• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

DAB Easybox Mini 3 - waterpomp - "Dry Run" error

Lid geworden
18 jan 2023
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo allemaal

Wij hebben een DAB Easybox Mini 3 waterpomp die het water uit onze waterput gebruikt om het toilet door te spoelen. Deze heeft steeds goed gewerkt, tot vandaag toen de pomp ineens enorm veel lawaai en toeren begon te maken en dan afsloeg door een BL fout (dry run).

Nu ben ik heel zeker dat er voldoende water in de put zit gezien de regen van de laatste weken, en het zou straf zijn moest dit bevroren zijn. De temperatuur bedraagt toch een 2-3 graden en de put zit onder de grond. De pomp zelf staat in onze berging waar de temperatuur nooit onder de 15 graden gaat.

Gezien het geluid van de pomp moet er toch ergens een probleem in aanvoer zijn, maar voor ik de put open maak (is via een stenen deksel dat ik alleen niet kan openen), zou ik graag weten waar ik juist naar moet zien eens de put open is. De installatie is door een aannemer gebeurt, dus ik heb dit nog nooit zelf gezien o_O.
Ik heb de pomp momenteel volledig uitgeschakeld.

Hopelijk kunnen jullie wat tips of tricks geven.
Alvast bedankt!
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Zou de waaier er niet afgebroken zijn?
Aanzuigdarm losmaken en een klein stuk darm in een vat met water hangen om te testen kan ook.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Op het uiteinde van de darm zit een filter en terugslagklep. De filter kan verstopt zitten en de terugslagklep kan slecht afsluiten waardoor de zuigleiding leegloopt.

Wat Janus zegt kan uiteraard ook.
 
Lid geworden
18 jan 2023
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Oke bedankt! Ik wou er vandaag naar zien, maar kreeg ons putdeksel niet open. Dit weekend nog eens proberen met meer mankracht :)
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Nu ben ik heel zeker dat er voldoende water in de put zit gezien de regen van de laatste weken, en het zou straf zijn moest dit bevroren zijn.
Hoe zeker ben je dat je put niet leeg is? Heb het enkele jaren geleden zelf meegemaakt dat na een kletsnatte periode mijn regenput leeg was door een verstopte voorfilter. Hierdoor spoelde al het regenwater van mijn dak rechtstreeks naar de riolering.
 
Lid geworden
18 jan 2023
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Nu ben ik heel zeker dat er voldoende water in de put zit gezien de regen van de laatste weken, en het zou straf zijn moest dit bevroren zijn.
Hoe zeker ben je dat je put niet leeg is? Heb het enkele jaren geleden zelf meegemaakt dat na een kletsnatte periode mijn regenput leeg was door een verstopte voorfilter. Hierdoor spoelde al het regenwater van mijn dak rechtstreeks naar de riolering.
Ik ga dit uiteraard controleren als ik de put open krijg. Maar het water was telkens heel helder. Ik had ergens gehoord dat als de put zo goed als leeg is, dat het dan toch een lichte verkleuring kan hebben.
 
Lid geworden
18 jan 2023
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Nu ben ik heel zeker dat er voldoende water in de put zit gezien de regen van de laatste weken, en het zou straf zijn moest dit bevroren zijn.
Hoe zeker ben je dat je put niet leeg is? Heb het enkele jaren geleden zelf meegemaakt dat na een kletsnatte periode mijn regenput leeg was door een verstopte voorfilter. Hierdoor spoelde al het regenwater van mijn dak rechtstreeks naar de riolering.
Pinguu: we hebben de stenen verwijderd en de put uiteindelijk open gekregen.
De put bleek inderdaad helemaal leeg te zijn door zandafzetting in de voorfilter. Gek!
Vanaf nu gaat de put elke 3 maanden open om de filter te kuisen.

TIP: gebruik vet alvorens het deksel terug te sluiten :)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan