• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CV afkoppelen in appartementengebouw

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik ben van plan om een appartement te kopen in een groot en oud appartementengebouw dat verwarmd wordt door één gemeenschappelijke ketel. Het verbruik van elk appartement wordt gemeten aan de hand van voelers (ik weet niet of dit het juist woord is) aan de radiatoren, heeft de agent uitgelegd. Deze kon me echter niets zeggen over de mogelijkheid om de installatie af te koppen van de collectieve verwarmingsinstallatie, wat eigenlijk mijn idee was. Ik wou namelijk het appartement voorzien van een thermostaat om de installatie zelfstandig te bedienen. Is dat technisch mogelijk? Met een elektroventiel?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je kan wel regelen dat jou radiatoren geen warmte krijgen.
Je kan met een slimme thermostaat werken die jou radiatoren bedienen.
Zou je niet eerst bekijken of dat kosten/baten de moeite is ?
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
dank u, Mario! Bij een totale renovatie zou het niet veel uitmaken als je iets meer moet afbreken om er een paar nieuwe buizen te plaatsen. Trouwens, in 2021 heeft het volgens mij geen zin om woningen te blijven verwarmen als ze leeg zijn, en met een thermostaat kun je slim verwarmen volgens je behoeftes.

Maar hoe zou je die slimme thermostaat aansluiten aan de radiatoren van het appartement?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je kan ook gewoon alle kranen dichtdraaien hoor.
De voeler zoals jij het noemt meet je verbruik maar als je alle kranen dicht draaid is er geen verbruik en betaal je dus ook niets.
De kranen (indien dat al zo niet is uitgevoerd) kun je ook vervangen door thermostatische kranen, of inderdaad een slimme thermostaat die via afstandbediening de kranen regelt.
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
UIteraard vebruik je niets als alle kranen dicht staan, maar het manuele dicht- en opendraaien van kranen is iets van de vorige eeuw. Ik wist niet dat je met een "slimme thermostaat" de kranen kunt regelen. Ik zal beter gaan informeren naar deze oplossing. Bedankt
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Wat voor kranen zijn er nu eigenlijk voorzien?
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Dat weet ik nu niet. Ik zal eens kijken tijdens volgend bezoek.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
. Trouwens, in 2021 heeft het volgens mij geen zin om woningen te blijven verwarmen als ze leeg zijn, en met een thermostaat kun je slim verwarmen volgens je behoeftes.
Weet niet wat je bedoelt met "leeg" .
Een onbewoonde woning moet je natuurlijk niet verwarmen. Eventueel vorstvrij houden.
Maar als je bedoelt dat je niet gaat verwarmen als je uit werken bent, dan is anno 2021 het net weinig zin om temp te laten zakken. Opwarmen is 1, kost veel energie op korte tijd (hoog vermogen) , maar je kan beter net de woning warm houden. Energetisch meestal geen verschil omdat de afkoeltijd niet lang genoeg is. En qua comfort is een constante warmte een enorme +. Wel wat aandacht schenken aan luchtdichting en isolatieschil
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
De Bosch CT200 met de slimme radiatorknoppen kunnen mss een oplossing zijn …
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik bedoelde juist dat het geen zin heeft om je woning de ganse dag met radiatoren te verwarmen als je pas ‘s avonds thuis komt, of misschien zelfs enkele dagen op reis gaat. Dit geldt vooral voor een appartement dat veel sneller verwarmd wordt dan bijvoorbeeld een villa. Het handigste is om de inschakeling van de installatie te programmeren op je thermostaat. Uiteraard kun je elk ventiel manueel gaan regelen voordat je de woning verlaat, maar zo blijft de temperatuur sowieso constant, en als je thuis komt zal het waarschijnlijk niet warm genoeg zijn.

PS: Danku Tumkie
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik bedoelde juist dat het geen zin heeft om je woning de ganse dag met radiatoren te verwarmen als je pas ‘s avonds thuis komt, of misschien zelfs enkele dagen op reis gaat. Dit geldt vooral voor een appartement dat veel sneller verwarmd wordt dan bijvoorbeeld een villa. Het handigste is om de inschakeling van de installatie te programmeren op je thermostaat. Uiteraard kun je elk ventiel manueel gaan regelen voordat je de woning verlaat, maar zo blijft de temperatuur sowieso constant, en als je thuis komt zal het waarschijnlijk niet warm genoeg zijn.

PS: Danku Tumkie
Een appartement heeft veel massa en minder verlies door dat de omliggende units. Dus ook daar geldt dezelfde redenering. Je gaat savonds evenveel energie nodig hebben om ze snel op te warmen als dat je zal nodig hebben om ze gedurende de dag warm te houden.
Enkele dagen van huis. Dan is het maar te bekijken of het warmteverlies het punt bereikt dat er geen verlies meer is en hoe lang die periode dan is.

Tado heeft zulke "slimme" thermostaat met radiatorkranen die dan gestuurd worden
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Beste forumsleden,



Ik ben nog steeds aan het nadenken of ik de verwarming van mijn appartement best zou afkoppelen van de centrale verwarming van het gebouw (8 appartementen, 3 kolommen). Ik zou dan een volledig nieuwe verwarming laten installeren met een eigene gasketel in het appartement. Het is onwaarschijnlijk dat 4/5 van de mede-eigenaren ermee akkoord gaan, maar ik wou toch preberen bij de volgende algemene vergadering.



Indien het een nee wordt vraag ik me af of het misschien toch zin zou hebben om er nieuwe, losse buizen te plaatsen die tussen de radiatoren lopen tot aan de hoek waar ik de ketel had geplaatst. Dit alles in het kader van een totale renovatie van het appartement, waarbij ik sowieso ook de radiatoren zou vervangen. Met andere woorden, ik zou er al een nieuwe installatie voorbereiden t.o.v. een mogelijke afkoppeling van de verwarming in de toekomst. Ik neem namelijk aan dat andere mede-eigenaren die hun appartementen later zullen renoveren, misschien ook zullen kiezen voor een moderner en efficiënter systeem dan die centrale verwarming uit de jaren 60.


Is dat te doen volgens jullie of zou het onnodig duur worden? Het gaat om een appartement van 90 m2, 2 slaapkamers, 3e verdieping.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Waar en hoe ga jij ketel hangen?
waar haal je gas, waar plaats je je rookafvoer?
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Waar en hoe ga jij ketel hangen?
waar haal je gas, waar plaats je je rookafvoer?
Het is niet zo ingewikkeld als het kan lijken aangezien we sowieso bijna alles gaan afbreken. Het appartement ligt op de hoogste verdieping van een flatgebouw met een plat dak. Dus, voor de rookafvoer zie ik geen probleem. Gasbuizen zijn er wel voor het fornuis, een elektrische ketel (volume= 200 l) is ook al aanwezig voor het sanitair, en die zou ik vervangen door een gasketel.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Waar en hoe ga jij ketel hangen?
waar haal je gas, waar plaats je je rookafvoer?
Het is niet zo ingewikkeld als het kan lijken aangezien we sowieso bijna alles gaan afbreken. Het appartement ligt op de hoogste verdieping van een flatgebouw met een plat dak. Dus, voor de rookafvoer zie ik geen probleem. Gasbuizen zijn er wel voor het fornuis, een elektrische ketel (volume= 200 l) is ook al aanwezig voor het sanitair, en die zou ik vervangen door een gasketel.
is er ook een gassmeter per app ?
 

heysemats

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
76
Waarderingsscore
19
Punten
8
De gasleiding naar het appartement zal waarschijnlijk niet genoeg debiet kunnen leveren.
 

sven10

Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
103
Waarderingsscore
4
Punten
18
Er was wel een gasmeter voordat de vorige inwoner om persoonlijke redenen koos voor die elektrische ketel. De leiding is er uiteraard gebleven. Al de andere appartementen zijn nog steeds voorzien van een eigene gasmeter.
Waarom zou de gasleiding niet genoeg debiet leveren?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Zo een "voeler" dat heet calorimeter.
Ik zie niet goed in waarom je 1000-en euro's wil uitgeven voor een eigen systeem. Welk voordeel heb je daaraan?
Ik denk ook dat niet veel van de mede-eigenaars staan te springen om mensen uit de gemeenschappelijke verwarming te laten stappen. Je kan de anderen ook niet alleen voor die installatie laten opdraaien.

Waarom neem je geen warmtepomp/airco kan ook interessant zijn als je onder het dak zit? Dat wordt ook vaak gedaan in blokken met algemeen verwarmingssysteem. Het heeft dan misschien meer nut de mede-eigenaars te overtuigen om zonnepanelen te leggen.
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Waar en hoe ga jij ketel hangen?
waar haal je gas, waar plaats je je rookafvoer?
Het is niet zo ingewikkeld als het kan lijken aangezien we sowieso bijna alles gaan afbreken. Het appartement ligt op de hoogste verdieping van een flatgebouw met een plat dak. Dus, voor de rookafvoer zie ik geen probleem. Gasbuizen zijn er wel voor het fornuis, een elektrische ketel (volume= 200 l) is ook al aanwezig voor het sanitair, en die zou ik vervangen door een gasketel.
Dak is niet je eigendom, dus eerst toestemming van VME vragen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan