Hey iedereen.
Wij zijn momenteel informatie aan het verzamelen omtrent het isoleren van ons dak en (later) onze muren.
Ik merk echter dat er veel mogelijkheden zijn en zou graag wat ervaringen en feedback van jullie meekrijgen.
Ik probeer alvast eventjes alles zo duidelijk mogelijk te formuleren hieronder.
Ons doel is om op korte termijn het dak te isoleren (+ verluchting) en later (5 - 10 jaar) de muren te isoleren (+ verluchting).
Bijkomend willen we op korte termijn een dakkapel / dakopbouw aan de achterkant van het dak voorzien (dit samen met de isolatie werken)
Het dak is:
(A) Sarkingdak, isoleren langs buitenkant
(B) Dak isoleren langs binnenkant + dakkapel
Alvast heel erg bedankt voor iedereen zijn input
Wij zijn momenteel informatie aan het verzamelen omtrent het isoleren van ons dak en (later) onze muren.
Ik merk echter dat er veel mogelijkheden zijn en zou graag wat ervaringen en feedback van jullie meekrijgen.
Ik probeer alvast eventjes alles zo duidelijk mogelijk te formuleren hieronder.
Ons doel is om op korte termijn het dak te isoleren (+ verluchting) en later (5 - 10 jaar) de muren te isoleren (+ verluchting).
Bijkomend willen we op korte termijn een dakkapel / dakopbouw aan de achterkant van het dak voorzien (dit samen met de isolatie werken)
Het dak is:
- Een gordingendak (kepers en gordingen geven +- 20-23 cm ruimte)
- Hellend, 40 graden
- Geen zolderruimte: de slaapkamers en badkamer bevinden zich onder het dak
- 30 jaar oud, klei-dakpannen (en voor zover wij weten in goede staat)
- Zonder oversteek (sluit aan op muren)
- Zonder isolatie
- Er is een spouwmuur aanwezig en deze zou reeds voorzien moeten zijn van 4 cm glaswol (volgens het plan althans)
- De lintelen voor de ramen lijken tot tegen de buitenmuur gezet te zijn, en doorsnijden dus de spouwmuur (wederom, volgens het plan althans)
(A) Sarkingdak, isoleren langs buitenkant
- Bestaande dakbedekking eraf & volledig vernieuwen
- Additionele schrijnwerkerij boven het reeds aanwezig dak
- Isolatie dak langs buiten
- Nieuwe schrijnwerkerij voorziet in dak oversteek
- Dakkapel wordt mee opgebouwd met Sarking dak (geen prefab)
(B) Dak isoleren langs binnenkant + dakkapel
- De binnenafwerking van het plafond wordt afgebroken (houten latjes) en tussen de gordingen en kepers (20-23cm) wordt de isolatie toegevoegd.
- Afwerking plafond via gyproc
- Dakkapel wordt mee ingebouwd: kan via prefab module, kan via op maat schrijnwerkerij
- Ik neem aan de zonder dakoversteek, je simpelweg niet kan isoleren langs de buitenkant?
- Is het mogelijk om enkel een dakoversteek "toe te voegen" aan het dak? Het probleem van de koudebrug tussen dak & muur isolatie zou wel nog altijd bestaan dan, niet?
- Is dan eigenlijk enkel nog de enigste oplossing om de spouwmuren wat bij te isoleren?
Alvast heel erg bedankt voor iedereen zijn input