CV afkoppelen in appartementengebouw

sven10

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik ben van plan om een appartement te kopen in een groot en oud appartementengebouw dat verwarmd wordt door één gemeenschappelijke ketel. Het verbruik van elk appartement wordt gemeten aan de hand van voelers (ik weet niet of dit het juist woord is) aan de radiatoren, heeft de agent uitgelegd. Deze kon me echter niets zeggen over de mogelijkheid om de installatie af te koppen van de collectieve verwarmingsinstallatie, wat eigenlijk mijn idee was. Ik wou namelijk het appartement voorzien van een thermostaat om de installatie zelfstandig te bedienen. Is dat technisch mogelijk? Met een elektroventiel?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.323
Punten
113
Je kan wel regelen dat jou radiatoren geen warmte krijgen.
Je kan met een slimme thermostaat werken die jou radiatoren bedienen.
Zou je niet eerst bekijken of dat kosten/baten de moeite is ?

sven10

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
dank u, Mario! Bij een totale renovatie zou het niet veel uitmaken als je iets meer moet afbreken om er een paar nieuwe buizen te plaatsen. Trouwens, in 2021 heeft het volgens mij geen zin om woningen te blijven verwarmen als ze leeg zijn, en met een thermostaat kun je slim verwarmen volgens je behoeftes.

Maar hoe zou je die slimme thermostaat aansluiten aan de radiatoren van het appartement?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
385
Punten
83
Je kan ook gewoon alle kranen dichtdraaien hoor.
De voeler zoals jij het noemt meet je verbruik maar als je alle kranen dicht draaid is er geen verbruik en betaal je dus ook niets.
De kranen (indien dat al zo niet is uitgevoerd) kun je ook vervangen door thermostatische kranen, of inderdaad een slimme thermostaat die via afstandbediening de kranen regelt.

sven10

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
UIteraard vebruik je niets als alle kranen dicht staan, maar het manuele dicht- en opendraaien van kranen is iets van de vorige eeuw. Ik wist niet dat je met een "slimme thermostaat" de kranen kunt regelen. Ik zal beter gaan informeren naar deze oplossing. Bedankt

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
385
Punten
83
Wat voor kranen zijn er nu eigenlijk voorzien?

sven10

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dat weet ik nu niet. Ik zal eens kijken tijdens volgend bezoek.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.323
Punten
113
. Trouwens, in 2021 heeft het volgens mij geen zin om woningen te blijven verwarmen als ze leeg zijn, en met een thermostaat kun je slim verwarmen volgens je behoeftes.
Weet niet wat je bedoelt met "leeg" .
Een onbewoonde woning moet je natuurlijk niet verwarmen. Eventueel vorstvrij houden.
Maar als je bedoelt dat je niet gaat verwarmen als je uit werken bent, dan is anno 2021 het net weinig zin om temp te laten zakken. Opwarmen is 1, kost veel energie op korte tijd (hoog vermogen) , maar je kan beter net de woning warm houden. Energetisch meestal geen verschil omdat de afkoeltijd niet lang genoeg is. En qua comfort is een constante warmte een enorme +. Wel wat aandacht schenken aan luchtdichting en isolatieschil

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
103
Punten
43
De Bosch CT200 met de slimme radiatorknoppen kunnen mss een oplossing zijn …

sven10

Nieuw Lid
Lid geworden
17 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik bedoelde juist dat het geen zin heeft om je woning de ganse dag met radiatoren te verwarmen als je pas ‘s avonds thuis komt, of misschien zelfs enkele dagen op reis gaat. Dit geldt vooral voor een appartement dat veel sneller verwarmd wordt dan bijvoorbeeld een villa. Het handigste is om de inschakeling van de installatie te programmeren op je thermostaat. Uiteraard kun je elk ventiel manueel gaan regelen voordat je de woning verlaat, maar zo blijft de temperatuur sowieso constant, en als je thuis komt zal het waarschijnlijk niet warm genoeg zijn.

PS: Danku Tumkie

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.323
Punten
113
Ik bedoelde juist dat het geen zin heeft om je woning de ganse dag met radiatoren te verwarmen als je pas ‘s avonds thuis komt, of misschien zelfs enkele dagen op reis gaat. Dit geldt vooral voor een appartement dat veel sneller verwarmd wordt dan bijvoorbeeld een villa. Het handigste is om de inschakeling van de installatie te programmeren op je thermostaat. Uiteraard kun je elk ventiel manueel gaan regelen voordat je de woning verlaat, maar zo blijft de temperatuur sowieso constant, en als je thuis komt zal het waarschijnlijk niet warm genoeg zijn.

PS: Danku Tumkie
Een appartement heeft veel massa en minder verlies door dat de omliggende units. Dus ook daar geldt dezelfde redenering. Je gaat savonds evenveel energie nodig hebben om ze snel op te warmen als dat je zal nodig hebben om ze gedurende de dag warm te houden.
Enkele dagen van huis. Dan is het maar te bekijken of het warmteverlies het punt bereikt dat er geen verlies meer is en hoe lang die periode dan is.

Tado heeft zulke "slimme" thermostaat met radiatorkranen die dan gestuurd worden

Bovenaan