• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CTs plaatsen in hoofdzekeringkast

Reaction score
0
Tot voor kort dacht ik toe te komen met een paar kleine wijzigingen in m'n hoofdzekeringkast om m'n zonnepanelen te kunnen plaatsen. Deze komen op de garage, maar heeft CTs nodig in de hoofdzekeringkast om de totale netto consumptie te kunnen meten. Ze zullen zelf aangesloten worden op de kast in de garage waar plek genoeg is. De metingen zijn eigenlijk nodig met het vooruitzicht om een thuisbatterij te installeren op termijn.
Nu krijg ik te horen dat ik via m'n werkgever een elektrische wagen krijg, wat leuk is, maar natuurlijk een aantal puzzelstukken weer verlegt.
De meter staat bij mij in de kelder met daarnaast de hoofdzekeringkast (2x13 modules).
Zowel voor de zonnepaneelinstallatie als voor de slimme laadpaal dienen er CTs geplaatst te worden.
Aangezien deze 2 modules breed zijn en ik een 3-fase aansluiting nodig heb, heb ik dus min. 12 modules nodig om de CTs te plaatsen, dat terwijl ik net de oefening had gemaakt om 6 modules vrij te maken in die kast...
Extra modules schrappen zal niet meer gaan, dus ben ik naar een andere oplossing op zoek.

Ik zou een kast willen bijplaatsen waar ik enkel maar m'n hoofd-diff en de CTs in zou plaatsen.
Deze kan helaas niet tegen de bestaande kast, dus ook de bestaande kast moet een hoofdschakelaar blijven hebben (uit gemak overweeg ik de huidige 300mA diff te laten zitten hiervoor, ik had er toch nog 1 op overschot).
In bijlage vind je een foto van de huidige situatie en een schets van het eendraadschema en situatieschema.

IMG_0678.pngElektriciteitsplan-Kast A.png

Ik zou de kast met de hoofd-diff en de CTs links van de meter willen hangen, tegen een andere muur (het witte schap dat je links op de foto ziet, zal dus verdwijnen).

Nu heb ik enkele vragen bij deze oplossing:
a) Is het toegelaten om de hoofd-diff in een kast te hebben zitten die niet degene is die fysiek het dichtst bij de meter zit? Op zich zou de meter zelf ook verplaatst kunnen worden maar dat is nodeloos kostelijk en ingewikkeld...
b) Moet ik in de nieuwe hoofdzekeringkast een automaat plaatsen voor de verbinding met de oorspronkelijke hoofdzekeringkast of volstaat een 300mA diff daar?
c) Mag ik idd van die nieuwe kast met een 4x10 XVB kabel naar de oude hoofdkast? Er is immers niet dat een aarding nodig heeft in de nieuwe kast.
d) Mag ik dit uitvoeren met 4x6 XVB, wat eenvoudiger en goedkoper is en in principe volstaat voor 32A?
e) Moet ik CTs op het eendraadschema tekenen of is dit niet nodig?

Had ik een tijd terug (bij de plaatsing van de digitale meter) iets beter vooruit gedacht, dan had ik waarschijnlijk de meter tegen de linker muur laten zetten, waar nu het schap staat.
De oude hoofdkast volledig afbreken en via enkele aftakdozen de draden verlengen tot de nieuwe hoofdzekeringkast (die ik groot genoeg kan maken), is een dure en eigenlijk niet elegante oplossing, lijkt me (maar mogelijk de enige optie indien het antwoord op 'a' neen is en het enige andere alternatief is om de meter te laten verzetten).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief