dakisolatie hellend dak: rockwool of powerroof

• Tags dakisolatie hellend dak isolatiemateriaal renovatie
  • bib

Lid geworden
    22 apr 2012
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    hallo,

ik heb een offerte ontvangen waarbij het gebruik van powerroof isolatie wordt aangeprezen.

ik was van plan om van binnen uit mijn te renoveren dak naderhand te isoleren met rockwool.

voor het voorstel van powerroof was ik aanvankelijk wel enthousiast, maar dat is momenteel wat afgezwakt:

- hoge isolatiewaarde met weinig gewicht en dunne diktes, maar de warmtedoorslag is wel slecht te noemen.

- bij isoleren kan niet met powerroof wegens dampdicht.

- akoestische isolatie waarde onbekend.

het lijkt me dat rockwool echt een betere isolatie is, zonder nadeel van akoestiek en warmtedoorslag.

iemand ervaringen en tips?

powerroof kost mij geplaatst 47 euro/m², wat zou rockwool kosten?

alvast bedankt!

de warmtedoorslag van rockwool is nu ook nie echt goed te noemen hé. wil je isolatie met een goeie warmtedoorslag, moet je naar houtflex of cellulose gaan volgens mij...

Hallo,

Ik heb voor mijn renovatie voor sarkingdak (powerroof 12 cm) gekozen.

Ik heb voor dit systeem gekozen, omdat mijn huis een groot stijl dak heeft, met afgewerkte kamers op het 1e verdiep direct onder het dak.

als ik wilde isoleren tussen de kepers was ik verplicht om mijn volledige binnenafwerking te slopen, en dat ging veel meer kosten dan de meerprijs voor de powerroof.

nadelen:

- niet ecologisch

- niet dampopen, dus niet zomaar bijisoleren tussen de kepers

- duurder, alhoewel je de prijs moet vergelijken met een isolatie met een winddicht onderdak zoals Cellit, met menuiserite wordt je dak nooit deftig winddicht en blaast de wind in je isolatie... en dan valt de meerprijs wel mee. Zeker als dat de sloop van je volledige binnenwerk uitspaart.

- geluid is inderdaad niet goed.

Langs een drukke baan/ kruispunt/ luchthaven zou ik dat nooit nemen. maar mij stoort het niet van de vogeltjes buiten te horen fluiten. Hangt er dus van af waar je huis gelegen is.

Je binnenafwerking (gyproc) houdt veel meer geluid tegen dan de structuur erboven.

Regen is geen probleem, dat hoor je maar een klein beetje.

- Je dak verhoogt serieus, dat is niet overal mogelijk.

- Je kan de werken niet zelf uitvoeren (meestal niet), andere isolatie kan je zelf aanbrengen en zo veel geld uitsparen.

- Warmtedoorslag: daar ben ik niet helemaal van overtuigd. Heb vorige zomer de binnenkant van de isolatie gemeten met IR-thermometer en dat kwam absoluut niet warm (max 25-26°, even warm als de lucht temp). Niet vergeten dat bij powerroof de stoflatten 4 cm zijn ipv 1 cm, Hierdoor staan de pannen verder van de isolatie (minder stralingswarmte) en kunnen ze langs onder veel beter ventilleren. De zolder was wel warm (25-26°C max), maar vermoedelijk te wijten aan een uitbouw met veel glas en geen zonneweringen op de gelijkvloers die rechtstreeks uitgaf onder het dak, en alle warmte kon naar boven. Sinds een paar maand zijn die gaten toe, dus van zodra het terug warm wordt kan ik iets meer zeggen over de warmtedoorslag. Ik vermoed echter dat het niet zo dramatisch is als beweerd wordt (voor de dikte van 12 cm).

groeten,

Nayy

Als je rots- of glaswol neemt van een dikkere densiteit èn genoeg van dikte (>20cm) valt de warmtedoorslag enorm mee. Veluxen ofzo hebben het grootste aandeel erin. Naast de aangehaalde voordelen, zal het ook goedkoper zijn denk ik. Zeker als je het zelf plaatst ( kom je aan mischien aan +- 1/3 vd prijs).

nayy;1724744 wrote:
    Niet vergeten dat bij powerroof de stoflatten 4 cm zijn ipv 1 cm, Hierdoor staan de pannen verder van de isolatie (minder stralingswarmte) en kunnen ze langs onder veel beter ventilleren. groeten,

Nayy

Waarom zijn deze dikker?

ik dacht dat er boven op de powerroof eerst grote spanten kunnen gelegd worden (verticaal)

en daarbovenop het onderdak (bv deltamaxx of eternit,..) met daarboven de stoflatten en de panlatten en pannen?

Ben ik hier mis of wat is hier de beste oplossing tussen de isolatie en het onderdak?

Waarom zijn deze dikker?

ik dacht dat er boven op de powerroof eerst grote spanten kunnen gelegd worden (verticaal)

en daarbovenop het onderdak (bv deltamaxx of eternit,..) met daarboven de stoflatten en de panlatten en pannen?

Ben ik hier mis of wat is hier de beste oplossing tussen de isolatie en het onderdak?[/quote]

Powerroof is isolatie en onderdak in 1.

Powerroof wordt rechtstreeks op je dak gevezen (door je stoflatten), en dat zijn serieuse schroeven. Omdat die schroeven zo dik zijn, durven normale stoflatten wel eens opensplijten. Daarom worden er veel dikkere genomen.

Dat was toch de uitleg die mijn dakwerker me gaf...

Op je powerroof platen en onder de stoflatten ligt er nog een soort doek (rectivent) om insijpeling van eventueel water te verhinderen... en er komt geen 'normaal onderdak' meer aan te pas...

Nayy

janvanlandeghem;1724804 wrote:
    Als je rots- of glaswol neemt van een dikkere densiteit èn genoeg van dikte (>20cm) valt de warmtedoorslag enorm mee.

bij voorkeur voor een dak: > 25 cm, is idd naar mijn mening beste materiaal

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan