• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CV ketel

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste ,

Wij zijn van plan om een nieuwe cv ketel te laten plaatsen.
Omdat deze die we nu hebben (acv) gigantisch veel verbruikt .
Nu zijn wij een gezin van 5 en gebruiken had voor warm water en verwarming nu vraag ik mij af omdat twee verschillende zelfstandige een andere mening gaven .
Of we moeten gaan voor een doorstromer of een ketel met Boilervat van zo’n 50L

Iemand een idee wat het beste zou zijn ?

Alvast bedankt

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
447
Punten
63
Bosch GC8700i heeft 50kW aan warm water wat ongezien is voor doorstromer . Fantastisch toestel …
Bosch en Buderus hebben toestellen met een ingebouwde 50liter boiler . Ook via stratificatiemethode mogelijk ( via extra platenwisselaar)
Voordeel is dat je onbeperkt warm water hebt , dit is met gewone , grote boiler niet het geval

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ja maar mijn vraag is dus welk systeem niet welk merk dat weet ik ook gewoon welk systeem doorstromer of met Boilertje bij

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
447
Punten
63
Kijk naar het aantal liters dat de toestellen per minuut kunnen geven met dezelfde deltaT … verder is het min modulatiebereik voor cv ook belangrijk. Daar moet jij je keuze op maken

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Maar wat is zuiniger ?

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is nog maar net gebeurd maar als jullie geen meningen willen geven dan ga ik verder op zoek fijne avond

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
Bosch GC8700i heeft 50kW aan warm water wat ongezien is voor doorstromer . Fantastisch toestel …
Bosch en Buderus hebben toestellen met een ingebouwde 50liter boiler . Ook via stratificatiemethode mogelijk ( via extra platenwisselaar)
Voordeel is dat je onbeperkt warm water hebt , dit is met gewone , grote boiler niet het geval
Maar die heeft ook een ondergrens van 6,8kW. Wat veel te hoog is voor een goed geïsoleerd gebouw.(Al kennen we de toestand van TS niet) Met een gewone boiler die opgewarmd word door een gasketel kan je evengoed 'onbeperkt' warm water hebben. Dat water kan ook opgewarmd worden met 30kW. Dat is 12 keer meer vermogen dan een elektrische boiler van 2,5kW.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
In de badis heb je 3 systemen:
- een doorstromer, geen buffer
- een laadboiler mee in de ketel ingebouwd van rind de 50liter
- een spiraalboiler van doorgaans 150-300liter

Het energiezuinigste is normaal de doorstromer. Maar dat kan wat ten koste van comfort gaan (bv tempfluctuaties bij laag afnamedebiet).
Hoe groter de boiler, hoe meer warmteverlies doorgaans, maar hoe meer confort.

Ik ben blij met de laadboiler hier. Meer dan voldoende comfort en bijna even zuinig dan een doirstromer.

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Doorstromer is over het algemeen het zuinigste voor bvb badkamers. Ik het algemeen een hoog comfort.
Keuken, klein beetje water, kraan dicht,... dan pak je beter een klein boilertje onder de spoelbak.

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
In de badis heb je 3 systemen:
- een doorstromer, geen buffer
- een laadboiler mee in de ketel ingebouwd van rind de 50liter
- een spiraalboiler van doorgaans 150-300liter

Het energiezuinigste is normaal de doorstromer. Maar dat kan wat ten koste van comfort gaan (bv tempfluctuaties bij laag afnamedebiet).
Hoe groter de boiler, hoe meer warmteverlies doorgaans, maar hoe meer confort.

Ik ben blij met de laadboiler hier. Meer dan voldoende comfort en bijna even zuinig dan een doirstromer.
Ja hij zei idd dat een Boilertje van 50l niet veel in verbruik zou schelen maar nu hebben we een ketel die constant aanschiet om zijn water warm te houden

en zijn wat bang dat het dan toch veel zou schelen in verbruik met een doorstromer waar we hoogstwaarschijnlijk toch voor gaan kiezen nu

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
Wat ook veel helpt, is de temperatuur wat lager zetten en met een tijdsprogramma werken.
Het ligt niet alleen aan welk principe dat je kiest, maar ook hoe je er mee omgaat.

24/7 op 60°
versus bv 45° volgens een tijdsprogramma voor SWW

maakt ook al een groot verschil in warmteverlies he.
Mijn laadboiler staat op 47°. Nog warm genoeg om te douchen (zelfs voor vrouwen) en voor een heet sopje voor afwas.

Gaat de ketel binnen het beschermd volume zitten?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
Maar dan nog .. qua sww kan je toch niet spreken van een "gigantisch groot verbruik"....
Dus wat verwacht TS qua besparing...
Grootste brok is CV. En als dat verbruik nu gigantisch is, gaat dat morgen niet plots "normaal" zijn

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
Inderdaad.
Ik vermoed dat de verwachtingen naar besparing toe misschien wat te hoog liggen.

Ik kan me nog inbeelden dat met de hoge prijzen ik misschien grootteorde 100euro/jaar zou besparen door van een boiler naar een doorstromer te gaan, maar ook niet meer dan dat ..

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Inderdaad.
Ik vermoed dat de verwachtingen naar besparing toe misschien wat te hoog liggen.

Ik kan me nog inbeelden dat met de hoge prijzen ik misschien grootteorde 100euro/jaar zou besparen door van een boiler naar een doorstromer te gaan, maar ook niet meer dan dat ..
Akkoord maar nu raden ze ons aan om meer of 500 euro aan gas alleen te betalen om dat die ketel constant aanschiet omdat da blijker au bain Marie systeem is ketel in ketel ik ken er niks van daarom vroeg ik hier wat hulp maar ben er nie veel wijser uit geworden

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.218
Punten
113
Wat noem jij gigantisch veel?
En komt dat door de ketel (meestal niet) of door je levenswijze en de woning.
Probeer daar eerst achter te komen voor je x duizend Euro investeert en het verbruik hetzelfde blijft!

aaron92

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wat noem jij gigantisch veel?
En komt dat door de ketel (meestal niet) of door je levenswijze en de woning.
Probeer daar eerst achter te komen voor je x duizend Euro investeert en het verbruik hetzelfde blijft!
Zijn hier al twee zelfstandige geweest ook mensen die we kennen die zeggen dat die ketel van 20+ jaar heeeeeeel veel verbruikt dus ja!! Het ligt aan de ketel aub zeg wat denk je dat ik hier allemaal verbruik ben hele dagen werken en toch nog gigantisch verbruik dacht het niet hè

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.218
Punten
113
Zijn hier al twee zelfstandige geweest ook mensen die we kennen die zeggen dat die ketel van 20+ jaar heeeeeeel veel verbruikt dus ja!! Het ligt aan de ketel aub zeg wat denk je dat ik hier allemaal verbruik ben hele dagen werken en toch nog gigantisch verbruik dacht het niet hè
Als je niet wilt antwoorden op onze vragen wordt het moeilijk om je te helpen.
En waar baseren die twee zelfstandigen hun uitspraken op, alleen maar het feit dat de ketel 20 jaar oud is, of hebben ze het rendement gemeten en jouw het verslag gegeven?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan