• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dakterras en inkijk

Lid geworden
22 mei 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo allemaal,

We zijn met een grondige renovatie van onze woning bezig. Onze woning is vrijstaand en rustig gelegen.
Langs de ene kant staat er een huis pal naast ons, langs de andere kant staat er een huis een stuk verder naar voor aan de straatkant (+/-20m verder). Langs elke kant is er een goede 3m van de scheiding.

Achter aan het huis is er een dakterras. Op de plannen staat er aangegeven dat het terras omgeven wordt door een muurtje (+-/1.2m hoog). We hadden de architect gevraagd om het muurtje dat uitgeeft op onze tuin te vervangen door een balustrade. Wegens omstandigheden is die verandering niet gebeurd, en is de woning vergund met het muurtje. De architect verzekerde ons dat dit in uitvoering kon veranderd worden. Aan de zijkant van het terras blijven de muurtjes naar beide buren toe.

Echter, onze buren klagen dat ze hierdoor inkijk krijgen. Dit zijn de buren wiens huis +/-20m verder naar de straatkant ligt. De inkijk is dus zeker niet naar hun woning, want dit ligt vooraan, maar van heel schuins naar hun zwembad (afstand terras tot hun zwembad is +/-15m). De inkijk lijkt mij HEEL beperkt tot een stukje tussen twee bomen door. Echter vrij ironisch: die spatie tussen de bomen komt er enkel omdat de buur een berk had uitgedaan, want hij is allergisch voor het stuifmeel ervan.

Wat is er hier van aan?

PS: ik ben niet zeker of hun zwembad vergund is, want het ligt volgens plan ruimtelijke ordening eigenlijk in bosgebied.

PS2: het zijn zeker geen slechte buren... maar dit is frustrerend, want we willen eigenlijk alleen maar meer zicht op ONZE tuin.

Lid geworden
22 mei 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Jep, bestaande woning ligt deels in bosgebied. Volgens vergunning gemeente geen probleem om uit te breiden, maar enkel via optopping (vandaar dakterras).

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
482
Punten
63
Dan zou ik antwoorden dat door hun zwembad en zwembadfeestjes jouw eigendom met 55.000€ in waarde is vermindert.
Want wie wil nu naast jengelende en joelende kinderen wonen die zitten te spetteren in water en dan nogeens snacht die zwmpartijtjes in het maanlicht met die zwoele muziek.
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Allee Luk, na scharrelkinderen ook spartelkinderen ! (sorry, kon het niet laten)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.139
Punten
113
Ik pik dat : spartelkinderen.
:love:
Kinderen die in plassen springen, de beken induiken op zoek naar watertorretjes en schrijvertjes, die met hun neus boven een vijver hangen ( en erin ) om vissen te bekijken, die libelle volgen in hun vlucht , die met een kletskooreke en een paperclip hun eerste vis vangen. Die rapper kunnen zwemmen dan fietsen , die meer in het water zitten dan achter hun spellekesscherm, die meer kunnen vertellen over hun 20.000mijl onder de zee dan over pokemon en pikachu.
Kinderen die spelen .

Voor degeen die willen weten waar GVO het over heeft, lees dit even op onze site
Scharrelkinderen › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
522
Punten
93
Ik denk dat voor veel kinderen de tuin ofwel te steriel is, ofwel gewoon afwezig... Onze tuin is nog een maanlandschap, met een hoop aarde erop. Die hoop verleggen is 2 dagen werk voor nen volwassene, maar iedere keer dat ik buiten kijk ligt em precies toch ergens anders. De jongeste is daar precies nen mol in.

Als het geregend heeft doet em niets liever dan links/rechts fietsen. Want dan liggen er veel plassen en vooral modder.

Lid geworden
22 mei 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Haha, onze achtertuin doet momenteel ook mee aan de biodiversiteit, vooral door de tijd dankzij de andere buurman, die zijn tuin helemaal niet onderhoudt ?

Nu ja, als het officieel bosgebied is mag niemand waarschijnlijk klagen. Alleszins ben ik dat type niet.

Allee, ik hoop dat ik dit civiel kan oplossen, weliswaar door op men strepen te staan... en dat de buurman daar ook voor open staat. Anders moet hij maar officieel gaan klagen zeker.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan