• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dakisolatie anno 2022

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Hallo iedereen,

We moeten ons hellend dak volledig vernieuwen (ook onderdak en structuur etc) en beginnen dus van 0.
Dat geeft ons de mogelijkheid om te isoleren zoals we willen.

Oorspronkelijk dacht ik aan isover 35 24 cm of gelijkaardig van Knauf.

Ik zou echter ook zoveel mogelijk het geluid willen tegen houden (vliegtuigen) en de warmte in de zomer buiten houden.

Zijn vlasvezel, houtvezel of cellulose dan beter? Wat qua prijs? Wat denken jullie? Over heel het dak is er slechts 1 velux. De helft van de ruimte onder het dak is zolder en de andere helft zijn slaapkamers/gang/badkamer.
Ik heb al wat zitten rondlezen maar alles is op korte tijd zo veranderd…

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Alles met een hoger soortelijk gewicht scoort beter tegen warmtedoorslag.
dus houtvezelplaat, cellulose, wol,…
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Uit mijn zoektocht, 15 jaar geleden ongeveer, kwam hetvolgende:
  • Als je het zelf doet, is het het goedkoopste. Dus als je die isover zelf gaat plaatsen is dat het goedkoopste...
  • Wil je beter beschermt zijn tegen warmtedooslag, moet je als DHZ-er overschakelen op houtvezelplaten... MAAAAAR, die dingen zijn loodzwaar, niet eenvoudig in verwerking & plaatsing, dus eigenlijk ga je er hééél veel tijd in steken om die dingen te plaatsen.
  • Als je het wil laten doen, ben je prijs kwaliteit het beste met cellulose. MAAR dan moet je wel een onderdak hebben dat "dicht" is, en dus ook daar naar een celit 4d ofzo iets overgaan. Zorgt ook voor een aantal cm extra "isolatie". Dat gaat het verschil niet maken maar toch...
Wij hebben gekozen voor cellulose, en geholpen bij de plaatsing. Eerst een dag met het dampscherm geholpen, waar de plaatser het overal "vastniette", heb ik het overal luchtdicht gemaakt met tape & pasta.
Bij het effectieve inblazen heeft de plaatser het "blaaswerk" gedaan, terwijl wij de zakken in het machien moesten gieten.

Moest ik opnieuw bouwen/verbouwen zou ik hetzelfde doen, maar zou ik nog iets meer doen dan de 24cm die ik nu gedaan heb... Maar ja, spijt komt altijd te laat hé :).
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Moest ik opnieuw bouwen/verbouwen zou ik hetzelfde doen, maar zou ik nog iets meer doen dan de 24cm die ik nu gedaan heb... Maar ja, spijt komt altijd te laat hé :).
als het een troost mag zijn:
ik had onlangs een gesprek met een collega-concurrent en die hadden een hellend dak met 5 cm isolatie uitgebreid met een extra 22cm isolatie.
Netto opbrengst van die investering (al weet ik niet meer of het op gasverbruik was ): 6%
ZES procent minder verbruik...
Die eerste 5cm is gewoon het belangrijkste...dat was dus opnieuw de conclusie.

Geen spijt hebben...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
en ook de afwerking aan de velux ten gronde nemen.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Netto opbrengst van die investering (al weet ik niet meer of het op gasverbruik was ): 6%
ZES procent minder verbruik...
Die eerste 5cm is gewoon het belangrijkste...dat was dus opnieuw de conclusie.

Geen spijt hebben...
De belangrijkste 5 cm...wel nefast voor je EPC...dus daar zou je misschien wel spijt hebben. Hier zal er 26 cm houtwol in het dak gaan. Nettokost: € 1000... Opbrengst later...een veelvoud. Tenminste als ze blijven zweren bij het EPC-attest. En ja, hopelijk toch ook voor onmiddellijk comfort
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Hoeveel dakisolatie zouden jullie steken? Bij ons staat nu 220 mm knauf multifit berekend. Hoeveel zouden jullie meer doen en waarom?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Hoeveel dakisolatie zouden jullie steken? Bij ons staat nu 220 mm knauf multifit berekend. Hoeveel zouden jullie meer doen en waarom?
Warmtedoorslag vermijden
dikker en zwaarder materieel
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Hoeveel dakisolatie zouden jullie steken? Bij ons staat nu 220 mm knauf multifit berekend. Hoeveel zouden jullie meer doen en waarom?
Bouwfirma had 20 cm voorzien. We doen daar 7.5 cm bij.
Had meer gemogen, maar kon niet helaas.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Bij de vernieuwing van ons dak zijn we voor de 'zwaarste' rockwool gegaan (densiteit te bekijken op fiches, was denk ik spouwmuurisolatie die veel goedkoper was dan de dakisolatie). in combinatie met cellit4D van 22 mm. Het rolluik op de velux en luchtdichte afwerking zijn minstens even belangrijk.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
In mijn vorige woning zat 32cm Knauf Multifit 035. Slaapkamers onder het dak werden nog steeds snel warm wanneer de zon scheen. De opbouw van het dak was wel zeer slecht. Geen tengellatten en geen verluchting langs de nokpannen want de vorige eigenaar had de nokpannen met flexim geplaatst. Hierdoor kon de warmte afgegeven door de pannen niet weg. Onderdak was gewone onderdakfolie.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
In mijn vorige woning zat 32cm Knauf Multifit 035. Slaapkamers onder het dak werden nog steeds snel warm wanneer de zon scheen. De opbouw van het dak was wel zeer slecht. Geen tengellatten en geen verluchting langs de nokpannen want de vorige eigenaar had de nokpannen met flexim geplaatst. Hierdoor kon de warmte afgegeven door de pannen niet weg. Onderdak was gewone onderdakfolie.

Misschien ook wel een dingetje waar de gemiddelde EPC-man waarschijnlijk niet mee akkoord gaat, maar ik zou aanraden om ook geen veluxen op het zuiden te plaatsen. In de winter heb je dan wel gratis warmte van de zon, maar als we voort mogen gaan op de huidige klimaatverandering en zomers zoals we die net gehad hebben worden normaler, dan zit je constant met ruimtes die oververhitten. Niet alleen in de zomer trouwens, in een goed geïsoleerde woning zal de zon ook al behoorlijk wat warmte kunnen geven in die ruimte in het tussenseizoen.
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
In mijn vorige woning zat 32cm Knauf Multifit 035. Slaapkamers onder het dak werden nog steeds snel warm wanneer de zon scheen. De opbouw van het dak was wel zeer slecht. Geen tengellatten en geen verluchting langs de nokpannen want de vorige eigenaar had de nokpannen met flexim geplaatst. Hierdoor kon de warmte afgegeven door de pannen niet weg. Onderdak was gewone onderdakfolie.

Misschien ook wel een dingetje waar de gemiddelde EPC-man waarschijnlijk niet mee akkoord gaat, maar ik zou aanraden om ook geen veluxen op het zuiden te plaatsen. In de winter heb je dan wel gratis warmte van de zon, maar als we voort mogen gaan op de huidige klimaatverandering en zomers zoals we die net gehad hebben worden normaler, dan zit je constant met ruimtes die oververhitten. Niet alleen in de zomer trouwens, in een goed geïsoleerde woning zal de zon ook al behoorlijk wat warmte kunnen geven in die ruimte in het tussenseizoen.
je kan ook op veluxen rolluiken plaatsen. Dan heb je weinig last van de zon.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Met u-waarden van rond de 0,16 (Rc=6) is de faseverschuiving van de temperatuur aan de onderkant van het dak geen factor van betekenis en daarmee de rol van zwaarder isolatiemateriaal klein.

Resteert geluidsdemping. Bij de mate van geluidsdemping van het dak moet je naar de systeemopbouw kijken i.p.v. naar individuele aspecten als gewicht isolatiemateriaal. Bij een massa-veer systeem wordt de geluidsdemping bepaalt door het gewicht van de massa (dakbeschot en afwerking), de mate van akoestische ontkoppeling tussen beide massa's en de mate van demping in de veer. Als je kijkt naar geluidsdempingstudies van bijvoorbeeld scheidingswanden dan zie je zelden dat extra zware rotswol als veer geadviseerd wordt en dat lichte glaswol in combinatie met zware afwerking zeer goede geluidsdemping geeft.

Ik zou mij dus concentreren op de massa van de afwerklaag en de akoestische ontkoppeling daarvan en daarnaast voor een simpele lichte knauf ecose of iets dergelijks gaan toepassen. Overigens vind ik cellulose ook een prachtig isolatiemateriaal vanwege vocht- en brandgedrag.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
U waarde is van ondergeschikt belang (If ever) mbt faseverschuiving.
it’s all about soortelijk gewicht.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
In mijn vorige woning zat 32cm Knauf Multifit 035. Slaapkamers onder het dak werden nog steeds snel warm wanneer de zon scheen. De opbouw van het dak was wel zeer slecht. Geen tengellatten en geen verluchting langs de nokpannen want de vorige eigenaar had de nokpannen met flexim geplaatst. Hierdoor kon de warmte afgegeven door de pannen niet weg. Onderdak was gewone onderdakfolie.

Misschien ook wel een dingetje waar de gemiddelde EPC-man waarschijnlijk niet mee akkoord gaat, maar ik zou aanraden om ook geen veluxen op het zuiden te plaatsen. In de winter heb je dan wel gratis warmte van de zon, maar als we voort mogen gaan op de huidige klimaatverandering en zomers zoals we die net gehad hebben worden normaler, dan zit je constant met ruimtes die oververhitten. Niet alleen in de zomer trouwens, in een goed geïsoleerde woning zal de zon ook al behoorlijk wat warmte kunnen geven in die ruimte in het tussenseizoen
Daarvoor hebben ze screens uitgevonden.

Verder ben ik een fervente voorstander van cellulose, perfect tegen geluid (op empirische wijze vastgesteld) goed tegen warmtedoorslag, eenvoudig te plaatsen.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Wat ik wel heb gemerkt uit eigen ervaring... Ik heb 2 veluxen op het zuiden in mijn zolder. Allebei met rolluiken.
Dakisolatie is 6cm rockwol tussen de kepers en 24cm glaswol erover "geprikt" met de isover suspente systeem. Het werd nog goed heet boven. De veluxen leken -zelfs met de rolluiken WEKEN omlaag- precies radiatoren die continue hitte uitstraalde. Ik kon mijn hand er bekan niet op laten rusten.

Was er wel verbaasd door zelf.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
U waarde is van ondergeschikt belang (If ever) mbt faseverschuiving.
it’s all about soortelijk gewicht.
Hoe lager de u-waarde hoe kleiner de top-top waarde van de sinus van de temperatuurcurve die de faseverschuiving weergeeft. Basis natuurkunde. Dus compleet mee oneens dat u-waarde geen belangrijke parameter in de discussie is. Misschien was dat vroeger zo toen de u-waarde van een dak veel hoger lag en daarmee het belang van soortelijk gewicht groter was.

edit, ah, ik snap het, door alleen naar de faseverschuiving te kijken en niet naar de temperatuurcurve kan je redeneren dat de faseverschuiving gedicteerd wordt door soortelijk gewicht maar het gaat om het effect en dat is het temperatuurgedrag. Het maakt nogal uit of je bij 3 uur faseverschuiving na 3 uur 0,2 graden warmer is of dat je bij 3 uur faseverschuiving 1 graden temperatuurverhoging voor de kiezen krijgt. Daarom is u-waarde voor temperatuurbeleving wel degelijk van belang. Door dat te negeren en heel technisch alleen faseverschuiving te benoemen in jouw antwoord en niet in te gaan op temperatuur zet je lezers op het verkeerde been. Jammer.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
U waarde is van ondergeschikt belang (If ever) mbt faseverschuiving.
it’s all about soortelijk gewicht.
Hoe lager de u-waarde hoe kleiner de top-top waarde van de sinus van de temperatuurcurve die de faseverschuiving weergeeft. Basis natuurkunde. Dus compleet mee oneens dat u-waarde geen belangrijke parameter in de discussie is. Misschien was dat vroeger zo toen de u-waarde van een dak veel hoger lag en daarmee het belang van soortelijk gewicht groter was.

edit, ah, ik snap het, door alleen naar de faseverschuiving te kijken en niet naar de temperatuurcurve kan je redeneren dat de faseverschuiving gedicteerd wordt door soortelijk gewicht maar het gaat om het effect en dat is het temperatuurgedrag. Het maakt nogal uit of je bij 3 uur faseverschuiving na 3 uur 0,2 graden warmer is of dat je bij 3 uur faseverschuiving 1 graden temperatuurverhoging voor de kiezen krijgt. Daarom is u-waarde voor temperatuurbeleving wel degelijk van belang. Door dat te negeren en heel technisch alleen faseverschuiving te benoemen in jouw antwoord en niet in te gaan op temperatuur zet je lezers op het verkeerde been. Jammer.
@MarcMarc
ik ben dergelijke simplistische opmerkingen niet gewoon van je; ik verwacht beter.

het getuigt van weinig intellectuele ernst om over faseverschuiving te spreken zonder dat er isolatie aanwezig zou zijn, dus die open deur intrappen hoef je niet te doen. Voor de duidelijkheid: er kan niet eens faseverschuiving zijn zonder isolatie.
maar neem 2 verschillende soorten isolatie met dezelfde U waarde (wat je dus in praktijk zult hebben/nastreven) dan zal het pakket met het hogere soortelijk gewicht het best scoren mbt warmtedoorslag op 2 aspecten: de variatie in temperatuur aan de binnenkant en de faseverschuiving.
eigenlijk zijn er 2 parameters die het effect van doorslag en amplitudevariatie bepalen: de soortelijke massa maar ook de soortelijke warmte (=temperatuurgeleidingsvermogen=lambda/rho*c).
zo heeft bv een celluloseplaat een lambda van 0,038 en een soortelijke warmte van 12,78 terwijl glaswol ook een vergelijkbare lambda heeft van 0,035 maar een soortelijke warmte van 60 en daarmee vele malen slechter presteert naar faseverschuiving en amplitudevariatie toe.

Een vertraging van minstens 10u wordt aangeraden.
50484B82-62F5-4E59-9138-E5A2DB7D19AF.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan