Dakisolatie: PUR-platen en/of glaswol

Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
We willen ons hellend dak langs buiten na-isoleren met pur-platen = sarkingdak (zie bijgevoegde tekening – rood). De zolderruimte is aan de binnenzijde reeds afgewerkt met houten planchetten en wordt gebruikt als slaapkamer.

Wat zouden de voor- en nadelen zijn om tegelijkertijd met pur-platen glaswol (of een andere isolatiemateriaal) aan te brengen van buitenaf, op de bestaande houten planchetten (zie op de tekening – blauw).

Wat is dan beter: rood, blauw of de combinatie van beide?

Voor alle duidelijkheid: de binnenafwerking kan niet verwijderd worden (daarom sarkingdak).

 
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    34,4 KB · Weergaven: 1

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.376
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
hoe zou je 'blauw' uitvoeren ?
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor het plaatsen van pur-platen moet de dakconstructie toch blootgelegd worden, met dakpannen en al. Op dat moment zouden we in principe ook glaswol kunnen aanbrengen, van buitenaf, tussen de kepers. Terwijl de meerwaarde van deze tweede isolatielaag voor mij nog onduidelijk blijft, weet ik nu al zeker dat het een meerprijs met zich mee zal brengen. Aan de andere kant wil ik niet achteraf spijt hebben omdat ik het niet gedaan heb en het dan te laat is.  
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.376
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
een 'wol' heeft een groter volumemassa, daardoor beter geschikt in het voorkomen van overhitting in de zomer. PUR is ook de duurdere optie. 

Heb je reeds een onderdak ? Indien wel, zou ik absoluut de optie om langs binnenuit te werken eens bekijken.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Je gaat je wol opsluiten tussen twee dampdichte lagen en dus geen dampopen dak constructie hebben. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar het is mijn insziens toch beter bij een hellend dak dampopen naar buiten toe te werken.

In plaats van het veel te dure en veel te lichte PUR, kan je beter ook eens kijken naar houtvezelplaten, bv. Gutex Ultratherm. Dat heeft wat massa dus gaat beter akoestisch en warmtebufferend werken... en het is dampopen.

Is er eigenlijk een dampscherm aanwezig? Is er al een ander onderdak?
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien druk ik mij niet duidelijk uit: blauw, rood, ….   :/

Daarom heb ik nog een tekening gemaakt (zie bijlage).  ‘Rood’ staat voor PUR-platen, ‘Blauw’- voor wol. Met het zwarte pijltje heb ik houten planchetten aangeduid. Een extra laag van wol zou dan tussen de kepers kunnen komen liggen, op de bestaande houten planchetten.

Maar begrijp ik je goed Tjay, dat ik ipv PUR-platen zou houtvezelplaten van Gutex Ultratherm kunnen leggen? Heb ik dan die bijkomende isolatielaag van glaswol nodig of niet?
 

Bijlagen

  • afb.02.jpg
    afb.02.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.376
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
hoe zit het met het dampscherm ?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Of je die extra laag isolatie (glaswol) nodig hebt of niet, moet je zelf beslissen - jij betaalt de komende 60 jaar de verwarmingsfactuur :). Ik ben persoonlijk van mening dat je niet dik genoeg kan isoleren, dus zelfs met 16 of 20 cm Ultratherm platen, kan er nog gerust een centimeter of 20 bij hoor... Mijn totale isolatiepakket is ongeveer 40cm (tussen 35cm-38cm cellullose, 35mm multiplex top, dat is de dunne variant van die ultratherm).

De opbouw die jij tekent, met PUR platen aan de koude zijde, is dus dampdicht... daar zou ik me veel meer zorgen over maken dan over een centimeter meer of minder... 

Is er ventilatie in huis? En heel belangrijk, is er een dampscherm of niet? Zonder dampscherm wordt het behoorlijk complexer en ga je verplicht PUR platen moeten nemen (dus dampdichte opbouw); er bestaan wel enkele vuistregels over hoe dik je dan maximaal mag gaan met de glaswol (te dik betekent condensatie in je glaswol = bye bye isolatie). Met dampscherm ga je veel meer (en vooral: goedkopere, ecologischere, en tout court betere) materialen kunnen gebruiken, en als je dat wil, een dampopen dakopbouw kunnen maken.
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
De oorspronkelijke idee was: sowieso dampscherm en dan > PUR-platen > onderdakfolie > pannen. De 2de laag in wol was echter bedoeld als een (duurdere) optie. Ik ben ook een voorstander van goede isolatie, maar heb er toch wat bedenkingen bij. Tweede lag is gelijk aan meerprijs en het zal misschien dan nodig zijn om (actieve) ventilatie te plaatsen ook.

Variant met houtvezelplaten lijkt mij veel interessanter: zelfs met twee lagen, Ultratherm+ Thermoflex, zou het waarschijnlijk goedkoper uitkomen dan met PUR-platen alleen. En daarbij nog betere geluidisolatie en betere vochtregulatie (= geen extra ventilatie). Of zie ik iets over het hoofd? Waarom zou men dan nog voor de PUR-platen kiezen?

Ter info: op de zolder bij ons zijn er 2 slaapkamers en 2 badkamers met douches. De ruimtes worden nauwelijks verwarmd, de douches zijn allebei aangesloten op een ventilator, rechtstreeks naar buiten.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door grivna

Waarom zou men dan nog voor de PUR-platen kiezen?


Da's een vraag die ik (en allicht nog wel wat mensen hier) zich vaak stellen. Onbekend is onbemind, de leefwereld van de doorsnee DHZ'er bestaat wat isolatie betreft blijkbaar uit PUR ("uit het buske") en glaswol ("van de gamma/brico/hubo").
 
Ter info: op de zolder bij ons zijn er 2 slaapkamers en 2 badkamers met douches. De ruimtes worden nauwelijks verwarmd, de douches zijn allebei aangesloten op een ventilator, rechtstreeks naar buiten.


Misschien toch even meegeven dat een badkamerventilator geen residentieel ventilatiesysteem is zoals men dat typisch bedoeld... zoek best eens op wat "systeem C" en "systeem D" betekent:
  1. ventilatie over de HELE woning (niet alleen afvoer in de vochtige ruimtes maar ook toevoer in de droge ruimtes! in een luchtdicht huis kan je immers niet gecontroleerd alleen lucht afvoeren).... 
  2. voortdurende ventilatie, niet enkel wanneer er direct vocht geproduceerd wordt (douche/bad/koken).

 

Zeker als je eerder in je bericht zegt "betere vochtregulering" (lees: meer dampopen naar buiten) en "dus geen extra ventilatie nodig", da's een verkeerde redenering. Er moet immers een dampscherm geplaatst worden (dat houdt het vocht van binnenshuis tegen - in de winter is het droog buiten, vochtig binnen en dan heeft vocht de neiging via het dak te willen naar buiten gaan, dus daarom een dampscherm om dat te vermijden)... dat betere vochtregulering zorgt ervoor dat eventueel vocht dat door het niet-perfecte (niet oneindig dichte) dampscherm toch nog naar de constructie & isolatie gaat, ongehinderd kan uitdrogen en niet zich opstapelt.

Maar: een dampscherm goed aansluiten wil zeggen: dampdicht... en luchtdicht aansluiten op de pleister in je woning. Je dak luchtdicht maken wil zeggen dat er geen "natuurlijke trek" meer door je huis gaat.. dus dat de lucht die er vandaag inzit, er bij wijze van spreken over 5 jaar nog inzit. Ik moet je niet uitleggen dat je door allerlei menselijke activiteiten (ademen, koken, badkamergebruik, deo's, parfums, verven, ...) vanalles in die lucht brengt... en dat er dan ook nog eens veel materialen gebruikt worden die vanalles in de lucht brengen (vooral: meubels met formaldehyde lijmen, maar ook: radon uit courante pleistertypes, etc...). Niks waar je onmiddellijk van doodvalt, maar op lange termijn niet helemaal koosjer zijn. Vandaar dat men dus zegt: goed isoleren (dus luchtdicht maken) betekent dat je op één of andere manier de binnenlucht regelmatig moet verversen.

Regelmatig verversen is NIET ene keer per dag uw ramen 20 mins opensmijten... om te beginnen wil ik de mensen zonder ventilatie maar met luchtdichting zien doen (... doesn't happen)... ten tweede is er al tot treurens toe bestudeerd dat na die 20 minuten uw ramen opensmijten het een paar uur duurt voor je lucht terug verontreinigd is tot hetzelfde niveau als voor de ramen openzetten... met andere woorden, dat lost voor 20 van de 24u per dag in huis niets op.

Vandaar: gecontroleerd lucht verversen, hetzij met een ventilatiesysteem C, hetzij met een systeem D. De andere mogelijkheden (systeem A en systeem B), daar dient tijdens de ontwerpfase van het huis rekening mee gehouden te worden en de kans is klein dat je dat zomaar kan "implementeren".

Enfin, ik heb geen aandelen in ventilatie-unit-winkel-distributeurs (helaas niet), maar hopelijk wordt zo een beetje duidelijk waarom "goed isoleren" en "goed ventileren" samen gaan; jammer dat ik u daar potentieel mee op kosten jaag, maar beter dat ge het nu weet en niet achteraf uzelf stilletjes vergiftigd in huis... Maar dat allemaal ter zijde... goede keuze, die Ultratherm :)

Ter info: er bestaan ook alternatieven voor Gutex zoals: Pavatex, Holtherm, ... die zijn soms duurder/goedkoper, dus als je offertes vraagt best eens horen wat het "huismerk" is ...
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat een betoog Tjay! Wat ik heb ervan begrepen is dat isolatie en ventilatie altijd samen gaan, hé. En waarschijnlijk hoe dikker de isolatielaag, hoe belangrijker wordt dan de ventilatie. Ik zal het nog zeker met onze aannemer bespreken. Intussen heb ik hem gevraagd om de optie van houtvezelplaten te bekijken. Ben benieuwd wat hij zal zeggen.

Maar begrijp ik het goed dat een combinatie PUR + MinWol zomaar kan vervangen worden door een combinatie houtvezelplaten + houtwol? Uiteraard in het geval dat alle andere voorwaarden: m²K/W waarde, dampscherm, ... dezelfde blijven.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Helaas heeft de dikte van de isolatielaag er niet veel mee te maken - van zodra er een dampscherm is (wat voor condensatieredenen bij elke isolatielaagdikte nodig is), heb je alles luchtdicht gemaakt. Op dat moment is ventilatie nodig.

Wat "vervangen" betreft: de combinatie PUR+minerale wol is dus geen goede combinatie (niet dampopen naar buiten toe). Dat los je op door de PUR door houtvezelplaten te vervangen, op dat moment heb je een dampopen constructie en kan je die minerale wol zonder problemen steken. (Let wel, PUR heeft een lage lambdawaarde, en je zal dus al snel 10 cm PUR door 15 cm houtvezelplaat moeten vervangen om dezelfde U of R waarde te behouden).

Je kan als je wil de minerale wol daarna nog vervangen door houtwol of cellullose of ... dat heeft meer massa en zal dus beter warmtebufferend werken en beter akoestisch isoleren. Persoonlijk vind ik die 2 laatsten ook belangrijk dus ik zou dat doen, maar dat zal je ook aan het prijskaartje zien.
 
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.744
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat betreft de optie "enkel PUR-platen": je gaat je beklag doen over het geluid bij regen, echt waar.

Dat dempt het geluid dus geen bal, zo'n Unideck systeem!

Heb al een paar vrienden die nadien langs binnen zijn gaan bij-isoleren, puur vanwege het geluid.

 

 
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tjay en flesjespa, bedankt voor jullie reacties!

Tjay, je hebt mij kunnen overtuigen voor wat betreft houtvezels vs PUR. Nog een vraag maar. Begrijp ik het goed dat zelfs met de combinatie houtvezelplaten + houtwol zal niet kunnen ontsnappen aan het ventilatieverhaal? Ook als we de zolderruimte niet als woonruimte gebruiken, maar alleen als slaapruimte? Overigens zijn er op het dak 5 Velux ramen voorzien die dan ook nog op een kier kunnen blijven staan. Over de ventilatoren in de douches heb ik al geschreven.

Wat zouden dan eventueel de gevolgen kunnen zijn van een slecht geventileerde zolder: ‘gewoon’ een slechte luchtkwaliteit of veel erger- schimmel- en condensvorming?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Klopt, ongeacht de materiaalkeuze... PUR... PIR... minerale wol... houtwol... of combinatie van alles... van zodra je het dampdicht maakt (en dat is bij elke isolatie zo om condensatie te vermijden), moet je ventileren. Er zijn wel materialen die beter tegen condens kunnen, of daar zelfs immuun voor zijn (ik zeg maar iets: EPS of foamglas) maar dat ga je dan typisch niet in je dak steken.

Moeilijk te zeggen wat het probleem gaat zijn als je niet ventileert... dat kan perfect meevallen en geen problemen veroorzaken als je vaak genoeg verlucht. Worst case stapelt het vocht zich op en ga je structureel boven de 70% RV onder je dak, en is er kans op schimmel... echt moeilijk te voorspellen.

ALS je besluit om niet meteen in ventilatie te investeren, hou dan  vooral de RV (in de zomer) en de CO2 concentratie in de gaten nadat alles luchtdicht gemaakt is. RV gaat je iets over schimmelrisico zeggen (onder 70% blijven... voor zover het buiten geen 85% is he maar dus ook onder de 70%)... CO2 concentratie is een indicator voor luchtkwaliteit (ben daar niet 100% mee eens, maar bon, voor deze doeleinden voldoet het), daar kan je de grenswaarden ook voor googlen (400 ppm ofzo??? ken het niet vanbuiten).

Op lange termijn is de enige structurele oplossing bij het serieus nemen van isolatie vrees ik wel: ventileren. Je huis luchtdicht maken = geen lucht erin of eruit... tja, ne vis zijn water moet ook soms ververst worden in de bokaal he, of ge gaat hem niet meer zien zitten en op een dag drijft hij op zenne rug :). Langzaam maar zeker ga je de concentraties van CO2 en andere toffe chemicalien opdrijven in huis... misschien dat dat door ramen/deuren/kieren/spleten toch nog voldoende weggaat zonder erg (dan is het dus nog niet luchtdicht), maar als je seffens zegt: na mijn dak ga ik al mijn ramen vervangen en nieuwe deuren zetten met valdorpels etc... ja dan is echt alles luchtdicht in huis en gaat ventilatie onvermijdelijk zijn.

Dus kortom: ... zolang je huis niet te goed gerenoveerd is, kan je er misschien mee weggeraken... van zodra je doorzet met renoveren, zal het een aandachtspunt moeten worden.

In all honesty: ik vind persoonlijk de luchtkwaliteit in huis zeer belangrijk en heb dan ook waanzinnig zot gedaan met de ventilatie & de filters die er bij horen... zelfs met alle gigantische luchtlekken die we hier hebben (voor de moment is 25% van de lucht in huis afkomstig uit luchtlekken en niet via de ventilatie... maar ik ga die luchtlekken wel wegwerken mettertijd). 

Ben dan ook twee jaar bezig geweest met dakisolatie/renovatie en ventilatie... ik raad het niemand aan om het zo ver te drijven... maar ik denk dat je er wel de nodige aandacht aan moet besteden. Enfin soit, ik weet niet van welke regio ge zijt, maar anders moogt ge altijd eens binnenspringen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.376
Waarderingsscore
2.786
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door grivna

 Ook als we de zolderruimte niet als woonruimte gebruiken, maar alleen als slaapruimte?


je spendeert doordeweeks meer tijd in u slaapkamer dan in u woonkamer. ( alé, als ik ni in de zetel in de woonkamer in slaap val he)
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mannen, merci voor jullie antwoorden. Ik vat voor mijzelf nog eens alles samen:

- thermische isolatie: verschillende methodes/ materialen/prijzen. Dampscherm: is een vereiste.
- akoestische isolatie: een absolute aanrader.
- ventilatie: ??? Daar zou ik graag eerst een (onafhankelijke )advies willen vragen ter plaatse. Ik zoek het nog uit op het internet.

En begrijp mij aub niet verkeerd: technisch gezien weet ik en snap ik het heel goed dat ventilatie een goede zaak is. Niet roken, met een fietshelm rijden, om de 6 maanden naar een tandarts gaan, jaarlijks naar uroloog voor onze prostaat, op een groen licht wachten om de weg over te steken… doen we toch ook niet (altijd)?  :)

Dus hoop ik dat ik een of andere (goedkopere) compromis zal kunnen vinden om alsnog natuurlijk te blijven ventileren (ipv mechanisch). Misschien is het naïef van mijn, maar ja…  

We wonen in een hoek-rijhuis, totale dakoppervlakte is liefst 125m2. Reken er maar zelf uit…
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Ik vind "uw vuile lucht het huis uit halen" nu toch nog net een andere categorie dan "zet ne fietshelm op". Van het eerste gaat ge garandeerd ziek worden, van het tweede kan dat ALS ge iets aan de hand krijgt... 

Ik zou zeggen: lees er elke brochure van onze overheid over isolatie op na... het zal er instaan... met reden. 

Desalniettemin, je kan het onvermijdelijke uiteraard nog even wegdrukken en dan komt dat over een half jaar wel terug naar boven, hehe :) ... Pas wel op aan wie je dat "onafhankelijke advies ter plaatse" vraagt. De meeste aannemers die hier over de vloer komen, kijken heel erg vreemd als je met een paar luchtdichtingsmanchetten komt aanzetten, of als ik mijn loodgieter zot verklaar omdat die gewoon zijn diamantboor al tegen de buitenmuur aan het zetten was voor een ventilatorke naar buiten te hangen ("awelja, ventilatie he" ... ). En die mannen die hier mijn badkamer gepleisterd hebben... ik denk niet dat die twee kadee's wisten waarvoor pleister dient in een huis... Enfin soit: er zijn twee groepen aannemers: zijn die het doorhebben en zij die het nog niet doorhebben. Die laatste gaan er onvermijdelijk uit (nieuwbouw EPB vereisten zijn van die mate dat je er niet meer geraakt zonder aandacht voor luchtdichting)... Normaal zou je bij EPB verslaggever of architect wel de juiste raad moeten krijgen.

Sowieso al veel succes met de isolatiewerken... 
 
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan iedereen een gelukkig Nieuwjaar! Een ideaal moment trouwens om plannen te maken. Wat onze dakisolatie betreft zullen we eerst een advies vragen aan het kenniscentrum Duurzaam Wonen en Bouwen van de provincie West-Vlaanderen (www.acasus.be ). Ook zal ik nog eens overleggen met onze aannemer voor wat de voor- en nadelen betreft tussen PUR en houtvezels. We zien dan wel… Ik laat jullie zeker nog iets weten.

Tjay, bedankt om mijn ‘scherp’ te willen stellen :) Je hebt zeker een punt. Het is wel zo dat alles in het leven een prijs heeft. In de bouw is het ook niet anders :) En wat we uiteindelijk kiezen hangt af van wie we zijn en van de prioriteiten die we stellen (binnen de grenzen van ons budget).
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Voila, maak na overweging de voor jullie beste keuze :).

hou ons op de hoogte hier, succes!
 
Bovenaan