• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Daksystemen alles in 1

Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Weet er iemand de verzamelnaam voor zogenaamde alles-in-een systemen voor dakisolatie zoals Isotherm sarking en Isotec XL?
Ik vind enkel deze twee producten terug maar kan geen vergelijk met anderen maken omdat ik er geen ander vind  :/

 
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
'isolerende dakelementen' ?

zo uit het hoofd denk ik nog aan merken zoals Unilin, Geramat of Kingspan.

 
 
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmm op isolerende dakelementen vind ik ze ook niet.

Die drie anderen lijken me toch wel iets anders te zijn, geen aluminium drager op de isolatie.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
mja, elk merk heeft zo een beetje zijn systeem

Ik zou dan nog eens googelen op "sarking" maar ik betwijfel of je nog veel andere merken gaat vinden.

 
 
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Waarom wil je per sé zulke platen? Snelheid van uitvoering? Dien je een zekere R- of U-waarde te halen?

De meeste zijn gemaakt uit PIR of PUR en in de praktijk isoleert dat niet beter dan minerale wol of EPS...

De ideale dakisolatie heeft ook voldoende massa... massadichtheid is eigenlijk belangrijker dan een goede lambda-waarde.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Keon zei:
Waarom wil je per sé zulke platen? Snelheid van uitvoering? Dien je een zekere R- of U-waarde te halen?

De meeste zijn gemaakt uit PIR of PUR en in de praktijk isoleert dat niet beter dan minerale wol of EPS...

De ideale dakisolatie heeft ook voldoende massa... massadichtheid is eigenlijk belangrijker dan een goede lambda-waarde.

En bijkomend: Zulke systemen scoren zeer slecht wat betreft geluidsisolatie !
 
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Keon zei:
Waarom wil je per sé zulke platen? Snelheid van uitvoering?

De reden waarom we dit willen proberen is inderdaad de snelheid van uitvoeren en het gebruiksgemak, minder risico dat we iets verkeerd doen.
We zijn geen pro's en dit zou ons werk doen vergemakkelijken.
Maaike Maai zei:

Toch wel ver geklikt aangezien ik een goede vergelijking wilde maken.
Ik heb de meeste van die links dan uiteraard ook gezien, doch lijkt het er niet op.
Als ze aluminium dragers gebruiken, is het over heel het oppervlakte wat ongetwijfeld de prijs en het gewicht omhoog doet gaan.
Deze aluminium platen zijn ook niet verwijderd van de isolatie maar er recht tegen geplakt dus zou ik daar inboren ipv enkel het aluminium
Bij anderen gebruiken ze houten latjes ipv aluminium.
charel schreef:
En bijkomend: Zulke systemen scoren zeer slecht wat betreft geluidsisolatie !

Qua geluidsisolatie gaan we tussen de balken nog wel iets van glaswol steken.
Geluidsvaster dan nu zal het alleszins wel zijn, nu ligt er gyproc met weetikhet en dan van die asbest leitjes.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Keon zei:
De meeste zijn gemaakt uit PIR of PUR en in de praktijk isoleert dat niet beter dan minerale wol of EPS...

PIR en PUR isoleren beter dan Minerale wol en EPS
Vergelijk maar lambda waardes.

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
hoow zei:
Keon zei:
De meeste zijn gemaakt uit PIR of PUR en in de praktijk isoleert dat niet beter dan minerale wol of EPS...

PIR en PUR isoleren beter dan Minerale wol en EPS
Vergelijk maar lambda waardes.

Lambda-waarde, dat is eerder theorie en kan je behalen in labo-omstandigheden. De praktijk is anders... check bijvoorbeeld eens de Climacubes-studie.
 
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik als leek even tussenbeide mag komen.
Beide systemen zullen wel hun voor en nadelen kennen.
Zo weet ik bv dat minerale wol ideale behuizing is voor muizennestjes, maar ook dat het al decennia lang prima isolatie is.
Labowaarden zijn inderdaad vaak verschillend van de praktijk.
In mijn geval zal alles wat recent is beter zijn dan wat er nu op mijn dak ligt.
Mijn dak is volgens mij meer dan 100 jaar oud.
Het is misschien beter om een geïnformeerde en gestaafde discussie in een ander thread te houden?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik zou een dikke isolerende houtvezelplaat als onderdak plaatsen (60 à 160mm), dan heb je meteen iets als nooddak (voor een maand of 3 - 4) en eveneens een sarkingdak. Enig verschil is dat je ook nog tengel- en panlatten moet leggen.

Met zo'n houtvezelplaat heb je meteen ook een goed zomercomfort en een goed geluidscomfort.
 
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor zij die een gelijkaardige zoektocht opgaan, de term 'sandwichpaneel' word blijkbaar ook gebruikt.

Zo heb ik nog een leverancier extra gevonden met gelijkaardig materiaal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan