• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CV Ketel (Bulex Thermomaster 25/30 A) 4 bar luchtdruk, kapot?

Lid geworden
9 mrt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,
Een tijd geleden is de druktest op mijn VV uitgevoerd; deze was OK en blijft op 4 bar staan.
Nu was ik bezig met het aarden van mijn collectoren en ben ik erin geslaagd om op de collector naar de CV ketel (koudwater vanuit de VV) de kraan open te draaien. Jammer genoeg stond de kraan aan de CV ketel ook open... Met als gevolg dat mijn CV ketel ook even onder druk stond.

Wat is de kans dat mijn CV ketel compleet naar de knoppen is? Ik heb die kraan onmiddelijk weer toegedraaid (kwestie van 1 a 2 seconden). Ik hoorde een licht gesis uit de CV ketel komen (overdrukventiel?). Daarop heb ik onderaan de CV ketel de koperen buis gelost zodat de druk daar weg kon (licht geblaas). In totaal is er misschien een 60 a 90 tal seconden tussen kraantje openen en koperen buis lossen.
Is dit een doodsvonnis voor mijn CV ketel? Kan ik deze op een of andere manier eens testen of bel ik beter naar de firma?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Robin

Update:
Druk op de VV leiding laten zakken naar 1,5 bar. CV ketel onder die druk gezet om te zien/horen of er lucht ontsnapt. Nog altijd wat gesis. Het paneel vooraan aan het toestel open gedaan om zo meer te zien.
Er zit daar een klein grijs knopje dat ik kon toedraaien. Druk blijft nu stabiel.
Bij nazicht van het installatievoorschrift zie ik dat het de ontluchtingsklep was die open stond.

Morgen bel ik naar de firma, maar met een beetje geluk heeft mijn CV ketel het overleefd.

CV kan er tegen, bij 3 bar ga veiligheids klep open dus niks spannend aan.
Automatische ontluchter, die zal blijven lawaai maken zolang er lucht in zit.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan