• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

dakopbouw isolatie

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Hallo iedereen,

Ik heb hier al eens een topic geopend ivm de isolatie van ons dak, maar om het overzichtelijk te houden heb ik verkozen om een nieuw topic te openen.

Huidige situatie: hellend dak met kepers en gordingen met 16 cm ruimte tussen de kepers.
Er komt een volledig nieuw dak op (enkel de houten structuur wordt behouden), maar dus nieuw onderdak, lattenwerk, leien,… (ter info, we doen een IER)

Het liefst vanal zou ik met cellulose isoleren (warmtedoorslag vermijden in de zomer, akoestiek, natuurproduct,…) maar 16 cm is natuurlijk heel weinig (lambda = 0.038, dus R bij 16 cm = 4.2)
Initieel dachten we dan om het dak uit te dikken naar boven (om binnen geen ruimte/volume te verliezen), om er op die manier 14 cm bij te creëren = in totaal 30 cm plaats wat een mooie dikte is voor cellulose.
Echter valt de prijs serieus tegen om het dak naar boven toe uit te dikken.

Daarom dacht ik nu aan volgende opstelling:
Leien > lattenwerk > 2x onderdak steico 35 mm universal dry houtvezelplaat geschrankt plaatsen (dus 70mm in totaal, lambda = 0.043 dus R = 1.6) > vervolgens 16 cm opvullen met cellulose > intello plus > gipsplaat met 30 mm PUR (R = 1.4)

Op die manier komen we aan een R van 4.2 + 1.6 + 1.4 = 7.2
Nog altijd niet gigantisch hoog, maar ik denk dat we hier toch wel mooie resultaten mee kunnen bekomen?

Enkele vragen:
- Wat vinden jullie van deze opbouw? Is het onderdak te dik om de cellulose in de zomer te laten ademen?
- Best cellulose vervangen door glaswol met lambda 0.032 om R = 5 ipv 4.2? Zal het onderdak genoeg akoestische isolatie bieden en warmtedoorslag in de zomer tegenhouden?
- Vormt de PUR voor het darmscherm een probleem? Ik vermoed van niet want de R van 1.4 is vrij laag tov de totale R?

Heel erg bedankt allemaal!!!

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
292
Punten
63
Lijkt mij een ingewikkelde opbouw.

Vanwaar de keuze om houtvezelplaten te gebruiken als onderdak en geen kunststof folie?
Hoeveel lawaai heb je in de buurt? Hoe hoog is de woning? Hier in een rustige buurt hadden we met 8 cm glaswol en gyproc weinig last van geluid.

Met de 7 cm houtvezelplaten en 3 cm PuR + 16 cm cellulose heb je al 26 cm.
Ik zou eerder kiezen voor 26 cm cellulose/glaswol of 10 cm pur onderaan.
Hoeveel is het duurder om naar buiten uit de vlakken en hoe weegt dat op tegen bijkomende kosten voor houtvezelplaten, PUR bij de gyproc en ingewikkeldere installatie?

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Thx voor de info!
Er zijn hier heel veel opstijgende vliegtuigen! Dus in die zin wil ik graag iets hebben dat akoetisch ook goed isoleert.
180m2 dak voorzien van 14 cm extra spanten (om 30 cm in totaal te hebben), kost 15.000€...

Houtvezelplaten heeft ook zijn prijs, maar in alle geval zou ik toch 1 laag houtvezelplaat (steico of celit 4d) als onderdak willen owv alle andere redenen (koudebruggen vermijden, luchtdicht afwerken, akoestisch/thermisch isoleren,...) dus de meerkost voor een extra plaat is vrij weinig...

De nok van de woning is 7.5m hoog.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
205
Punten
43
Ik zou alvast de cellulose niet vervangen door minerale wol. Toch zeker niet als het gaat over warmtedoorslag. Denk dat cellulose daar vele malen beter scoort.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Neen idd, warmtedoorslag zal beter zijn met cellulose.
De enige reden om naar minerale wol te switchen is de betere lambda (0.032) om zo toch een hogere R te hebben, en de warmte doorslag zou toch wat gecounterd worden met de dubbele houtvezelplaat (70 mm in totaal)

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
275
Punten
63
Mss is dit ook wel interessant:

Kostprijs voor 200mm is bij ecomat 76,71€/m² maar misschien kan er wel wat korting af bij bestelling van 180m² of ergens anders natuurlijk.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Ja inderdaad! Interessant en goed om te weten dat die mogelijkheid bestaat. Ook niet goedkoop natuurlijk haha

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Nog iemand bemerkingen/tips ivm bovenstaande dakopbouw?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
Uitdikken met sparrenexpanders of je dakconstructie volledig vernieuwen en eventueel spanten van 22cm of zelfs 30cm overwegen. Dat zijn al 2 mogelijkheden die in me opkomen. Ik weet niet hoe handig je bent maar ik heb in't verleden ooit zelf sparrenexpanders gemaakt voor een fractie van de prijs.
Ik vind het al positief dat je wolplaten overweegt en die zou ik zeker plaatsen.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Ja dat waren we initieel ook van plan, tot bleek dat het plaatsen van sparrenexpanders om uit te dikken op 15.000€ komt.
Je bedoelt dat het positief is dat we minerale wol overwegen ipv cellulose?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
Liever de cellulose, dat is beter voor de hittedoorslag. Eventueel je dakopbouw simuleren in U-wert (eerst effe een account aanmaken en je bent vertrokken).

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
En waarschijnlijk ligt het aan mij maar ik vind het niet zo ingewikkeld?
- qua onderdak wouden we sowieso gebruik maken van een Celit 4D of alternatief (owv alle voordelen van dat product), dus het enige verschil is nu dat het 2x dergelijke onderdakplaat (Steico 35mm) is, geschrankt geplaatst
- cellulose inspuiten gingen we sowieso doen (in bovenstaande dakopbouw weliswaar maar 16 cm ipv 28 cm)
- afwerken met gyproc moet sowieso, dus een paar cm PUR erbji zal het niet extra moeilijk maken, lijkt me?
of vergis ik mij?

Bedankt alvast voor de info!!

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Liever de cellulose, dat is beter voor de hittedoorslag. Eventueel je dakopbouw simuleren in U-wert (eerst effe een account aanmaken en je bent vertrokken).
wat bedoelde je met
"Ik vind het al positief dat je wolplaten overweegt en die zou ik zeker plaatsen."

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
wat bedoelde je met
"Ik vind het al positief dat je wolplaten overweegt en die zou ik zeker plaatsen."
Dat dat zeker een heel goed onderdak is die houtwolplaten (à-la celit, celit, ...).

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
wat bedoelde je met
Dat dat zeker een heel goed onderdak is die houtwolplaten (à-la celit, celit, ...).
Alright! dan snap ik wat je bedoelt!

Dus nu is eigenlijk de vraag: zal 7 cm houtvezelplaat (2x Steico 35 mm) genoeg zijn tegen de hitte doorslag en het lawaai van de vliegtuig, en kan ik dus minerale wol met lambda 0.032 (isover 32 of knauf naturrol 032) gebruiken op beter thermisch te kunnen isoleren? Cellulose heeft natuurlijk als voordeel dat het in ieder hoekje zal geraken...

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
wat bedoelde je met

Dus nu is eigenlijk de vraag: zal 7 cm houtvezelplaat (2x Steico 35 mm) genoeg zijn tegen de hitte doorslag en het lawaai van de vliegtuig, en kan ik dus minerale wol met lambda 0.032 (isover 32 of knauf naturrol 032) gebruiken op beter thermisch te kunnen isoleren? Cellulose heeft natuurlijk als voordeel dat het in ieder hoekje zal geraken...
-> hittedoorslag: nogmaals, simuleer eens met U-wert...

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
205
Punten
43
Mij hebben ze ooit wijs gemaakt dat een beetje houtwol extra niks noemenswaardigs ging doen tegen hittedoorslag. Ik had 16 cm minerale wol al in het dak en wou er nog 14 cm houtwol extra bijsteken... tegen de hittedoorslag dus. Maar omdat me toen werd gezegd dat dat niet veel zoden aan de dijk zou zetten, heb ik toen voor 14 cm veel goedkopere minerale wol gekozen.

Nu ben ik bezig aan het dak van mijn achterbouw en daar steek ik de volle 26 cm houtwol in. Volgend jaar zal ik weten te zeggen of het inderdaad een verschil maakt (niet alleen qua prijs ?)

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
wat bedoelde je met

-> hittedoorslag: nogmaals, simuleer eens met U-wert...
Super leuk programma om wat mee te spelen!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan