• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dag vlinders

Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
413
Waarderingsscore
1
Punten
0
Stemt toch tot nadenken, vind ik.





Van de 67 dagvlindersoorten die aan het begin van de vorige eeuw in Vlaanderen voorkwamen, zijn er inmiddels 19 uitgestorven. Achttien soorten zijn in gevaar en zeven bijna in gevaar. Dat blijkt een onderzoek van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO), de vlinderwerkgroep van Natuurpunt vzw en wetenschappers aan de UCL.



Het onderzoek had als doel een nieuwe Rode Lijst van de dagvlinders in Vlaanderen op te stellen, die op basis van criteria van International Union for the Conservation of Nature (IUCN) aangeeft hoe groot de kans is dat een bepaalde soort zal uitsterven. In Vlaanderen heeft 66 procent van alle soorten de status ‘uitgestorven’ of ‘in gevaar’ en zo doen we het even slecht als Nederland (68%) en iets slechter dan Wallonië (61%). De Lage Landen staan volgens de onderzoekers dan ook bekend als de vlinderonvriendelijkste regio van Europa.



Negatieve trend

In vergelijking met de vorige Rode Lijst uit 1999 zet de negatieve trend zich voor heel wat soorten verder. Vier soorten zijn uitgestorven tussen 1994 en 2003 en twaalf soorten doen het slechter in vergelijking met de vorige Rode Lijst. Vooral soorten uit heiden, bloemrijke graslanden en grote bossen zoals respectievelijk de heivlinder, de veldparelmoervlinder en de rouwmantel, blijven achteruitgaan. Opvallend is ook de sterke achteruitgang van enkele voorheen algemene soorten zoals de argusvlinder en de citroenvlinder.



De oorzaken voor de voortdurende achteruitgang zijn volgens de onderzoekers vooral vermesting, een afname van het aantal bloemen en de steeds verdergaande versnippering van het Vlaamse landschap. Als mogelijke herstelmaatregelen stellen ze het behoud van grote, goed met elkaar verbonden natuurgebieden voor, en een natuurbeheer dat rekening houdt met de ecologische eisen van dagvlinders. Daarnaast onderstrepen ze ook het belang van een betere algemene milieukwaliteit.



Ook goed nieuws

Er is niet alleen slecht nieuws. Negen soorten doen het beter dan een tiental jaren geleden. Het kaasjeskruiddikkopje heeft zelfs op eigen kracht Vlaanderen gekoloniseerd vanuit het zuiden. Dat komt volgens de onderzoekers doordat de de biotoopkwaliteit voor een aantal vrij mobiele soorten lichtjes is verbeterd en doordat de warmere jaren recent voor een vooruitgang van enkele warmteminnende soorten zoals de kleine parelmoervlinder en het bruin blauwtje hebben gezorgd. (ddc)





buijsrogge,%20kees_argusvlinder.jpg


Argusvlinder





es_page_sections_img_thumb_482_.jpg


Citroenvlinder



Ondertussen worden we met z'n allen gepusht door de Aveve's van deze wereld om onze tuintjes volop te bemesten, onkruid- en insectenverdelgers te gebruiken, enz... Terwijl het stukje tuin dat je eventueel zelf hebt, al een verschil kan maken. Maak van dat biljartlaken een vlindervriendelijke tuin, waarom niet?
 
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
413
Waarderingsscore
1
Punten
0
Stirreke, ik vind de toon van je bericht erg mooi en respectvol. Je zou haast kunnen zeggen, je hebt gelijk. Maar in sé is het triest dat de geldende norm (die is inderdaad strak, clean, verhard) weeral een gedrag van de mens is waardoor de natuur kapot gaat.



Het zijn die tuinen/tuiniers waar er veelal een vreemde hersenkronkel aanwezig is. De tuin moet "proper" zijn dus gaan ze de tuin vergiftigen. Terwijl een tuin zonder vergif écht proper is. En als dat dan een tuin had geweest boordevol diversiteit, was die boeiend om naar te kijken, boeiend om in te spelen, gezond voor je tuindieren en gezond voor het bredere plaatje.



Dus ja, eigen smaak heeft iedereen recht op, maar je kan je soms afvragen of die smaak niet gedicteerd wordt door anderen (lees: gesponsorde tuinmagazines, Aveve-verdelgafdeling, de mode van het moment,...) in een richting die totaal respectloos is voor de natuur ?
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
@stirreke,



Het was niet persoonlijk bedoeld, maar eerder een veralgemening.

Trends en mode zijn er om de kuddegeest van mensen te kunnen uitbuiten.



Binnen pakweg 10/20 jaar zijn de strakke moderne tuintjes van nu oubollig en is er weer een nieuwe trend in het aanleggen van tuinen.



Als we alle tuinen blijven ontdoen van biodiversiteit, komt er waarschijnlijk geen nieuwe trend, want tegen die tijd dan hebben we de hele boel om zeep geholpen.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
stirreke wrote:
Is het niet gewoon een kwestie van smaak?



Niet echt. Je kan moeilijk zeggen dat de natuurlijke omgeving, 1 van de smaken is, gelijkwaardig aan andere beplantingskeuzes.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het zonienwoud ommaaien en er een parking van maken, een kwestie van smaak is.



Mijn voorbeeld van de bomen in de voortuin, vind ik een goed voorbeeld.

Het is toch niet toevallig dat de duurdere villaregios, typisch staan op plaatsen waar er meer groen is. Meer groen is een meerwaarde voor een buurt.



Hier en daar staat er misschien eens een boom echt ongelukkig, maar stel nu dat heel de straat mooie, grote eiken plant. Dat zou zeker een opwaardering zijn.



Ik vind dat de overheid strengere regels mag opleggen over beplanting. Heel de oprit vol beton en heel de tuin monocultuur gazon mag, maar een andere kleurgevelsteen is een groot probleem.

Dan vind ik allemaal huizen met verschillende gevelstenen in een bos, mooier dan allemaal huizen met dezelfde gevelsteen in een betondorp met kippenkottuinen.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
stirreke wrote:
Dat is het net! Als ik in mijn dorp rondkijk, dan zie ik nog massa's tuinen met allerlei verschillende bloemen, planten en kruiden en niet die strakke tuinen waarvan jullie hier zo aangeven dat het enkel dat nog maar is. Integendeel, er zijn echt in verhouding véél meer bloemrijke tuinen dan bloemloze grasveldjes te vinden.



Het probleem is dat veel van die bloemen heel kunstmatig aangeplant zijn. Je vind dezelfde bloementuin in de zandgrond van de kempen en in kleistreken rond antwerpen.

Om de streekeigen eigenschappen van de grond te compenseren, wordt er grond aan gehaald (goeie zwarte grond), wordt er gesproeid, vergif gespoten,...



Als je eens naar de lokale natuurgebiedjes gaat zoals er velen zijn in vlaanderen van natuurpunt. En je ziet de begroeiing daar. En dan stel je u voor dat we de huizen die er nu staan, op dezelfde afstand zouden daarin inplanten. Met wegen die minimaal nodig zijn.

Het resultaat is veel natuurlijker en milieuvriedelijker dan wat je nu met al die tuintjes ziet.
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
Er zijn nochtans makkelijke manieren om alles een beetje ecologischer te maken.



Zelf beperk ik me zeker niet alleen tot inheemse planten, maar ik voorzie wel er wel plaats voor. Er komen hier ook een aantal struiken met steriele bloemen in de tuin (omdat ik die mooi vind), het ontwerp van de tuin is (ten dele ) strak maar er is voldoende plaats voorzien voor planten en struiken voor vogel en vlinder.



Wat ik niet snap is dat herbiciden nog steeds zo makkelijk kunnen aangeschaft worden. Ik ga 1-2 per week fietsen, en je ziet vaak iemand met een spuittank spuiten op kiezels of klinkers :(
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
hieronder wat foto's van wat ons ecologisch paradijsje-in-wording van 150m² moet worden (op termijn hé 8) ). Tgeeft een idee, de meeste bloemen zijn nu al weg -dankzij het mooievoorjaar-...

Before - 4jaar geleden.

4344719134_fe53ee2ccf_z.jpg




en nu

5950203010_b82532e02e_z.jpg


5949647467_cd6d328a4d_z.jpg

paradijsje-in-wording? Denk dat de vlinders die in die boom woonde er anders over zullen denken.
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
aBart wrote:
Stirreke, ik vind de toon van je bericht erg mooi en respectvol. Je zou haast kunnen zeggen, je hebt gelijk. Maar in sé is het triest dat de geldende norm (die is inderdaad strak, clean, verhard) weeral een gedrag van de mens is waardoor de natuur kapot gaat.



Het zijn die tuinen/tuiniers waar er veelal een vreemde hersenkronkel aanwezig is. De tuin moet "proper" zijn dus gaan ze de tuin vergiftigen. Terwijl een tuin zonder vergif écht proper is. En als dat dan een tuin had geweest boordevol diversiteit, was die boeiend om naar te kijken, boeiend om in te spelen, gezond voor je tuindieren en gezond voor het bredere plaatje.



Dus ja, eigen smaak heeft iedereen recht op, maar je kan je soms afvragen of die smaak niet gedicteerd wordt door anderen (lees: gesponsorde tuinmagazines, Aveve-verdelgafdeling, de mode van het moment,...) in een richting die totaal respectloos is voor de natuur ?



Ik zie eerlijk gezegd de link niet tussen strak, clean, netjes - en vergiftigen/vergif sproeien. Die twee staan toch totaal los van elkaar?

Ik poog gewoon te zeggen dat de tuin die boeiend is om naar te kijken en boeiend om in te spelen en gezond voor tuindieren etc, evengoed een strakke tuin kan zijn als zo'n wilde cottage tuin - het is allemaal gewoon puur een kwestie van smaak.



Persoonlijk denk ik niet dat die smaak gedicteerd wordt door die magazines, want eerlijk gezegd - dan zouden de nieuwe tuinen nog verder doorgetrokken worden. Mijn indruk is dat mensen toch nog steeds grijpen naar bloeiers, plantjes, bloemekes ondanks al die strakke tuinen in de boekjes. Ik denk dat men eerder de 'schuld' mag leggen in het bouwen. Er is een schaarste aan bouwgronden, de tuinen worden kleiner, dus als men dan nog eens een terras maakt, schiet er niet veel meer over voor de rest...men wil een gazonnetje voor de kinderen en wat er overschiet is voor de bloemen. Ook zie je vaak bij de mensen die de financiele middelen hebben om een grotere lap grond te komen - daar zie je eerder het natuurlijkere terugkomen omdat men daar de ruimte heeft voor alles: én een terras, én een gazon, én wat bomen, planten, bloemen - zonder dat het elkaar verdringt. Ook past men de tuin aan aan het huis tegenwoordig een strak huis past ook niet bij een landelijke tuin en omgekeerd. (in mijn opinie)

Wil je er echt iets aan doen: stop dan met bouwen en richt zones in...want waar men vroeger een huis met een tuin zette - staan in deze tijd op dezelfde lap grond: 3 huizen met drie tuintjes... de extra huizen gaan ten koste van de tuinen en ten koste van de biodiversiteit lijkt me dan eerder.



Maar persoonlijk hou ik dus echt niet van rommeltuinen (net zoals ik niet houd van rommel in huis of zo'n keuken met allerlei frutsels als lookstrengen, potjes, pannekes bloot etc... - maar dat is dus persoonlijke smaak en ik vind echt niet dat strakheid gaat ten koste van biodiversiteit en ik vind ook niet dat strak automatisch betekent dat alles platgespoten is/wordt.
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
LaChatteGitane wrote:
Binnen pakweg 10/20 jaar zijn de strakke moderne tuintjes van nu oubollig en is er weer een nieuwe trend in het aanleggen van tuinen.



Als we alle tuinen blijven ontdoen van biodiversiteit, komt er waarschijnlijk geen nieuwe trend, want tegen die tijd dan hebben we de hele boel om zeep geholpen.



Eigenlijk vind ik dit beeld enorm overdreven. Het lijkt alsof er geen andere tuinen bestaan dan zij die volledig uit gras of klinkers bestaan - maar wanneer je om je heen kijkt, zie je toch vaak het tegenovergestelde? Wat mij ook opvalt is dat men in het begin inderdaad vaak een grasveld maakt van de tuin om hem snel aangelegd te hebben en naderhand, wanneer er terug financiele middelen vrijkomen, dan begint pas de echte aanleg met diverse planten etc - een tussenoplossing dus.



Je mag me naief noemen, maar ik geloof echt niet dat alle mensen dezelfde smaak hebben (cfr, strak, clean, steriel) en dat zij de schuld dragen dat alles om zeep wordt geholpen, daarvoor zijn er nog véél te véél tuinen vol met bloemen, bomen en planten die niet meteen op het punt staan te verdwijnen. Meer zelfs, ik geloof dat de tuinen die hier worden aangepreten als het van het niet meer of niet minder voorkomen dan vroeger.
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
betonmolen wrote:
stirreke wrote:
Is het niet gewoon een kwestie van smaak?



Niet echt. Je kan moeilijk zeggen dat de natuurlijke omgeving, 1 van de smaken is, gelijkwaardig aan andere beplantingskeuzes.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het zonienwoud ommaaien en er een parking van maken, een kwestie van smaak is.



Mijn voorbeeld van de bomen in de voortuin, vind ik een goed voorbeeld.

Het is toch niet toevallig dat de duurdere villaregios, typisch staan op plaatsen waar er meer groen is. Meer groen is een meerwaarde voor een buurt.



Hier en daar staat er misschien eens een boom echt ongelukkig, maar stel nu dat heel de straat mooie, grote eiken plant. Dat zou zeker een opwaardering zijn.



Ik vind dat de overheid strengere regels mag opleggen over beplanting. Heel de oprit vol beton en heel de tuin monocultuur gazon mag, maar een andere kleurgevelsteen is een groot probleem.

Dan vind ik allemaal huizen met verschillende gevelstenen in een bos, mooier dan allemaal huizen met dezelfde gevelsteen in een betondorp met kippenkottuinen.



Wat ik probeer te zeggen is: "gustibus et coloribus non disputandum" :wink: - probeer dan ook niet wat je graag ziet of waar je achter staat hoger te stellen dan de smaak van een ander, want dat is het niet, de andere persoon zijn smaak is evenveel waard en die hoeft niet neergehaald te worden op basis van smaak.



Om een voorbeeldje te geven: wanneer ik zo'n verwilderde tuin zie kan ik denken: "ah, wat lelijk, de bewoners zijn te lui om hun tuin te verzorgen" - en als ik een andere zie kan ik denken: "oh wat mooi, dat wil ik ook" - maar mijn smaak is niet meer waard dan die van anderen die bv een tegengestelde smaak hebben, toch? Het is gewoon een kwestie van gevoel, smaak... voor sommige mensen is een aga (fornuis) het van het, ik zou het bv niet in huis willen hebben zoiets lelijks (puur mijn idee, mijn smaak, maar evenwaardig)



Die bomen in de voortuin zijn in mijn ogen dus geen goed idee. Ik vind de duurdere villaregio's ook geen goed voorbeeld, aangezien dat allemaal grote lappen grond zijn, lappen grond waar er ook plaats en ruimte is voor dergelijke beplanting, begroeiing. Probeer in een stadsvoortuintje van 4 m² groot maar eens zo'n eik te zetten...dat gaat toch helemaal niet en zal enkel overlast veroorzaken op termijn, al is het enkel en alleen al door de wortels. Ik wil maar zeggen: je moet dit alles in context bekijken: waar het kan: fijn - maar alles heeft een plaats.



Overigens wil ik erop wijzen dat wanneer men huizen in een bos neerpoot...het bos verdwijnt, ten koste van de natuur/bos/fauna en flora :wink:
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
betonmolen wrote:
stirreke wrote:
Dat is het net! Als ik in mijn dorp rondkijk, dan zie ik nog massa's tuinen met allerlei verschillende bloemen, planten en kruiden en niet die strakke tuinen waarvan jullie hier zo aangeven dat het enkel dat nog maar is. Integendeel, er zijn echt in verhouding véél meer bloemrijke tuinen dan bloemloze grasveldjes te vinden.



Het probleem is dat veel van die bloemen heel kunstmatig aangeplant zijn. Je vind dezelfde bloementuin in de zandgrond van de kempen en in kleistreken rond antwerpen.

Om de streekeigen eigenschappen van de grond te compenseren, wordt er grond aan gehaald (goeie zwarte grond), wordt er gesproeid, vergif gespoten,...



Als je eens naar de lokale natuurgebiedjes gaat zoals er velen zijn in vlaanderen van natuurpunt. En je ziet de begroeiing daar. En dan stel je u voor dat we de huizen die er nu staan, op dezelfde afstand zouden daarin inplanten. Met wegen die minimaal nodig zijn.

Het resultaat is veel natuurlijker en milieuvriedelijker dan wat je nu met al die tuintjes ziet.



Als ik me dat voorstel zie ik dat als: onrealistisch. Dan mag niemand nog een tuin aanleggen en dien je enkel met maaibeleid etc alles te laten verwilderen en dan spreken we mijn inziens niet meer van tuin. Dan zou men beter kunnen opteren om allemaal in appartementsblokken te gaan wonen en de ruimte die vrij komt door de vrijgekomen huizen, terug te gaan omvormen tot natuurgebied, toch? (een héél grote gemeenschappelijke tuin dan)....echter is dit al even onrealistisch. :wink:
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
supermasj wrote:
Er zijn nochtans makkelijke manieren om alles een beetje ecologischer te maken.



Zelf beperk ik me zeker niet alleen tot inheemse planten, maar ik voorzie wel er wel plaats voor. Er komen hier ook een aantal struiken met steriele bloemen in de tuin (omdat ik die mooi vind), het ontwerp van de tuin is (ten dele ) strak maar er is voldoende plaats voorzien voor planten en struiken voor vogel en vlinder. (



Dit is een beetje wat ik bedoel: met een beetje aandacht kun je iedereen in zijn waarde laten en is er mogelijkheid om ieder toch de tuin te geven die hij graag ziet zonder op andere soorten tuinen af te geven of zonder een tuin te moeten aanleggen die je absoluut niet graag ziet. :wink:
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
stirreke wrote:
supermasj wrote:
Er zijn nochtans makkelijke manieren om alles een beetje ecologischer te maken.



Zelf beperk ik me zeker niet alleen tot inheemse planten, maar ik voorzie wel er wel plaats voor. Er komen hier ook een aantal struiken met steriele bloemen in de tuin (omdat ik die mooi vind), het ontwerp van de tuin is (ten dele ) strak maar er is voldoende plaats voorzien voor planten en struiken voor vogel en vlinder. (



Dit is een beetje wat ik bedoel: met een beetje aandacht kun je iedereen in zijn waarde laten en is er mogelijkheid om ieder toch de tuin te geven die hij graag ziet zonder op andere soorten tuinen af te geven of zonder een tuin te moeten aanleggen die je absoluut niet graag ziet. :wink:



Tja, en toch...



In een verkavelingsvergunning hier in de buurt staat de eis dat je minstens één hoogstamboom moet planten in de achtertuin (grond > 20a).

Dat vind ik dan weer een mooie regel. Beter was nog geweest, een inheemse hoogstam.

En toch zullen er een boel mensen zijn die weeral zo'n regel omzeilen, want uiteindelijk zijn wij vlamingen/belgen een egoïstisch klootjesvolk dat denkt dat regels alleen voor de anderen zijn, zo mogelijk nog kortzichtiger als de anderen...
 
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
1.100
Waarderingsscore
0
Punten
0
:lol: amai stirreke en jij zegt dat ik op de man/vrouw speel :roll:



Quote:
Wat ik probeer te zeggen is: "gustibus et coloribus non disputandum" - probeer dan ook niet wat je graag ziet of waar je achter staat hoger te stellen dan de smaak van een ander, want dat is het niet, de andere persoon zijn smaak is evenveel waard en die hoeft niet neergehaald te worden op basis van smaak.



Om een voorbeeldje te geven: wanneer ik zo'n verwilderde tuin zie kan ik denken: "ah, wat lelijk, de bewoners zijn te lui om hun tuin te verzorgen" - en als ik een andere zie kan ik denken: "oh wat mooi, dat wil ik ook" - maar mijn smaak is niet meer waard dan die van anderen die bv een tegengestelde smaak hebben, toch? Het is gewoon een kwestie van gevoel, smaak... voor sommige mensen is een aga (fornuis) het van het, ik zou het bv niet in huis willen hebben zoiets lelijks (puur mijn idee, mijn smaak, maar evenwaardig)



Oh the irony.

Dus jij mag wel de 'smaak' van anderen betuttelen maar niet omgekeerd ?

Zo lees ik dat toch.
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
LaChatteGitane wrote:
:lol: amai stirreke en jij zegt dat ik op de man/vrouw speel :roll:



Quote:
Wat ik probeer te zeggen is: "gustibus et coloribus non disputandum" - probeer dan ook niet wat je graag ziet of waar je achter staat hoger te stellen dan de smaak van een ander, want dat is het niet, de andere persoon zijn smaak is evenveel waard en die hoeft niet neergehaald te worden op basis van smaak.



Om een voorbeeldje te geven: wanneer ik zo'n verwilderde tuin zie kan ik denken: "ah, wat lelijk, de bewoners zijn te lui om hun tuin te verzorgen" - en als ik een andere zie kan ik denken: "oh wat mooi, dat wil ik ook" - maar mijn smaak is niet meer waard dan die van anderen die bv een tegengestelde smaak hebben, toch? Het is gewoon een kwestie van gevoel, smaak... voor sommige mensen is een aga (fornuis) het van het, ik zou het bv niet in huis willen hebben zoiets lelijks (puur mijn idee, mijn smaak, maar evenwaardig)



Oh the irony.

Dus jij mag wel de 'smaak' van anderen betuttelen maar niet omgekeerd ?

Zo lees ik dat toch.



Zie jij hier van mij een repliek op iemand waarvan ik zeg: "jouw tuin vind ik lelijk"? Of Jouw keuze moet ik niet hebben? Meer zelfs, ik heb hier denk ik zelfs nog niet direct een cottagetuin of consoorten voorbij zien komen... :roll:



En ja, ik vind dat jij heel erg op de man/vrouw speelt wanneer jij insinueert dat ik een kuddegeest heb, of wanneer je iemand beticht een 12-jarige te zijn of een laag iq te hebben..
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
LaChatteGitane trek het u niet aan, bij u in de tuin veel vlinders zekers?



Hier dit jaar nog niet veel gezien maar mijn vrouw heeft pas nog een stuk of 30 bloemen-planten bijgezet waaronder weer 2 buddleias, dat moet lukken.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
zelfs in mijn tuin nog niet veel vlinders dit jaar gezien.



@Stirreke: laat ons zeggen dat velen nogal neerkijken op een tuin indien hem niet veel geld heeft gekost en niet is aangelegd, want dat is voor die mensen dan geen meerwaarde, dat zijzelf enorm oppervlakkig nogal zijn, dat vergeet men even.



Ik vind tuinen uit de boekskes ook wel mooi, maar om nu te zeggen dat ik daar dag in dag uit wil in vertoeven. Daar moet ik nog eens over nadenken.



Eerste eis dat velen stellen: onderhoudsvrij, wel dan kan ik zeggen dat de meer natuurlijke tuin minder arbeidsintensief is of dat er veel minder kunstmatige ingrepen moeten gebeuren om het onderhoud te beperken. Voor mij hoeft het allemaal niet meer zo perfect te zijn (heb er trouwens amper tijd voor :mrgreen: ), dus proberen we gewoon meer diversiteit in de tuin te brengen, hetgeen ook al een hele opgave is. Mijn ouders krijgen daar bv. de kriebels van :lol:
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
stirreke wrote:
Wat ik probeer te zeggen is: "gustibus et coloribus non disputandum" :wink: - probeer dan ook niet wat je graag ziet of waar je achter staat hoger te stellen dan de smaak van een ander, want dat is het niet, de andere persoon zijn smaak is evenveel waard en die hoeft niet neergehaald te worden op basis van smaak.



Zoals al gezegd, ben ik het daar niet mee eens. Het gaat hier niet om smaak.

De natuurlijke omgeving staat niet op hetzelfde niveau als elke ander smaak.



Dat is hetzelfde als zeggen dat de appartementsblokken aan onze belgische kust een kwestie van smaak zijn ten opzichte van echte, natuurlijke duinen.

Welke kleur de appartementsblokken moeten krijgen, dat is smaak.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
supermasj wrote:
Tja, en toch...



In een verkavelingsvergunning hier in de buurt staat de eis dat je minstens één hoogstamboom moet planten in de achtertuin (grond > 20a).

Dat vind ik dan weer een mooie regel. Beter was nog geweest, een inheemse hoogstam.

En toch zullen er een boel mensen zijn die weeral zo'n regel omzeilen, want uiteindelijk zijn wij vlamingen/belgen een egoïstisch klootjesvolk dat denkt dat regels alleen voor de anderen zijn, zo mogelijk nog kortzichtiger als de anderen...



In onze verkaveling staat, 2/3 van de grond moet bos zijn.

Je mag eens raden hoeveel mensen zich hieraan houden,....



Maar het is altijd hetzelfde he. In hoeveel voorschriften staat wel niet dat je geen kotterijen mag geen zetten of verharde opritten en terassen mag aanleggen.

Nee, liever alles vol beton en koten zetten.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
stirreke wrote:
Die bomen in de voortuin zijn in mijn ogen dus geen goed idee. Ik vind de duurdere villaregio's ook geen goed voorbeeld, aangezien dat allemaal grote lappen grond zijn, lappen grond waar er ook plaats en ruimte is voor dergelijke beplanting, begroeiing. Probeer in een stadsvoortuintje van 4 m² groot maar eens zo'n eik te zetten...dat gaat toch helemaal niet en zal enkel overlast veroorzaken op termijn, al is het enkel en alleen al door de wortels. Ik wil maar zeggen: je moet dit alles in context bekijken: waar het kan: fijn - maar alles heeft een plaats.



Als je een hoogstam moet zetten per 8m breedte, gaat uw voortuin groter zijn dan 4m2. Een rand van een halve meter diep, is geen voortuin.



Waarom zou er in een voortuin van 10meter breed en 8 meter diep, geen plaats zijn voor een eik ? Dat gaat toch perfect ?



Als iedereen dat doet, zou het straatbeeld te veel mooier zijn.

Kijk naar brasschaat, schilde, keerbergen, heverlee,...



Gronden hoeven helemaal geen 20a te zijn om er een boom op te planten.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
betonmolen wrote:
Als je een hoogstam moet zetten per 8m breedte, gaat uw voortuin groter zijn dan 4m2. Een rand van een halve meter diep, is geen voortuin.



Waarom zou er in een voortuin van 10meter breed en 8 meter diep, geen plaats zijn voor een eik ? Dat gaat toch perfect ?



Als iedereen dat doet, zou het straatbeeld te veel mooier zijn.

Kijk naar brasschaat, schilde, keerbergen, heverlee,...



Gronden hoeven helemaal geen 20a te zijn om er een boom op te planten.

Dat dat daar zo is is vooral omdat het vaak over woonpark gaat, laat die eigenaars doen en je hebt hooiland.

Kijk ook eens achter de hoek van die villawijken waar er een hoop illegaal bouwsel onder het mom van weekendhuisje staat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan