• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dakbalken rusten op ytong muur

Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo!

Ik ben bij een verbouwing een muur op zolder aan het zetten waar de balken van het dak op zullen rusten. Dit wordt een muur uit ytong. Voorheen stond hier een muur met betonblokken maar die was scheef en had maar 1 deuropening. Mijn vraag is of het een probleem gaat zijn voor de ytong blokken om de puntbelasting van de balken te dragen? Kans op scheuren of erger?

Alavst bedankt!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat hangt van welke gewichten alles moet dragen af. Hoe het verdeeld wordt.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Kan je geen betonbalk onder de balken storten om gewicht te verdelen
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bedankt voor de reacties!

Echt gemakkelijk zal dat niet gaan maar ik kan er eens over nadenken ?
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Kan je goed begon storten op ytong aangezien het zoveel vocht opneemt? Of gewoon de blok goed bevochtigen?
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Welke Ytong ga je gebruiken ? C2 ? C3 ? C4 ? C5 ?
Los daarvan: de draagkracht van ytongblokken is niet zo hoog.
Daarom is het zoals reeds aangehaald door stefan beter om een verdeelbalkje te storten op de muur.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Kan je goed begon storten op ytong aangezien het zoveel vocht opneemt? Of gewoon de blok goed bevochtigen?
Er bestaan ook kilmblokken, die nemen minder vocht op.
Nu is de kans groot dat bij de bouwstofhandelaar de ytongblokken op stock allemaal kimblokken C4/500 zijn hoor.
Er zijn namelijk een heleboel verschillende formaten leverbaar van ytongstenen, zowel in breedte als in hoogte, dat ze niet alle formaten in zowel de gewone als in kimblokuitvoering in voorraad hebben.
Best dus even navragen (of op het etiket kijken)
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Welke Ytong ga je gebruiken ? C2 ? C3 ? C4 ? C5 ?
Los daarvan: de draagkracht van ytongblokken is niet zo hoog.
Daarom is het zoals reeds aangehaald door stefan beter om een verdeelbalkje te storten op de muur.
Het gaat om C4
/550 blokken 600x150x250. Maar ik vrees dat je de overgang na een aantal jaren zult zien door de verschillende werking van de materialen :/ Ik had hier te laat bij nagedacht en had de blokken al gekocht lang geleden.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Muurplaat op je Ytongblokken (maw meestal is een houten balk die op je muur geplaatst wordt, bv formaat 75x140 en waarop je spanten, ... rusten).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Muurplaat op je Ytongblokken (maw meestal is een houten balk die op je muur geplaatst wordt, bv formaat 75x140 en waarop je spanten, ... rusten).
Ook een goed plan en minder werk aan
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Muurplaat op je Ytongblokken (maw meestal is een houten balk die op je muur geplaatst wordt, bv formaat 75x140 en waarop je spanten, ... rusten).
is wel moeilijk vast te zetten (en vast te houden) in ytong
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Muurplaat op je Ytongblokken (maw meestal is een houten balk die op je muur geplaatst wordt, bv formaat 75x140 en waarop je spanten, ... rusten).
is wel moeilijk vast te zetten (en vast te houden) in ytong
Misschien kan jij een pasklare oplossing aanreiken...
Met de juiste ankers moet dat wel lukken volgens mij
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Kan je misschien een foto plaatsen van de situatie ?
Het lijkt mij sterk dat er niks met de muur gaat gebeuren als er straks 20 cm sneeuw op je dak blijft liggen....al was het maar 3 mm doorbuigen van het dak.
De dakbalken zullen iig toch wel iets doorbuigen of heb ik dit mis ?
Het lijkt me ook sterk dat de originele muur de dakbalken zou "gedragen" hebben , meestal zijn dakbalken min of meer zelfdragend en is er berekend hoe groot een overspanning kan/mag zijn en zijn er bvb muren nog te plaatsen in bvb gyproc...die hebben 0 draagkracht .
Volgens mij worden er echt zelden muren "gemetst" op zolder , tenzij zo voorzien op het origineel plan . ( bvb voor een stookketel )
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Kan je misschien een foto plaatsen van de situatie ?
Het lijkt mij sterk dat er niks met de muur gaat gebeuren als er straks 20 cm sneeuw op je dak blijft liggen....al was het maar 3 mm doorbuigen van het dak.
De dakbalken zullen iig toch wel iets doorbuigen of heb ik dit mis ?
Het lijkt me ook sterk dat de originele muur de dakbalken zou "gedragen" hebben , meestal zijn dakbalken min of meer zelfdragend en is er berekend hoe groot een overspanning kan/mag zijn en zijn er bvb muren nog te plaatsen in bvb gyproc...die hebben 0 draagkracht .
Volgens mij worden er echt zelden muren "gemetst" op zolder , tenzij zo voorzien op het origineel plan . ( bvb voor een stookketel )
Bedankt voor alle reacties! Hier is een foto van de situatie. De oude muur stond op dezelfde plaats en met het uitbreken zag je de balken toch degelijk bewegen.
IMG_20210905_164106.jpg
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die ‘dakbalken’ zijn gordingbalken!
Ja, je hebt een dragende muur weggebroken, dus dat moest verplicht met een architect en vergunning gebeuren en ook het terugplaatsen en de toe te passen methodes moesten door een architect bepaald worden.
Veel kans dat je dit weer mag afbreken en door een meer draagkrachtige steen vervangen. Een betonslof zal hier wellicht niet veel uithalen door de zijwaartse krachten. Een A-spant en dan gyproc muurtje ware wellicht ook een goede oplossing geweest.

Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om een draagmuur te slopen op eigen houtje?
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dit is met de stabiliteits ingenieur besproken en hij ging er licht over maar achteraf ben ik verder beginnen denken ?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Die "steun" links op de foto , stond die er al of is die bijgezet ?
Komt de nieuwe andere muur ( haaks op de ytong) daar of hoe moeten we dat bekijken ?

Als de stab.ir er licht over ging wil niks zeggen , hij heeft dus zijn fiat gegeven voor de sloop van die muur ??
Dan zou ik er ook geen probleem van maken .....als die man tenminste zeker is van zijn zaak !
Als bij het slopen de gordingen toch wel wat zichtbaar zijn ingezakt zou ik er een potkrik onder zetten en het hele zaakje toch iets of wat terugduwen én een steun voorzien .
 
Lid geworden
1 sep 2019
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Die balken zijn er gezet bij het afbreken van de muur, instorten doet h
Die "steun" links op de foto , stond die er al of is die bijgezet ?
Komt de nieuwe andere muur ( haaks op de ytong) daar of hoe moeten we dat bekijken ?

Als de stab.ir er licht over ging wil niks zeggen , hij heeft dus zijn fiat gegeven voor de sloop van die muur ??
Dan zou ik er ook geen probleem van maken .....als die man tenminste zeker is van zijn zaak !
Als bij het slopen de gordingen toch wel wat zichtbaar zijn ingezakt zou ik er een potkrik onder zetten en het hele zaakje toch iets of wat terugduwen én een steun voorzien .
Die balken zijn er gezet bij het afbreken van de muur, instorten doet het dak echt niet wanneer je ze zou wegnemen maar het zakt wel een beetje. De totale lengte van de balken is trouwens 6m. Op 2 meter staat dan het muurtje. Het muurtje zou verder gebouwd worden en op de plaatsen van de gordingen zou dan een betonblok of dergelijke komen. Maar ik hoopte dus dat dit voldoende was.. :/
 

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
103
Punten
43
Ik ben bij een verbouwing een muur op zolder aan het zetten waar de balken van het dak op zullen rusten. Dit wordt een muur uit ytong. Voorheen stond hier een muur met betonblokken maar die was scheef en had maar 1 deuropening. Mijn vraag is of het een probleem gaat zijn voor de ytong blokken om de puntbelasting van de balken te dragen? Kans op scheuren of erger?


...

De oude muur stond op dezelfde plaats en met het uitbreken zag je de balken toch degelijk bewegen.

Heel eerlijk:
dit klinkt niet alsof dit besproken is met een stabiliteitsingenieur, maar dat je al begonnen bent en toen bedacht dat het er misschien toch wat instabiel uitzag...

Ik zou de boel stutten en een architect/ingenieur laten komen voor je verder werkt.
Die kan je dan meteen helpen bij het opstellen van de aanvraag omgevingsvergunning (vroegere bouwvergunning), die verplicht is bij wijzigingen aan de dragende structuur van een woning. Moest er iets gebeuren bent u niet verzekerd en mogelijk ook aansprakelijk indien er gewonden vallen!
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Inderdaad, ofwel bel je de stabiliteitsingenieur terug op met deze info ofwel bel je iemand anders.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan