Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
dak vervangen.
- dak
- Lid geworden
- 5 dec 2009
- Waarderingsscore
- 4.143
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 3 feb 2011
- Waarderingsscore
- 1.726
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 12 aug 2013
- Waarderingsscore
- 8.162
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Waarderingsscore
- 10.675
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 13 dec 2012
- Waarderingsscore
- 5.146
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 10 jul 2023
- Waarderingsscore
- 1.264
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 10 jul 2023
- Waarderingsscore
- 1.264
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 23 sep 2025
- Waarderingsscore
- 32
- Punten
- 18
janus wago
Zeer gewaardeerd lid
Wij weten niet hoe handig jij bent, ik heb 30 jaar terug ook zelf eens zonder enige ervaring leien op mijn dag geplaatst. Toen nog met alleen een geschreven handleiding, nu kun je overal youtube filmpjes vinden.
De randen heb ik toen van inox laten maken op mijn werk, dat was nog het lastigst om uit te zoeken.
P.s. de leien liggen er nog steeds op
De randen heb ik toen van inox laten maken op mijn werk, dat was nog het lastigst om uit te zoeken.
P.s. de leien liggen er nog steeds op
Regis07
Zeer gewaardeerd lid
Is asbestleien verwijderen niet een verplichte uitvoering door een erkend asbestverwijderingsbedrijf?
Zijn de stof- en pannenlatten niet vervuild met stofdeeltjes van asbest?
D I Y
Zeer gewaardeerd lid
Asbestleien zijn hechtgebonden en buiten, dus dat mag je zelf doen.
ovam.vlaanderen.be
Wat niet betekent dat het een goed idee is.
Wie mag wat verwijderen
Als u de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, mag u als particulier bepaalde asbestmaterialen zelf verwijderen. Laat u het liever aan iemand anders over? Schakel dan een ondernemingen 'eenvoudige handelingen’ of een erkende asbestverwijderaar in.
Wat niet betekent dat het een goed idee is.
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
Ja, mag je perfect zelf verwijderen, zelfs als de leienzichtbaar beschadigd zijn. Maar dan mag je ze enkel langs buiten eraf nemenIs asbestleien verwijderen niet een verplichte uitvoering door een erkend asbestverwijderingsbedrijf?
Wie mag wat verwijderen
Als u de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, mag u als particulier bepaalde asbestmaterialen zelf verwijderen. Laat u het liever aan iemand anders over? Schakel dan een ondernemingen 'eenvoudige handelingen’ of een erkende asbestverwijderaar in.
Ik was ook eerst van plan om het zelf te doen.
Het gaat over een kleine oppervlakte., +/- 60m².
Maar de meerkost van de dakdekker was zodanig klein, dat ik het hem laat doen. Hij heeft de nodige certificaten, en zorgt ook direct voor een correcte afvoer.
Kostprijs voor 60M² afbraak & afvoer: net geen €1300 BTWe.
Maar de meerkost van de dakdekker was zodanig klein, dat ik het hem laat doen. Hij heeft de nodige certificaten, en zorgt ook direct voor een correcte afvoer.
disco stu
Zeer gewaardeerd lid
Asbest verwijderen is inderdaad de nieuwe "cowboy-hype".
Het is niet omdat je het laat doen, dat het daarom zorgvuldig gebeurt. Laat staan correct afgevoerd wordt.
Ik zou er veel geruster in zijn het zelf te doen dan te laten doen. De aannemer moet er achteraf niet in leven...
Het is niet omdat je het laat doen, dat het daarom zorgvuldig gebeurt. Laat staan correct afgevoerd wordt.
Ik zou er veel geruster in zijn het zelf te doen dan te laten doen. De aannemer moet er achteraf niet in leven...
s v p
Zeer gewaardeerd lid
Kostprijs container hier van 10kubiek, 190 euro. Stellingsje zetten die je huurt 250 euro. Ik had enkel asbest onderdak dus was nog veel goedkoperIk was ook eerst van plan om het zelf te doen.
Amai...Kostprijs container hier van 10kubiek, 190 euro.
Ik kreeg volgende prijzen, ergens eind mei:
Forfait leveren + afhalen container: €100
Huur container: €250, 14 dagen standaard daarna €2.5 per dag extra
Prijs per ton cementgebonden asbest: €170
Totaal dus al €520 kwijt, enkel voor afvoer van de asbest. Tel de 21% BTW erbij, en kzit al aan +600€.
En dan zie ik het zo gebeuren; ik haal het dak eraf, sanderendaags telefoon "vertraging op andere werf, we komen 2 weken later".
Gevolgd door sabine hagedoren die ongekende stormen aankondigd.
Nee, de meerkost van +/- 700€ op het vervangen van het dak, dat is me het risico niet waard.
s v p
Zeer gewaardeerd lid
als je de dakdekker laat opbouwen, en zelf afbreekt moet je daarom juist voor hem afbreken en effenaan verderdoen.Normaal is het slim om ook ineens een onderdak te leggen en alle panlatten te vervangen....
De leien zijn maar een deel van het werk.
Ik verwachtte dat topic alles zelf wil proberen.als je de dakdekker laat opbouwen, en zelf afbreekt moet je daarom juist voor hem afbreken en effenaan verderdoen.Normaal is het slim om ook ineens een onderdak te leggen en alle panlatten te vervangen....
De leien zijn maar een deel van het werk.
Als er nog asbest leien liggen, is de kans groot dat het onderdak er niet is, danwel van slechte kwaliteit is. Daarom daarom dat je ambitie tocj iets groter moet zijn.
En dan maakt het ook niet meer uit if je met dezelfde grootte van leien verder doet.
HetDakAtelier
Lid
Hoewel het gekend is bij iedereen dat de stof en pannenlatten vervuild zijn (zelfs de kepers en isolatie bij asbest onderdak), wordt het niet verwerkt als asbest vervuild.
Na het verwijderen van asbest, zijnde het onderdakplaten of dakbedekking, spray ik het overgebleven structuur en isolatie met asbest hecht middel. Op die manier zijn de eventuele vezels vastgehecht en gaat de volgende die dan isolatie verwijdert niet een volle laag asbest gemixt met glasvezel binnenkrijgen.
Ik ben akkoord dat een prive persoon dit veel zorgvuldiger zal doen dan een bedrijf.
Er zijn leveranciers die helpen met de opstart (bv. uitlijnen leien) dus een particulier kan dit zeker, vraag is gewoon hoeveel tijd u heeft en hoeveel u wilt investeren in materiaal.
Een stelling, ladders, werkmateriaal, overschot - je komt snel aan een hoog bedrag voor materiaal dat je achteraf niet meer nodig zal hebben.
Na het verwijderen van asbest, zijnde het onderdakplaten of dakbedekking, spray ik het overgebleven structuur en isolatie met asbest hecht middel. Op die manier zijn de eventuele vezels vastgehecht en gaat de volgende die dan isolatie verwijdert niet een volle laag asbest gemixt met glasvezel binnenkrijgen.
Ik ben akkoord dat een prive persoon dit veel zorgvuldiger zal doen dan een bedrijf.
Er zijn leveranciers die helpen met de opstart (bv. uitlijnen leien) dus een particulier kan dit zeker, vraag is gewoon hoeveel tijd u heeft en hoeveel u wilt investeren in materiaal.
Een stelling, ladders, werkmateriaal, overschot - je komt snel aan een hoog bedrag voor materiaal dat je achteraf niet meer nodig zal hebben.
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments