventueel een verplaatsingskost.
een rooktest van een dak kost maximaal 610€ excl btw en verplaatsing.
ik ken geen dakwerken die goedkoper zijn.
ik ken ook geen dakwerkers die voor minder dan 1000€ uit hun bed komen en blijkbaar hebben die een groot bed want het duurt een half jaar voor ze er uit zijn.

maar niemand houdt je tegen om langs te gaan en een offerte te maken ter oplossing van het probleem.

Ik heb een stuk van de crepi weg gehaald, het lijkt erop dat het doek niet is ingewerkt in de muur maar gewoon omhoog loopt tegen de muur.
Ik heb ook een foto toegevoegd van de muur die we willen weghalen omdat deze de doorgang op het terras erg versmald.
Toon eens wat foto’s van de vochtschade binnen.

Is het dan verstandig om de PVC volledig te verwijderen en te vervangen door bijvoorbeeld EPDM en bijkomstig isoleren (vermoed nu zeer weinig isolatie) of kunnen we de PVC laten liggen, en hierop isolatie plaatsen met daarop EPDM? We hebben geen ruimte meer om de vloer hoger te leggen, dus dit wil zeggen dat het houten kader waar de terrasplanken op rusten dunner moet. We hebben nu 9,5 cm tussen de dakbedekking en bovenkant terrasplank.
Ik zie foto 1, het terras ligt klaar voor een nieuwe laag. Hij mag het waterdicht gaan maken maar nu met EPDM. Pfffff.
Geen idee wat je budget is. EPDM wordt vaak gekozen omdat het laag in prijs is, dat moet je in dit geval echt uit je hoofd zetten.

En toch begrijp ik hier ook wel het gegeven punt van ontbrekende isolatie als aanzet, koudebrug dus en de mogelijke gevolgen binnen.

Hoe zit die vochtschade er binnen uit ? Heeft TS daar een foto van ? Hij spreekt over plafond.
Dan zou ik al eerder richting insijpelend water denken.
Hoeken en kanten controleren om te beginnen , maar daarom dienen inderdaad die terrasplanken deels verwijderd te worden.

Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief