• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dakbalken rusten op ytong muur

Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo!

Ik ben bij een verbouwing een muur op zolder aan het zetten waar de balken van het dak op zullen rusten. Dit wordt een muur uit ytong. Voorheen stond hier een muur met betonblokken maar die was scheef en had maar 1 deuropening. Mijn vraag is of het een probleem gaat zijn voor de ytong blokken om de puntbelasting van de balken te dragen? Kans op scheuren of erger?

Alavst bedankt!
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik ben bij een verbouwing een muur op zolder aan het zetten waar de balken van het dak op zullen rusten. Dit wordt een muur uit ytong. Voorheen stond hier een muur met betonblokken maar die was scheef en had maar 1 deuropening. Mijn vraag is of het een probleem gaat zijn voor de ytong blokken om de puntbelasting van de balken te dragen? Kans op scheuren of erger?


...

De oude muur stond op dezelfde plaats en met het uitbreken zag je de balken toch degelijk bewegen.

Heel eerlijk:
dit klinkt niet alsof dit besproken is met een stabiliteitsingenieur, maar dat je al begonnen bent en toen bedacht dat het er misschien toch wat instabiel uitzag...

Ik zou de boel stutten en een architect/ingenieur laten komen voor je verder werkt.
Die kan je dan meteen helpen bij het opstellen van de aanvraag omgevingsvergunning (vroegere bouwvergunning), die verplicht is bij wijzigingen aan de dragende structuur van een woning. Moest er iets gebeuren bent u niet verzekerd en mogelijk ook aansprakelijk indien er gewonden vallen!
De stabiliteits ingenieur bekeek kwam voor meerdere zaken maar bij deze muur ging hij er lichtjes over en hij zei dat het prima was met ytong maar dan moest ik op de plaats van de balken een betonblok of dergelijke nemen. Maar ik wou toch eens horen wat anderen dachten van deze situatie.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als de stabiliteitsingenieur dat gezegd heeft, dan zal het wel waar zijn.
Giet er een slofje voor een betere krachtenverdeling, en dan verder.
Er zitten toch metalen wapeningsroosters (murfor, murfor compact, ytofor,…) tussen de lagen Ytong, hoop ik?
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Als de stabiliteitsingenieur dat gezegd heeft, dan zal het wel waar zijn.
Giet er een slofje voor een betere krachtenverdeling, en dan verder.
Er zitten toch metalen wapeningsroosters (murfor, murfor compact, ytofor,…) tussen de lagen Ytong, hoop ik?
Ik zal hem maar vertrouwen dan ? en ja, er is ytofor gebruikt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan