Dab divertron verliest druk

• Tags regenwaterpomp regenwaterput regenwaterrecuperatie
  • Lid geworden
    16 feb 2026
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Ik heb een nieuwe DAB divertron voor in de regenwaterput.

Ik heb echter gemerkt dat de pomp druk verliest door een drukmeter aan te sluiten op de pomp. De druk is gezakt van 4.2 bar naar 3.5 bar in 12 uur ongeveer.

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb nu eens de terugslagklep gekuist en deze voelt zeer vettig aan, is dit normaal of is dit smeervet dat van elders komt?

Een beetje drukverlies lijkt me normaal? De pomp springt pas aan bij 1,8bar of 2,4 bar afhankelijk van het model. Mogelijks heeft ze tussenin al eens gedraaid om op druk te blijven. (Of heb je tijdens die 12 uur de elektriciteit naar de pomp afgesloten?)

Eens die leiding op druk is moet die druk toch hetzelfde blijven?
    Zit er niet ergens een lek in de drukleiding? Toilet dat soms bijvult?

Ik test het inderdaad door electriciteit uit te zetten.

Ik heb het al getest door een kraan meteen op de pomp vast te maken en daar druk te meten.

Dus dan zou er al een lek moeten zijn aan die ene koppeling van pomp met kraan.

Ik heb het al getest door een kraan meteen op de pomp vast te maken en daar druk te meten.
    Is de divertron geen dompelpomp? Hoe kan je dan een kraan meteen op de pomp vastmaken en testen? Een testopstelling zonder aangekoppelde leidingen en dus geen volume van water?

Pomp -> Kraan met druk meter -> tuinslang.

1) Pomp in put op druk brengen.
    2) lucht aflaten met tuinslang.
    3) Pomp uit de put nemen
    4) Kraan op Pomp toedraaien.

Op dit moment zie ik 4,2 bar en zou het in principe niets meer mogen zakken ?

Maar toch zie ik de druk zakken met 0,2bar per uur ofzo.

Eerst spreek je van 0,7 bar op 12u. Nu is het 0,2 bar per uur. Ik denk dat je test ook niet echt representatief is door op die manier te testen. Er is geen volume aan water aanwezig en wanneer er bv 2 druppels uit de kraan lekken is de druk al zo goed als weg omdat water niet samendrukbaar is zoals lucht.
    Wat is de reden dat je wil testen op drukverlies?

De druk zakt inderdaad niet lineair. In het eerste uur zakt het redelijk snel daarna trager.

Omdat er in principe geen verlies mag zijn ...

Ik heb een grundfoss pomp in de regenwaterput die net als deze ook druk verliest. Na een tijdje sprong ze zelfs meerdere keren per uur op om de druk terug te verhogen. Ik denk dat het niet te vermijden is, het minste vuiltje dat in de terugslagklep zit zorgt ervoor dat je druk verliest. Ik heb het opgelost door binnen aan de filter een klein expansievat te plaatsen. Het drukverlies gaat nu veel trager. Zie vb van een dag nu: 1778099531658.png

Nog ter info, op sommige dagen is er dus ook geen drukverlies, zie vb deze van 2 weken terug:
    1778099798548.png

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan