• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dab divertron X 1200M defect?

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Goede middag,
Sinds een paar maanden had ik problemen met mn electriciteit. 3x is die zonder aanwijzing uitgevallen. Alles/heel de woning viel uit (hoofdschakelaar?). Als ik de schakelaar terug opzette, werkte alles gewoon terug. Ik kon niet vinden waar het probleem zat. Tot vorige week.. Toen viel elec ook uit en ik kon hem niet meer opzetten want viel metéén terug uit. Ik hev dan kring per kring geprobeerd en gevonden waar het in zat. En het was de kring van de Dab divertron pomp in de regenwaterput. Ik heb eens een andere verlengkabel gebruikt (is verbonden met wago klemmen) en ook ander stopcontact en viel meteen terug uit. Dus het zit echt in de pomp met énorm hoge waarschijnlijkheid.

Ik ga volgende week de put leegpompen (met andere dompelpomp) om te kijken of er iets aan te zien is. Is er iets dat ik kan testen of moet ik naar iets speciaals kijken? Is dit een gekend probleem? Als ik zelf niets kan doen, kan ik deze laten repareren? De pomp is een 6tal jaar oud en wordt gebruikt voor toiletten en af en toe wat planten water te geven. De laatste 3j wordt ze weinig gebruikt aangezien ik weinig thuis ben. Ik vind het nogal snel dat deze stuk zou zijn? Is ook een duur toestel (600€).

Alvast bedankt!
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik heb de pomp uit de put gehaald. (ik kon een koppeling losvijzen dus heb de put niet moeten leegpompen).
Is er iets wat ik kan doen om te testen? Iets waarmee ik het probleem kan vinden? ik ben inderdaad geen technieker, dus als jullie zeggen: laat het aan een vakman over, dan laat ik het uiteraard aan een vakman over. Maar misschien is er iets héél simpels dat ik kan controleren ofzo.. Op het eerste zicht ziet alles er nog netjes uit, aan de pomp zien alle vijzen enzo er nog mooi/proper uit.
De dichting pompas naar huis?
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik heb de pomp uit de put gehaald. (ik kon een koppeling losvijzen dus heb de put niet moeten leegpompen).
Is er iets wat ik kan doen om te testen? Iets waarmee ik het probleem kan vinden? ik ben inderdaad geen technieker, dus als jullie zeggen: laat het aan een vakman over, dan laat ik het uiteraard aan een vakman over. Maar misschien is er iets héél simpels dat ik kan controleren ofzo.. Op het eerste zicht ziet alles er nog netjes uit, aan de pomp zien alle vijzen enzo er nog mooi/proper uit.
De dichting pompas naar huis?
Is dat waar de elec kabel naar 'binnen' gaat? Er zijn twee vijzen hier ook, dit zou ik kunnen openvijzen.
(ik heb de pomp eens 2u voor een electrisch vuurtje geplaatst om op te drogen, maar toen ik hem terug instak, vloog elec er weer meteen uit)
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik heb de pomp uit de put gehaald. (ik kon een koppeling losvijzen dus heb de put niet moeten leegpompen).
Is er iets wat ik kan doen om te testen? Iets waarmee ik het probleem kan vinden? ik ben inderdaad geen technieker, dus als jullie zeggen: laat het aan een vakman over, dan laat ik het uiteraard aan een vakman over. Maar misschien is er iets héél simpels dat ik kan controleren ofzo.. Op het eerste zicht ziet alles er nog netjes uit, aan de pomp zien alle vijzen enzo er nog mooi/proper uit.
De dichting pompas naar huis?
Is dat waar de elec kabel naar 'binnen' gaat? Er zijn twee vijzen hier ook, dit zou ik kunnen openvijzen.
(ik heb de pomp eens 2u voor een electrisch vuurtje geplaatst om op te drogen, maar toen ik hem terug instak, vloog elec er weer meteen uit)
Dat is een mogelijkheid maar die blijft meestal wel dicht.

Nee dit is een as vanuit de motor naar de pomp-waaier.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik heb de pomp uit de put gehaald. (ik kon een koppeling losvijzen dus heb de put niet moeten leegpompen).
Is er iets wat ik kan doen om te testen? Iets waarmee ik het probleem kan vinden? ik ben inderdaad geen technieker, dus als jullie zeggen: laat het aan een vakman over, dan laat ik het uiteraard aan een vakman over. Maar misschien is er iets héél simpels dat ik kan controleren ofzo.. Op het eerste zicht ziet alles er nog netjes uit, aan de pomp zien alle vijzen enzo er nog mooi/proper uit.
De dichting pompas naar huis?
Is dat waar de elec kabel naar 'binnen' gaat? Er zijn twee vijzen hier ook, dit zou ik kunnen openvijzen.
(ik heb de pomp eens 2u voor een electrisch vuurtje geplaatst om op te drogen, maar toen ik hem terug instak, vloog elec er weer meteen uit)
Dat is een mogelijkheid maar die blijft meestal wel dicht.

Nee dit is een as vanuit de motor naar de pomp-waaier.
wat vijs ik dan best wel open :) ?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik heb de pomp uit de put gehaald. (ik kon een koppeling losvijzen dus heb de put niet moeten leegpompen).
Is er iets wat ik kan doen om te testen? Iets waarmee ik het probleem kan vinden? ik ben inderdaad geen technieker, dus als jullie zeggen: laat het aan een vakman over, dan laat ik het uiteraard aan een vakman over. Maar misschien is er iets héél simpels dat ik kan controleren ofzo.. Op het eerste zicht ziet alles er nog netjes uit, aan de pomp zien alle vijzen enzo er nog mooi/proper uit.
De dichting pompas naar huis?
Is dat waar de elec kabel naar 'binnen' gaat? Er zijn twee vijzen hier ook, dit zou ik kunnen openvijzen.
(ik heb de pomp eens 2u voor een electrisch vuurtje geplaatst om op te drogen, maar toen ik hem terug instak, vloog elec er weer meteen uit)
Dat is een mogelijkheid maar die blijft meestal wel dicht.

Nee dit is een as vanuit de motor naar de pomp-waaier.
wat vijs ik dan best wel open :) ?
Ik denk ook best dat je de raad opvolgt van @Stimpyke tenzij je het als een leerproject wil zien maar wees er dan van bewust dat de kans rieel is dat je een volledig nieuwe pomp moet kopen.

Uit interesse heb ik net is op de website van DAB gekeken en als ik de tekening zo zie wordt dat geen sinecure, wel geeft DAB aan dat de pomp geen onderhoud behoeft...
 

Stimpyke

Lid
Lid geworden
20 apr 2017
Berichten
88
Waarderingsscore
24
Punten
18
Op YouTube staat perfect beschreven om de pomp volledig uit mekaar te halen en terug in mekaar te zetten...
Veel succes met uw projectje.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Nee klopt, ik ga de pomp binnendoen. Heel vriendelijke persoon vd winkel (willems.rymen) en ze lijken me héél faire prijzen te hebben.
En indien niet gerepareerd kan worden, rekenen ze niets aan.
Misschien heeft iemand er iets aan, dit is wat hij mailde naar aanleiding van mijn probleem:


In de meeste gevallen als je er tijdig bij bent is het enkel de kabel vervangen, als ze al enige tijd storingen geeft kan het zijn dat het water verder in de pomp is en de print ook moet worden vervangen. Dit maakt het al een duurdere herstelling.
In geval dat het de motor zelf is is het meteen te duur om te herstellen.

In bijlage een onderdelentekening en prijslijst van de onderdelen voor 2022, vanaf 1 januari 2023 een opslag van +/- 5% (prijzen zijn incl 21% btw)
Werkloon gaat tot max. 50.00 euro incl btw, ook al duurt de herstelling langer dan 1 uur.

Kabel - 84.07
print - 111.58
Condensator - 6.65 (wordt altijd vervangen als deze pomp open is)
O-ringen - 19.82 (afhankelijk van de staat van de originele - meestal worden ze mee vervangen)

De pomp controleren zonder herstelling is gratis.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
En indien niet gerepareerd kan worden, rekenen ze niets aan.
Amai dat is wel ne sympathieke mens, die werkt gratis. Ik heb hier nog vanalles te doen zou hem dat ook willen doen :)

Werkloon gaat tot max. 50.00 euro incl btw, ook al duurt de herstelling langer dan 1 uur.
Hoe lang is die kerel al bezig? DIe werkt echt voor niks. €50 incl. BTW dat is €41,32 zonder BTW en daar moet ie dan zijn onkosten, zijn tijd en de verplichte donatie naar het zwarte gat in Brussel van betalen... wat heeft hem dan verdient 5 euro?

Ofwel verdient ie zijn geld op een andere manier ofwel is ie net bezig ofwel woont hem in Olmen en heeft hem gewonnen met den Euromillions.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
En indien niet gerepareerd kan worden, rekenen ze niets aan.
Amai dat is wel ne sympathieke mens, die werkt gratis. Ik heb hier nog vanalles te doen zou hem dat ook willen doen :)

Werkloon gaat tot max. 50.00 euro incl btw, ook al duurt de herstelling langer dan 1 uur.
Hoe lang is die kerel al bezig? DIe werkt echt voor niks. €50 incl. BTW dat is €41,32 zonder BTW en daar moet ie dan zijn onkosten, zijn tijd en de verplichte donatie naar het zwarte gat in Brussel van betalen... wat heeft hem dan verdient 5 euro?

Ofwel verdient ie zijn geld op een andere manier ofwel is ie net bezig ofwel woont hem in Olmen en heeft hem gewonnen met den Euromillions.
Tis in Balen. Dat ligt alvast dichtbij Olmen :D Ja ik vond hem ook héél sympathiek overkomen alvast. De pomp gaat er één van de dagen binnen. Hopelijk krijgt hij ze gemaakt. Dat kan me heel wat besparen..
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
En indien niet gerepareerd kan worden, rekenen ze niets aan.
Amai dat is wel ne sympathieke mens, die werkt gratis. Ik heb hier nog vanalles te doen zou hem dat ook willen doen :)

Werkloon gaat tot max. 50.00 euro incl btw, ook al duurt de herstelling langer dan 1 uur.
Hoe lang is die kerel al bezig? DIe werkt echt voor niks. €50 incl. BTW dat is €41,32 zonder BTW en daar moet ie dan zijn onkosten, zijn tijd en de verplichte donatie naar het zwarte gat in Brussel van betalen... wat heeft hem dan verdient 5 euro?

Ofwel verdient ie zijn geld op een andere manier ofwel is ie net bezig ofwel woont hem in Olmen en heeft hem gewonnen met den Euromillions.
Tis in Balen. Dat ligt alvast dichtbij Olmen :D Ja ik vond hem ook héél sympathiek overkomen alvast. De pomp gaat er één van de dagen binnen. Hopelijk krijgt hij ze gemaakt. Dat kan me heel wat besparen..
Ah ha nu zie ik het Willims aan het kanaal. Dat die nog leeft is op zich ook al een unicum. Mijn schoonvader ging daar vroeger met zijn heggenschaar.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
1671001013435.png
1671001033979.png
Water via de kabel binnengeraakt.. Printplaat & kabel moet vervangen worden. (226€).
Blijkbaar willen ze al een tijdje een bepaalde 'test' doen om de pomp goedkoper te repareren, maar ze hadden nooit een geschikte pomp.
Geen idee wat dat inhoudt. Misschien is ze net op een bepaalde manier stuk? Of willen ze iets testen bij een minder cruciale pomp want ik gebruik ze momenteel maar sporadisch en het is geen ramp als er iets mis is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan