• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

dagkanten in snelbouw egaliseren

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik had graag de snelbouw dagkanten van mijn ramen & deuren een beetje gelijk gezet, alvorens de ramen te plaatsen en luchtdichtingstape op aan te brengen.
Maar wat is het aangewezen product om de kopse kant van mijn snelbouwstenen te egaliseren?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Dagkanten van deurmuur dient luchtdicht te worden gemaakt
kan je met pleister doen of met vloeibare rubber.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik denk dat TS bedoelt om een mooi vlak te krigen/hebben om zijn luchtdichtingstapes daar mooi op te kunnen aanbrengen en dan daar aansluitend op te kunnen pleisteren. Die tapes plakken op de geslepen kant van een snelbouwsteen is niet zo praktisch.
Om die dagkanten recht te maken/trekken, vul ik dat uit met SM Sokkel Pro van Knauf. Die kan je aanbrengen zoals pleister en werkt makkelijker dan gewone mortel om te cementeren en hecht bovendien ook beter. Al dan niet een voorstrijkmiddel gebruiken zoals bv omnibind tp van Omnicol alvorens te bepleisteren met Sokkel. Lat of rechte voligeplank op de hoek, sokkel aanbrengen en na gaan met een pleisterspaan: dan krijg je een mooie rechte dagkant.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
@art Ik plan inderdaad luchtdichting via Siga tapes.
Zoals @NicoP reeds terecht aanhaalt, bedoel ik inderdaad om de kopse kanten van de snelbouwstenen mooi vlak af te werken.
De ene steen is een tand, de andere een groef, nog een andere is een geslepen kant. Ik had die netjes vlak willen afwerken voor er luchtdichtingstapes (of pasta) op aan te brengen.

Ik dacht eerst richting kleefgips omwille van de goede hechting, maar dat lijkt me niet handig qua vocht in afwachting van de ramen.
Nochtans zie je op de voorbeeldfoto's van bv. Proclima wel degelijk witte gips tussen hun tape en de snelbouwsteen.
Of misschien toch eerder een cementpleister zoals plakkers de vochtige delen van een badkamer bezetten?

Bedankt voor de tip @NicoP.
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik heb exact dit gedaan met exact dezelfde reden als TS; maar heb nu last dat verscheidene van die stukken (met name die in de tand van een PLS 500) los zitten (hol geluid als je er op tikt). Ik vermoed door krimp bij uitharden, nochtans snelbouw uitvoerig nat gemaakt alvorens de mortel er tegen te kletsen.

Gebruik je dan best méér cement in de mortel? Of net minder?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik heb exact dit gedaan met exact dezelfde reden als TS; maar heb nu last dat verscheidene van die stukken (met name die in de tand van een PLS 500) los zitten (hol geluid als je er op tikt). Ik vermoed door krimp bij uitharden, nochtans snelbouw uitvoerig nat gemaakt alvorens de mortel er tegen te kletsen.

Gebruik je dan best méér cement in de mortel? Of net minder?
Daarom gebruik ik de SM Sokkel Pro van Knauf (inclusief een voorstrijkmiddel), dat kleeft beter dan een regulier cementeringsmengsel.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Binnenkort begin ik ook voor het eerst aan een ruwbouw dus volgende vraag: is het dan niet handiger om te eindigen met de niet-geslepen kant van de snelbouw en de voeg dan te dichten met mortel?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Of zet een cellenbeton op de kop (als laatste steen)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Mijn bouwhandel had helaas de Knauf Sokkel Pro niet, maar wel Knauf Mixem Sub.
Dat lijkt op het eerste zicht vergelijkbaar, maar dan zonder vezels.
Goede tip van dat voorstrijkmiddel @NicoP en loszittende stukken ervaring @GuntherS ...
Mijn "ploegbaas" zei al dat het niet nodig was. Dat zou wel goed pakken op een propere stofvrije snelbouw. :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik wou toch nog even meegeven: ik werkte alle kopse kanten vlak en egaal af met de Knauf Mixem Sub, zonder enige primer.
Gelukkig geen hol klinkende stukken zoals @GuntherS vermeldt.
De Siga Fentrim tapes kleven daar inderdaad schitterend op.
(logisch, maar geef het toch maar mee: zo'n tapes pas kleven als de cementpleister echt wel droog staat)
@NicoP nogmaals bedankt voor de erg goede tip! (y)

@layho1 Kleven op Ytong is toch niet zo handig, ondanks dat zo'n specifieke tapes echt wel zeer goed kleven. Voor een andere toepassing, kleefde ik met Delta Multiband de opstaande naad af van m'n onderdak tegen de Ytong van het aansluitende gevelvlak. Dat kleeft wel op Ytong, maar toch niet geweldig hoor. Voor mij niet echt een ramp, mocht dat loskomen, want eerst onderliggend het onderdak met Buytl lijm verkleefd op de Ytong steen. En bovenop wordt nog eens afgedekt door een loodslab overheen met-lood-ingepakte pannen.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Als je dergelijke tapes op Ytong wilt plakken gebruik je best eerst een primer die je op je ytong smeert of spuit. Bijvoorbeeld Pro Clima Tescon Primer. Dat komt de hechting enkel en alleen maar ten goede, dat geeft een merkelijk verschil.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan